ژل مسدود کننده اسپرم واژینال می تواند یک روش قابل اعتماد کنترل بارداری باشد

این ژل حاوی کیتوزان است، یک پلیمر زیستی که از قارچ یا پوسته خرچنگ به دست می آید. کیتوزان با پروتئین هایی که در مخاط دهانه رحم ترشح می شوند پیوندهای متقابل ایجاد می کند. این امر مخاط را غلیظ می کند به طوری که از عبور اسپرم از دهانه رحم و وارد شدن به لوله های فالوپ، جایی که لقاح تخمک اتفاق می افتد، جلوگیری می کند.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

روش‌های کنترل بارداری مبتنی بر هورمون، مانند قرص‌های ضدبارداری و دستگاه‌های هورمونی داخل رحمی (IUD)، بسیار مؤثر هستند، اما می‌توانند عوارض جانبی از جمله تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی، درد سینه‌ها، حالت تهوع و سردرد ایجاد کنند.

شیمپف و همکارانش در حال برنامه ریزی مطالعات بیشتری بر روی گوسفند هستند تا بررسی کنند که آیا مانع ایجاد شده توسط ژل در طول رابطه جنسی دست نخورده باقی می ماند و از بارداری جلوگیری می کند.

با ژل واژینال می توان از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کرد

نشان داده شده است که ژلی که در داخل واژن اعمال می شود، اسپرم تزریق شده به میش ماده را مسدود می کند و ممکن است جایگزینی برای ضد بارداری های هورمونی برای انسان باشد.

عکس استوک سباستین کاولیتزکی/آلامی

اسپرم انسان

برخلاف اسپرم کش‌های شیمیایی که شکل دیگری از کنترل بارداری غیر هورمونی هستند، ژل کیتوزان باعث التهاب دیواره‌های واژن نمی‌شود که ممکن است استفاده از آن را کمتر تحریک کند.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348907-sperm-blocking-vaginal-gel-could-be-a-reliable-contraceptive-method/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مرجع مجله: پزشکی ترجمه علوم، DOI: 10.1126/scitranslmed.abm2417

مشخص شد که ژل در سراسر واژن و در ورودی دهانه رحم پخش می شود. این یک سد موثر را تشکیل داد، با اسپرم هایی که می توانستند از دهانه رحم تنها یکی از گوسفندهای مورد مطالعه عبور کنند و در این مورد، تنها دو نفر از 1 میلیارد شناگر بودند.

اکنون، اولریکه شیمپف در موسسه سلطنتی فناوری KTH در سوئد و همکارانش یک ژل واژینال بدون هورمون ساخته اند که می تواند به خوبی ضد بارداری های هورمونی اما بدون عوارض جانبی عمل کند.

ژلی که تقریباً تمام یک میلیارد اسپرم را از دهانه رحم در گوسفند متوقف می کند، می تواند جایگزینی برای روش های هورمونی کنترل بارداری شود، اما بدون عوارض جانبی.

سلامتی


30 نوامبر 2022

روش‌های غیر هورمونی مانند کاندوم، دیافراگم و اپلیکیشن‌های ردیابی باروری این عوارض جانبی را ندارند، اما در پیشگیری از بارداری کمتر قابل اعتماد هستند.

همچنین برای تعیین مدت زمان قبل از رابطه جنسی ژل در واژن و مدت زمان ماندگاری هر گونه محافظتی، آزمایشاتی روی افراد مورد نیاز است.

محققان از یک اپلیکاتور سرنگ برای وارد کردن ژل در پشت واژن گوسفند استفاده کردند که شبیه واژن انسان است. یک ساعت بعد، آنها هر یک از هشت گوسفند آزمایشی را با 1 میلیارد اسپرم به طور مصنوعی لقاح دادند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار