پیش‌بینی بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت سیل به بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایرنا سید جواد ساداتی نژاد شامگاه شنبه در جلسه بررسی خسارت باغات شهرستان دماوند که در سالن جلسات فرمانداری با حضور مسئولان استانی و شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: این حادثه که طی دو روز گذشته در شهر دماوند رخ داد. . به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است و متأسفانه نتیجه زحمات کشاورزان خسارت دیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی در کشور ابتدا 6 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، اما اکنون که سیل بسیاری از استان ها را در برگرفته است، خسارت برآورد شده حدود 10 هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی، روند گزارش دهی ادامه دارد و احتمال می رود این تعداد تا نهایی شدن گزارش ها در بخش کشاورزی افزایش یابد.

مشکلات بخش کشاورزی دو شهرستان بحث آبخیزداری است

وزیر جهاد کشاورزی موضوع آبخیزداری و احیای قنوات را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید باغات را آبیاری کنیم تا رسوبات برداشته شود و درختان را خفه نکنیم. تمهیدات لازم و ویژه در حوزه آبخیزداری شهرستان های دماوند و فیروزکوه به ویژه مناطق سیل زده و آسیب دیده در دستور کار قرار دارد.

رسولی نژاد ادامه می دهد: 90 درصد تولید سیب در استان تهران در دماوند انجام می شود. امروز روستاهای جابان و سربندان و سایر روستاهای اطراف درگیر سیل هستند که باید با آن برخورد کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه اگر تعدادی از باغداران نسبت به بازسازی باغات خود اقدام کنند، مطمئناً باغداران دیگر نیز برای حفظ محصول خود پیشقدم خواهند شد، گفت: در مورد شیلات، زنبورهای عسل و دام نیز برآورد خسارت انجام می شود تا به شرح زیر باشد. – توسط سازمان مدیریت بحران برای حمایت از کشاورزان ایجاد شود.

این مسئول با بیان اینکه باغ های شهر دماوند مانند یک نمایشگاه بسیار جذاب و زیبا هستند، خاطرنشان کرد: هرکس بخواهد کیفیت باغداری در ایران را ببیند، دماوند از نظر تنوع، کیفیت و طعم بسیار مطلوب است. تقریباً 9 هزار هکتار باغ مدرن در این منطقه وجود دارد و اتفاقی که در حال حاضر رخ داده نگران کننده است، اما تمام تلاش ما این است که در کنار کشاورزان منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید امکانات لازم در اختیار باغدار قرار گیرد تا کشاورز بتواند به کسب و کار خود ادامه دهد، گفت: از دیگر اقداماتی که می توان برای باغداران انجام داد، نوسازی باغات فرسوده است که در این زمینه می توان به نوسازی باغات فرسوده اشاره کرد. نیازمند کمک های امنیتی و اعتباری است و باید اقداماتی از جمله احداث سایبان با امکانات مطلوب برای باغدار را در دستور کار قرار دهیم.

ساداتی نژاد همچنین راه اندازی سامانه ضد تگرگ در این منطقه را مورد تاکید قرار داد و خواستار پیگیری راه اندازی این سامانه در منطقه شد و گفت: موضوع خسارت به نهاده های دامی، سوخت تراکتورها و همچنین منطقه عشایری باید برطرف شود. مطالعه و اعلام کرد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه در جلسه شورای دولت و مکاتبات لازم با سازمان مدیریت بحران خسارت های شهرستان را گزارش خواهیم کرد، گفت: غرامت باغداران مولفه های متعددی دارد که یکی از آنها تعویق تسهیلات به باغداران است. چرا که اکنون کشاورز به دنبال فروش محصول خود بود تا با فروش محصولات، هزینه تسهیلات دریافتی خود را بپردازد، اما اکنون محصولی ندارد، بنابراین باید تسهیلات به تعویق بیفتد تا دغدغه باغدار برطرف شود.

نماینده مردم شهرهای دماوند و فیروزکوه در شورای اسلامی مشکل تگرگ و یخبندان در باغات این شهرستان را برشمرد و گفت: هر ساله شاهد این معضل در منطقه هستیم. خوشبختانه مشکل صادرات سیب دماوند با برنامه ریزی دولت حل شده است اما دیگر سیبی برای صادرات وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشاورزان یک سال زحمت می کشند تا محصولی تولید کنند که یک سال به آب و هوا کمک کند اما در پایان فصل در زمان برداشت چنین اتفاقی رخ می دهد. اتفاقات غیرمنتظره ای رخ می دهد و ما باید آماده باشیم.

سید احمد رسولی نژاد نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات عمده ما در حوزه کشاورزی دو شهرستان بحث آبخیزداری است. از آنجایی که بیشتر مراتع شهرستانی استان تهران در فیروزکوه و دماوند قرار دارد، بودجه 2.5 میلیارد تومانی فیروزکوه و 3 میلیارد تومانی برای دماوند کافی نیست.

این مسئول موضوع بیمه باغداران را مورد تاکید قرار داد و گفت: اکنون حدود 30 درصد از باغداران شهرستان بیمه شده اند و می توانند خسارت دریافت کنند، اما بقیه چطور؟ و از طرف دیگر راه حل بقیه چیست باغداران برای اطمینان از محصولات خود؟


منبع: https://www.irna.ir/news/84839043/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8Cوی گفت: شرایط منطقه به گونه ای است که هر بارندگی به سیل عظیم تبدیل می شود و خسارات سنگینی به بار می آورد. باران دوباره بارید، تمام تلاش ها از بین رفت. اگر مشکل حوضه حل نشود این مشکل وجود دارد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار