وزیر جهاد کشاورزی: ​​تلاش دولت برای رفع مشکلات دامداران ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان دامغان در جمع جماعات اظهار داشت: با اقدام شجاعانه دولت در اصلاحات اقتصادی، وضعیت کشاورزان بهتر شده است، اما تولیدکنندگان میدانی دام و طیور با مشکلاتی مواجه شده اند که مشکلات و حمایت های این قشر محترم جدی گرفته می شود.

ارز مورد نیاز صادرات شیر ​​خشک برای حمایت از پرورش دهندگان به مدت چهار ماه صفر خواهد شد

وی گفت: پسته یک محصول اقتصادی، شناسنامه فرهنگی کشور و محصولی است که در تحول اقتصادی نقش دارد.

میانگین برداشت پسته در هکتار 3.5 تن است که این میزان در شهرستان دامغان استان سمنان به 12 تن افزایش یافت و در یک مورد رکورد برداشت 45 تن در هکتار در شهرستان دامغان به ثبت رسید.

پسته محصولی مقرون به صرفه و با ارزش است

وی عملکرد محصول پسته دامغان را در رتبه نخست کشوری دانست و خاطرنشان کرد: افزایش محصول پسته در هکتار به 13 تن در دامغان در دستور کار قرار دارد.

ساداتی نژاد افزود: جایگزینی باغات قدیمی و کاشت نهال میزان برداشت پسته را تغییر می دهد و دولت نیز با برنامه های حمایتی و تقویت، توجه و حمایت دانش بنیان ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه افزایش بهره وری در کشت پسته تلاش می کند از کشاورزان حمایت کند. . .

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1402 زمین های کشاورزی خط کشی و تداخل زمین های کشاورزی و منابع طبیعی رفع می شود و در نهایت تا سال 1404 سند به همه کشاورزان واگذار می شود.

پنج هزار و 500 نفر به طور مستقیم در پسته دامغان فعالیت می کنند و سالانه 21 هزار تن پسته در دامغان تولید می شود و 124 مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که 30 واحد مکانیزه هستند.

وی یادآور شد: از دیدگاه دولت سیزدهم، طرح اصلاح شیوه کشت پس از 50 سال ابلاغ شد و هدف دولت از اجرای این طرح تامین امنیت غذایی و ایجاد شرایط مناسب اقتصادی برای کشاورزان است.

ساداتی نژاد گفت: خرید تضمینی دام و تامین نهاده های دامی به صورت امانی بخشی از برنامه های حمایتی دولت از دامداران است که از هفته آینده اجرایی می شود.

وی افزود: دامداران پس از واریز باند و پرواربندی می توانند دام ها را به صورت تسویه یا خرید تضمینی به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند.

وی بیان کرد: دامداران با وجود مشکلات در تامین امنیت غذایی جامعه مجدانه تلاش کرده اند و دولت قدردان این عزیزان است.

دامغان یکی از قدیمی ترین و قدیمی ترین شهرهای ایران است که در استان سمنان واقع شده است که در کنار رودخانه چشمه علی شکل گرفته و اولین پایتخت اشکانیان ایران در زمان سلسله اشکانیان بوده است. نام قدیم آن دمغان و صداروزه بوده و آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخی، تپه حصار، برج طغرل، قلعه های پیر علمدار، گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه را در خود جای داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84919111/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7

چشم انداز صدور عنوان اراضی کشاورزی تا سال 1402

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پسته یکی از محصولات استراتژیک در اصلاح شیوه کشت است که منجر به اقتصاد پایدار می شود.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی زراعی افزود: انتظار می رود با همکاری کشاورزان و تلاش مسئولان، نسبت به صدور سند مالکیت مالکیت اراضی کشاورزی استان سمنان اقدام شود. زودتر تکمیل خواهد شد نسبت به سایر نقاط کشور

برنامه حمایت از پرورش دهندگان از هفته آینده آغاز می شود

وی گفت: قیمت پسته کیلویی 6 دلار و زعفران 70 سنت است که نشان دهنده ارزش اقتصادی پسته است.

ساداتی نژاد گفت: با تصمیم گرفته شده مشکلی برای خرید شیر دامداران از شرکت ها وجود ندارد و تولیدکنندگان نگران نباشند.

نهمین جشنواره ملی پسته ایران با حضور مهمانان خارجی، مسئولان کشوری و استانی با هدف بسترسازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی محصولات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم روز چهارشنبه در دامغان برگزار شد. با ارائه پسته دامغان و این شهرستان از بیستم از هفتم این ماه شروع به کار کرد.

وی افزایش 128 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم و افزایش قیمت سایر محصولات از جمله ذرت و برنج را دلیل اقتصاد کشاورزی و بهبود رضایت کشاورزان دانست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مازاد تولید شیر کشور به شیرخشک تبدیل و صادر می‌شود و طی چند روز گذشته کاهش قیمت شیرخشک نگرانی‌هایی را در سطح جهانی در کشور ایجاد کرده است و بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، در راستای رفع نگرانی تولیدکنندگان، تعهد ارزی صادرکنندگان شیر طی 4 ماهه صفر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی برای شرکت در اختتامیه جشنواره ملی پسته ایران در دامغان به استان سمنان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از 17 هزار هکتار از باغات استان سمنان متعلق به باغات پسته است. پسته یکی از ظرفیت های ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار شد و برنامه های موازی زیادی نیز برای این جشنواره ملی از جمله برپایی بیش از 20 غرفه برای فروش محصولات و تولیدات مختلف در نظر گرفته شد. ، از جمله برنامه های این جشنواره سه روزه است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار