پخش زنده مریخ توسط آژانس فضایی اروپا – آخرین به روز رسانی ها را تماشا کنید


یک فید ویدیویی زنده برای اولین بار از ساعت 1600 UTC امروز با استفاده از یک دوربین قدیمی در مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا پخش خواهد شد.

VMC در ابتدا برای نظارت بر جداسازی فرودگر بیگل 2 طراحی شده بود و پس از پرتاب خاموش شد. اما در سال 2007 پس از توسعه تکنیک‌های پیچیده‌تر پردازش تصویر که دوربین نسبتاً ساده را دوباره مفید کرد، برای علم و آگاهی احیا شد.

مدارگرد دوربین مدار بسته بصری (VMC) هر 50 ثانیه یک فریم جدید ارسال می کند. این دوربین به طور معمول تصاویری را که می گیرد ذخیره می کند و هر دو روز یکبار آنها را به صورت دسته ای ارسال می کند، بنابراین این اولین بار است که ESA سعی می کند آنها را در حین گرفتن منتشر کند.

جیمز گادفری در ESA در یک بیانیه مطبوعاتی گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که جریان طبق برنامه پیش برود. “این یک دوربین قدیمی است که در ابتدا برای اهداف مهندسی در نظر گرفته شده است. در فاصله ای نزدیک به دو میلیون مایلی از زمین – این هرگز قبلاً آزمایش نشده بود و صادقانه بگوییم، ما 100٪ مطمئن نیستیم که کار کند.

با وجود شکست بیگل 2 در برقراری ارتباط با زمین پس از رسیدن به سطح، این مدارگرد اولین ماموریت اروپا به یک سیاره دیگر بود و امروز در مداری بیضوی تقریباً 300 تا 10000 کیلومتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

جریان ESA، تعبیه شده در بالا، به مدت یک ساعت اجرا خواهد شد. با این حال، به دلیل فاصله زیاد بین زمین و مریخ، 17 دقیقه طول می کشد تا تصاویر به ما برسد، و یک دقیقه اضافی برای عبور از گیرنده ها و سرورهای مختلف روی زمین، آن را کاملاً “زنده” نمی کند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2376729-first-ever-livestream-video-from-mars-will-be-broadcast-today/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این رویداد به مناسبت بیستمین سالگرد Mars Express سازمان فضایی اروپا برگزار شد، ماموریتی که مدارگرد Mars Express را در مداری به دور سیاره قرار داد و فرودگر بدبخت بیگل 2 را مستقر کرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار