کاهش بارندگی و پیش بینی آینده ای خشک برای کنگاور

مدیرکل هواشناسی شهرستان کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع بارندگی های فصل زراعی جاری را 408 میلی متر اعلام کرد که نسبت به بارندگی سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است. سال هیدرولوژیکی بعدی

کاهش بارندگی، عدم کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی، عدم رعایت سهمیه جمع آوری آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های آبیاری سنتی، افزایش مصرف آب توسط صنایع و جمعیت موجب خشک شدن بخش قابل توجهی از منابع آبی شهرستان کنگاور شده است. افزایش یافته و سطح سفره های زیرزمینی به شدت کاهش می یابد و این معضل نزدیک به بحران در صورت عدم مدیریت، خسارات جبران ناپذیری به این منطقه وارد می کند. کلید مدیریت بحران آب، تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

الماسی نصب هوشمندترین کنتورهای استان را مرتبط با کنگاور دانست که مورد تقدیر استاندار کرمانشاه قرار گرفت و افزود: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های عمیق یکی از ابزارهای کنترلی لازم برای جلوگیری از مصرف بی رویه است. آب کشاورزی است

کشت برنج را از بین ببرید و یک میلیون متر مکعب آب ذخیره کنید

ˈمحمدامین بختیاریˈ افزود: امسال نسبت به سال بلندمدت که به عنوان خشک ترین سال در نیم قرن اخیر نامگذاری شده است، 20 درصد کاهش بارندگی داشته ایم که تاثیر قابل توجهی بر منابع آبی شهرستان داشته است.

کاهش 30 درصدی بارندگی در سال آینده در کنگاور

6000 هکتار سیستم نوین آبیاری در کنگاور نصب شده است

وی از زیان 255 میلیارد تومانی بخش کشاورزی کنگاور خبر داد و افزود: این میزان خسارت در بخش کشاورزی و تا حدودی باغات بیشتر بوده است.

بختیاری همچنین از تخریب 6 هزار مترمربع کشت برنج در شهرستان کنگاور در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: با تخریب این میزان کشت برنج حدود یک میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.

وی از مسدود شدن سه حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از رهاسازی سالانه صدها مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی خبر داد و گفت: طی یک هفته گذشته با همکاری گروه گشت و بازرسی در راستای حفاظت از منابع آبی، هفت حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز به ثبت رسید. چاه برای صدور تشکیل و دستورات قضایی به مراجع قضایی ارسال شده است.

«تورج خانزاد» گفت: در فصل کشاورزی جاری خشکسالی بیش از 10 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان کنگاور با بیان اینکه در این شهرک به دلیل ادامه بحران خشکسالی، احتمال تخلفات در حوزه چاه آب نیز زیاد است، به لزوم استفاده از اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اداره امور آب شهرستان در راستای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حتما با تخلفات برخورد خواهد کرد.

«فرزاد الماسی» با بیان اینکه پیش بینی وضعیت بارندگی شهرستان در سال هیدرولوژیکی چندان مطلوب نیست، گفت: پیش بینی می شود کنگاور با کاهش 30 درصدی بارندگی مواجه شود.بارندگی که نسبت به سال گذشته بدتر است. برای شهر خواهد آورد

شهرستان کنگاور با بیش از 85 هزار نفر در 90 کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920942/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B4%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور در ادامه گفت: از 15 هزار هکتار اراضی آبی شهرستان کنگاور، 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این شهرک زیرپوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته است و پیش بینی می شود در سال آینده با حمایت دولت و دولت انجام شود. تجهیزات کم علاقه متقاضیان برای تجهیز 500 هکتار از اراضی آبی کنگاور به سیستم های نوین آبیاری.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور نیز در این خصوص گفت: کشاورزی و بخش های وابسته اولین رده اشتغال، اقتصاد و تولید در این شهرستان را تشکیل می دهد.

وی همچنین از توقیف 2 ابزار حفاری چاه عمیق غیرمجاز که در شب هنگام حفاری چاه استفاده می شد، خبر داد.

