چرا چین سوراخی به عمق بیش از 10000 متر حفر می کند؟


چاهی به عمق بیش از 10000 متر در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در شمال غربی چین در حال حفاری است.

عکس سهام شین هوا/آلامی

بزرگترین تولیدکننده نفت چین حفاری چاله ای را آغاز کرده است که انتظار می رود به عمق بیش از 10000 متر در صحرای دورافتاده تاکلامکان برسد. این گمانه یکی از عمیق‌ترین گمانه‌های تاریخ خواهد بود و می‌تواند دانش جدید زمین‌شناسی و همچنین دسترسی به ذخایر نفتی بسیار عمیق را در اختیار محققان قرار دهد.

به گفته دولت چین خبرگزاری شین هواشرکت ملی نفت چین حفاری این گمانه را در 30 می آغاز کرد. در این گزارش آمده است که این گمانه باریک برای رسیدن به عمق 11100 متری طراحی شده است.

گفته می شود این گمانه که در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در شمال غربی این کشور قرار دارد، عمیق ترین چاه در چین و یکی از عمیق ترین در جهان است. عمیق ترین چاله جهان گمانه 12262 متری کولا در شمال غربی روسیه است که حفاری آن 20 سال طول کشید.

سینوپک که یک پالایشگاه نفت نیز در این پروژه مشارکت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد گمانه جدیدی را که Project Deep Earth 1-Yuejin 3-3XC Well نام دارد، در زمان بی‌سابقه حفر کند. با توجه اخبار بلومبرگ، برنامه حفاری حداکثر عمق در 457 روز است. آژانس شین هوا نشان می دهد که کف سوراخ به سنگ هایی می رسد که در دوره کرتاسه، بین 66 تا 145 میلیون سال پیش تشکیل شده اند.

در یک گفتار 2021 …

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، «زمین عمیق» را به عنوان یکی از چهار مرز استراتژیک برای جامعه علمی این کشور تعیین کرده است. در آن زمان، Yigang Xu از آکادمی علوم چین گفت که تاکید جدید بر اکتشافات زمین شناسی عمدتاً ناشی از نیاز چین به کاهش وابستگی خود به واردات مواد معدنی، فلزات، نفت و گاز است.

حوضه تاریم سین کیانگ شامل برخی از بزرگترین و عمیق ترین میادین نفتی در چین است و سینوپک چاه های فوق عمیق دیگری را در سایر نقاط منطقه توسعه داده است. این شامل میدان نفت و گاز شونبی می شود که شرکت می گوید در آن 49 حلقه چاه به عمق بیش از 8000 متر حفر کرده است.

این پروژه حفاری همچنین می تواند بینشی از زمین شناسی منحصر به فرد حوضه تاریم را به محققان ارائه دهد. این حوضه آب تخلیه شده از سه رشته کوه را جمع آوری می کند و گمان می رود که بیش از 200 میلیون سال پیش زمانی که اقیانوس سرخپوشان-آسیایی بسته شد، شکل گرفته است.

می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این بسیار شبیه یک پروژه حفاری نفت صنعتی است، در مقابل یک پروژه حفاری علمی». ادوارد سوبل در دانشگاه پوتسدام آلمان چاه های اکتشافی معمولاً بسیار تلاش می کنند تا نفت و گاز پیدا نکنند.»

با این حال، او می‌گوید، اگر این پروژه حفاری شامل جمع‌آوری نمونه‌های هسته‌ای و انجام اندازه‌گیری‌های ژئوفیزیکی باشد، می‌تواند به محققان بینشی از زمین‌شناسی منحصربه‌فرد حوضه تاریم نیز ارائه دهد.

سوبل می‌گوید که این حوضه بیش از یک میلیارد سال قدمت دارد و سنگ بستری پایدار با صدها میلیون سال رسوب پوشانده شده است. «شما انبوهی پیوسته از رسوبات کامبرین دارید [period] او می گوید که قابل مقایسه با لایه های قابل مشاهده در گرند کانیون است.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2376788-why-is-china-drilling-a-hole-more-than-10000-metres-deep/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار