ورق زدن زندگی کشاورزان کامیارانی با راه اندازی پروژه های آبی

ایجاد بیش از 1700 فرصت شغلی با اجرای طرح پایداری سد گاوشان

احمدی با تاکید بر اینکه این پروژه شامل 2 ایستگاه اصلی و یک ایستگاه میانی با ظرفیت پمپاژ 450 لیتر در ثانیه است، افزود: برای تحقق این پروژه 373 میلیارد و 767 میلیون ریال هزینه شد که 90 میلیارد آن برای پرداخت هزینه های پیمانکار هزینه شد. ادعا می کند و پروژه را تکمیل می کند. اعتبار ریالی دیگری نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این بازدید با اشاره به اینکه افتتاح کامل پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی سد گاوشان منجر به ایجاد هزار و 750 فرصت شغلی می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح موجب افزایش ظرفیت ها می شود. راندمان آبیاری و در نتیجه مصرف بهینه سازی آب و افزایش تولید در استان.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هدف از اجرای این طرح تبدیل اراضی دیم به آبی به روش آبیاری بارانی است.

به منظور بهره مندی از این منابع آبی، 18 سد در کردستان احداث شده که 12 سد توسط استان و مابقی سدها توسط استان های همجوار از جمله آذربایجان غربی و کرمانشاه بهره برداری می شود.

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از سطح کردستان به زمین های کشاورزی یعنی تقریباً پنج درصد از زمین های کشاورزی کشور اختصاص دارد. 96 درصد از مساحت اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و آیش (بدون کشت) و 4 درصد معادل 52 هزار و 670 هکتار نیز به اراضی نباتی اختصاص دارد.

بر اساس آخرین گزارش سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان مربوط به سال 1400 در سطح 791970 هکتار یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شد و برداشت محصول باغی 443 هزار تن بود.

سدهای گاوشان و زیویه در شهرستان کامیاران قرار دارند و پروژه های زیرشبکه آبیاری تحت فشار جریان سدهای گاوشان و زیویه اجرا شده است اما هنوز به طور کامل تکمیل نشده است.

میانگین بارندگی سالانه در کردستان 438 میلی متر است (بر اساس آمار سال 1400) این استان در راس حوزه های آبخیز مهمی چون سفیدرود، سیمی رود و سیروان قرار دارد و علاوه بر آن رودخانه های بزرگ زیادی در این منطقه جاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عصر سه شنبه به همراه جمعی دیگر از مسئولان استانی برای بازدید از چندین طرح در حوزه کشاورزی به شهرستان کامیاران سفر کردند. اولین پروژه ای که مورد بازدید این مسئولان قرار گرفت پروژه شبکه آبیاری سد گاوشان بود.

از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت استان 87 درصد دیم و تنها 13 درصد آبی است و هر ساله حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان آیش است. در تناوب زراعی

به گزارش ایرنا، تامین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهم ترین اهداف اقتصاد کشاورزی است که با بهره مندی از روش های نوین تولید محصولات کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد سطح، در عین حال اجرای طرح های آب و خاک ضروری است. از جمله ایجاد شبکه های فرعی آبیاری در پی سدهای ساخته شده برای تامین منابع آبی بخش کشاورزی ضروری تلقی می شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان طرح آبرسانی و توسعه باغ روستای دهکنان را برشمرد و گفت: ایستگاه هدف از طرح انتقال آب تبدیل 600 هکتار از اراضی دیم دهکنان است. روستاهای تفین شهرستان سروآباد و همچنین بخشی از اراضی پلنگان در شهرستان کامیاران به عنوان باغ مکانیزه مولد محسوب می شود.

در این بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان پس از اطلاع از برخی مطالبات باقی مانده کارآفرینان طرح های کشاورزی گفت: پس از بررسی های لازم در خصوص میزان اعتبار تخصیص یافته به اینها تصمیم گیری خواهیم کرد. پروژه ها.

وی با بیان اینکه روستاهای بهره مند از این پروژه شامل بزوش، گازرخانی، تیلکو، کاشتر و زیویه است، گفت: این پروژه تکمیل شده و تنها بخشی از مطالبات پیمانکار باقی مانده و تکمیل کارگاه و میزان اعتبار مورد نیاز به این میزان است. اقدامات هنوز برآورد نشده است.

در حال حاضر این پروژه در 2 هزار و 430 هکتار یعنی 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای این پروژه یک هزار و 345 میلیارد ریال هزینه شده و 706 میلیارد ریال مطالبات پیمانکار این پروژه است.

پروژه دیگری که مورد بازدید قرار گرفت پروژه زیرشبکه آبیاری تحت فشار سد زیویه در شهرستان کامیاران بود که مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره این پروژه گفت: این پروژه برای برداشت آب از سد زیویه در 2 فاز احداث، شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور با اعتبارات طرح جامع اجرا می شود.

به گفته جمعی از اهالی روستاهای حوزه سد زیویه و گاوشان که در این بازدید رسمی حضور داشتند، بسیاری از اهالی این روستاها قبل از اجرای شبکه آبیاری برای کسب درآمد در استان های دیگر تلاش می کردند. . پروژه ها، اما در حال حاضر با آبیاری زمین های کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات خود از استان های دیگر نیرو جذب می کنند.

ورق زدن زندگی کشاورزان کامیارانی با راه اندازی پروژه های آبی

شبکه های آبیاری و زهکشی به منظور استفاده بهینه از منابع آبی تخصیص یافته به کشاورزان ایجاد می شود و در این شبکه ها از روش های جدید آبیاری تحت فشار استفاده می شود که راندمان آبیاری را بهبود می بخشد.

در قالب اجرای طرح زیرشبکه آبیاری تحت فشار سد گاوشان، سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی دیم در روستاهای بخش مرکزی شهرستان کامیاران شامل آهنگران، بلان، سرچم، طبر ریز، گنبد سفلی و علیا، الک، حومه ورمهنگ، حیات آباد و کامیاران از آب این سد بهره مند خواهند شد.

فیروز احمدی با اشاره به اینکه مساحت زمین های بهره مند از این پروژه یک هزار و 104 هکتار است، افزود: ارزش این پروژه بیش از 230 میلیارد ریال است که با تکمیل آن برای 865 نفر به صورت مستقیم و مستقیم شغل ایجاد می شود. غیر مستقیم

79 درصد از سطح زیر کشت محصولات زراعی استان به غلات، 13 درصد به حبوبات، 5 درصد به علوفه و 3 درصد دیگر به سایر محصولات اختصاص دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84923068/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8%DB%8C

وی با بیان اینکه پروژه شبکه زیر آبیاری تحت فشار حوضه آبریز سد گاوشان به طول 27 کیلومتر است، ادامه داد: شرایط اقلیمی که در زمان بارندگی رخ داد، بارش ها را در سراسر جهان تغییر داد و نیازمند مدیریت و بهینه سازی مصرف آب هستیم. بیایید تلاش کنیم

توسط احمد گل کار

احمد گل کار