چگونه سیستم ایمنی بدن با افزایش سن تغییر می کند و چرا؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم. به دلیل عدم تماس قبلی با پاتوژن ها، کودکان خردسال در برابر انواع عفونت ها آسیب پذیر هستند. نوزادان تازه متولد شده از آنتی بادی هایی که از جفت عبور می کنند تا در دوران بارداری به جنین برسند و هفته ها یا حتی ماه ها در بدن آنها باقی می مانند، محافظت می کنند. برخی از آنتی بادی ها نیز از طریق شیر مادر منتقل می شوند.

سیستم ایمنی معمولاً با افزایش سن بدتر می‌شود، اما برخی از فواید آن بعداً در زندگی ظاهر می‌شوند

kate_sept2004/Getty Images

یائسگی می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن شما را تغییر دهد

زنان سالخورده در خانه ورزش می کنند

ویکی ترنر

واکسن برای نوزادان به ترتیبی که محافظت در برابر این آنتی بادی ها کاهش می یابد توصیه می شود. به عنوان مثال، واکسن سیاه سرفه در 8 هفتگی تزریق می شود، زیرا آنتی بادی های مادری علیه این عفونت به سرعت کاهش می یابد.

در بزرگسالی، بارداری باعث تغییرات موقتی در سیستم ایمنی بدن می‌شود و برخی سلول‌های ایمنی کمتر فعال می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که جنین طرد نمی‌شود. این می تواند به این معنی باشد که بارداری خطر ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد …


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25734243-800-how-the-immune-system-changes-with-age-and-why/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

به همان اندازه که با بالا رفتن سن، قسمت‌های زیادی از بدن ما تغییر می‌کند و سیستم ایمنی بدن ما نیز تغییر می‌کند. اما بر خلاف تصور رایج، شواهد جدید نشان می دهد که همه چیز سراشیبی نیست.

هنگامی که نوزادان و کودکان شروع به مخلوط شدن با کودکان دیگر در مهدکودک ها و مدارس می کنند، بیماری های تنفسی، حشرات معده و سایر عفونت هایی که قبلاً هرگز با آنها مواجه نشده بودند، افزایش می یابد. ما به تدریج با پاتوژن های بیشتری روبرو می شویم که منجر به مصونیت در برابر آنها می شود که می تواند مادام العمر باقی بماند. حتی عفونت‌هایی که خیلی خفیف هستند، می‌توانند منجر به ایمنی شوند.

تصویر پیش فرض New Scientist

ما درک بهتری از اثرات پیری بر سیستم ایمنی داریم، با یافته‌های شگفت‌انگیز که نشان می‌دهد همه افراد پس از ۶۵ سالگی رو به کاهش نیستند.

سلامتی


31 ژانویه 2023

توسط احمد گل کار

احمد گل کار