ژل الهام گرفته از لوفا آب آلوده را با گرمای خورشید تصفیه می کند

ژلی پر از سوراخ های متخلخل، الهام گرفته از هسته خشک شده میوه لوفا، می تواند آب آلوده را با جذب و رهاسازی آن که تنها با گرمای خورشید تامین می شود، تمیز کند. می توان از آن برای تامین آب آشامیدنی در مناطقی که منبع برق قابل اعتمادی ندارند استفاده کرد.

لوفا به عنوان اسفنج استفاده می شود

موادی که آب را می مکد و در عین حال آلاینده هایی مانند روغن، فلزات و میکروپلاستیک ها را به جا می گذارد، می تواند به بهبود کیفیت آب در مناطق بدون برق کمک کند.

علم شیمی


8 فوریه 2023

umdash9/Getty Images/iStockphoto

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2357996-loofah-inspired-gel-purifies-contaminated-water-with-warmth-of-the-sun/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

محققان هیدروژل جدید را با افزودن اتیلن گلیکول – ماده ای که اغلب در ساخت الیاف پلی استر استفاده می شود – در طول فرآیند تولید ایجاد کردند و حفره های متخلخلی شبیه به سوراخ های موجود در لوفا ایجاد کردند. ژل در دمای 31 درجه سانتی گراد آبگریز می شود و 70 درصد آب جذب شده خود را در عرض 5 دقیقه دفع می کند.

شو می‌گوید که این ماده می‌تواند به تنهایی برای تمیز کردن آب در کشورهای کم‌درآمد، با جذب آب آلوده و قرار دادن در زیر نور خورشید برای گرم شدن و شروع فرآیند آزادسازی آب تمیز استفاده شود – تا زمانی که خورشید به اندازه کافی قوی باشد. تا به دمای لازم برسد.

Xiaohui Xu و همکارانش مواد خود را ژل جذب کننده آفتاب با الهام از لوفا می نامند. هنگامی که خنک شود آبدوست است، به این معنی که به راحتی آب را جذب می کند، اما هنگامی که توسط گرمای خورشید گرم می شود، آبگریز می شود و شروع به ترشح آب می کند. از آنجایی که ژل فقط آب را جذب می کند و آلاینده هایی مانند روغن، فلزات و میکروپلاستیک ها را جذب نمی کند، آب آزاد شده تصفیه می شود.

ما در حال توسعه دستگاهی برای نگهداری مواد هستیم. فرآیند تولید دشوار نیست، کل واکنش در دمای اتاق رخ می دهد، هیچ تجهیزات پیچیده ای مورد نیاز نیست. می‌توان این کار را در مقیاس بزرگ انجام داد.» ما در حال کار بر روی طراحی دستگاهی برای تصفیه مداوم آب هستیم و قصد داریم ماه آینده دستگاه جدید را امتحان کنیم. استفاده از آن زمان زیادی نمی برد.

لوفا به عنوان اسفنج استفاده می شود

توسط احمد گل کار

احمد گل کار