ˈمحمد خزاییˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقتصاد اکثر خانوارها به ویژه در روستاها مبتنی بر کشاورزی است و در سال های اخیر کاهش بارندگی، بحران کم آبی و خشکسالی مشکلاتی را برای استفاده کنندگان در این زمینه ایجاد کرده است. بخش

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش ریسک معاونت کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: بر اساس بررسی های مرکز مدیریت ملی بحران آب و هوا و خشکسالی کشور. سازمان هواشناسی استان کرمانشاه در فصل زراعی 1400 تا 1401 در منطقه خشکسالی قرار دارد که شدید تا بسیار شدید بوده و تمامی زیربخش های کشاورزی استان و همچنین شهرستان کنگاور تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

کاهش بارندگی و پیش بینی آینده ای خشک برای کنگاور

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی مناسب و راهکارهای عملی جلساتی برای مقابله با بحران احتمالی کم آبی در این شهرستان برگزار شده است، گفت: انسداد چاه های کشاورزی غیرمجاز باید با جدیت بیشتری در این شهرستان پیگیری شود.

کاهش بارندگی و پیش بینی آینده ای خشک برای کنگاور

255 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به کشاورزی در کنگاور

انسداد چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند از اولویت های مهم شهرستان کنگاور است

وی با اشاره به ارائه طرح های جدید برای رفع این مشکل گفت: ارائه طرح کشت نمونه که هفته آینده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان ها ابلاغ می شود که در آن از محصولات سازگار با اقلیم شهرستان استفاده شود. کنترل می شود و برخی محصولات حذف یا محدود می شود.آب و افزایش محصولات استراتژیک مانند گندم در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بحران کم آبی در کشور در سال های اخیر موضوع داغ و مورد بحث بوده است، این روزها و با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی تابستان امسال باید برنامه مدونی برای سال آینده تدوین شود. کارشناسان این حوزه مدعی هستند در سال هیدرولوژیکی جاری (1401-1402) در شهرستان کنگاور میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری خواهد داشت که برای مقابله با این بحران در سال آینده نیاز به برنامه ریزی جامع دارد.

نماینده عالی دولت در شهرستان کنگاور؛ وی کنترل هوشمند سینک های مجاز را از دیگر راهکارهای مصرف کور خواند که برای اصلاح و تنظیم با اهداف تعیین شده نیز در حال بررسی است.

مهم ترین مسئله اینجاست که همه باید باور کنیم که آب نیست و در شهر کنگاور که روزگاری به سرزمین سراب های روان و چشمه های جوشان شهرت داشت، شرایط خشکسالی حاکم بوده است. همین بس که حتی در برخی از مناطق پرباران شهر تابستان امسال آبرسانی با تانکر انجام شده است و هواشناسی برای اینکه این باور را نداشته باشیم که با شرایط بحرانی مواجه هستیم، از خشکسالی در سال آینده خبر می دهد.

فرماندار کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کنگاور مانند کل کشور از مشکلات ناشی از خشکسالی رنج می برد و از نظر منابع آبی وضعیت خوبی ندارد.

ˈجواد سلطانیانˈ با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر سطح شهرستان دچار خشکسالی شدید شد، گفت: کنگاور نیز در فصل کشاورزی 1401-1402 دچار خشکسالی خواهد شد.

کاهش بارندگی و پیش بینی آینده ای خشک برای کنگاور

گزارش های دریافتی خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که استان کرمانشاه در سال زراعی 1401 یکی از سه استان کم بارش کشور بوده و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری موجب تنش آبی و خسارت فراوان به استان، شهرستان کنگاور شده است. و به خصوص به روستاها.

مدیر امور منابع آب شهرستان کنگاور اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه مصرف در این حوزه رسیدگی به کسانی است که چاه دارند اما بیش از مقداری که می توان با برداشت محصول برداشت می کنند. ادامه نظارت او رویه را کنترل کرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار