کاهش قیمت برنج در بازار با واردات/ برنج خارجی با اقدام دولت 20 درصد ارزانتر خریداری شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: بنابراین اقلامی که وارد بنادر کشور شده اند باید در اسرع وقت ترخیص شوند تا کشور دچار کمبود محصول نشود. در سال 1400 در مجموع یک میلیون و 473 هزار و 206 هزار تن بوده که بخش خصوصی یک میلیون و 126 هزار و 327 هزار تن وارد کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84839983/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%DB%B2%DB%B0

دبیر انجمن واردکنندگان برنج یادآور شد: بخش دولتی و خصوصی در سال 1400 تجربه تلخی را پشت سر گذاشتند به طوری که در نهایت بخش دولتی پذیرفت که لغو نشدن دوران ممنوعیت در فصل برداشت برنج داخلی باعث شده کشور از بحران کمبود برنج و گرانی رنج می برند. و از این رو تصور می کردند برنج داخلی افزایش معقولی خواهد داشت، اما چون مافیا و دلالان برنج به این مشکل دامن زدند، عملا قیمت برنج ایرانی از کنترل خارج شد.

کشاورز ادامه داد: هم اکنون مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور در این زمینه انجام شده است تا با توجه به افزایش مبادلات تجاری با پاکستان مشکلی برای واردات این محصولات وجود نداشته باشد و در عین حال محصولات باقی مانده در گمرک بدون پوشش باقی نماند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت همچنان اجرا می شود، گفت: اگر برنج وارد و ترخیص نشود و در گمرک بماند چه تفاوتی با اجرای ممنوعیت واردات دارد. ? دوره در فصل برداشت این محصول.

سیل و بارندگی آسیبی به برنج وارداتی وارد نکرد

کشاورز خاطرنشان کرد: این آزمایشات به سال 1401 منتقل شد و دولت با همکاری مجلس ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را لغو کرد. بخش خصوصی در کنار دولت ظاهر می شود و سفارشات و واردات بلافاصله ثبت می شود. از این رو برنج هایی را که هنوز در بازارهای جهانی موجود بود خریداری و وارد کردیم که بخشی از آن در اوراق قرضه و برخی در مرحله ترخیص است.

کشاورز ادامه داد: این اقدام علاوه بر کمبود برنج خارجی و افزایش قیمت آن باعث سوء استفاده دلالان برای افزایش قیمت برنج ایرانی می شود که تبعات بدی را به دنبال دارد. قاچاق معکوس برنج در داخل و خارج از کشور وجود ندارد، زیرا اگر کشورهای منطقه بخواهند مستقیماً این محصول را از هند و پاکستان خریداری کنند، می توانند آن را ارزان تر تهیه کنند، اما هیچ گونه عوارض گمرکی و مالیاتی مانند آن را پرداخت نمی کنند. با ما. کشور.

وی گفت: در فصل برداشت برنج خارج از کشور قیمت این محصول 10 تا 20 درصد کمتر از قیمت برنجی است که در بازار جهانی خریدیم و در آینده این برنج وارد کشور می شود. با این اقدام نه تنها باعث کمبود و گرانی برنج خارجی خواهیم شد، بلکه دلالان و دلالان برنج ایرانی اجازه افزایش قیمت تقلبی برنج ایرانی را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه امسال 500 هزار تن برنج وارد کشور شد، گفت: البته باید در نظر داشت که اکنون در آستانه ماه محرم هستیم که نیاز کشور به این محصول را افزایش می دهد و نباید یک محصول داشته باشیم. کمبود در بازار

برنج خارجی توسط دولت ۲۰ درصد ارزانتر خریداری شد

وی افزود: این اقدام وزارت حراست باعث شده که تقریباً هیچ ثبت سفارشی در کشور نداشته باشیم و برنج های باقی مانده در گمرک با عدم ثبت سفارش یا ویرایش ثبت سفارش های قبلی مواجه شده است که باید انجام می شد. تمدید شده و اجازه پاکسازی داده نشده است.” از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز به این موضوع اعتراض کرد.

«مسیح کشاورز» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا واردات برنج را دخیل در بروکراسی اداری و تصمیمات نهادهای مختلف دانست و گفت: اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت هایی را برای واردکنندگان در سامانه بازرگانی اعمال کرده است. واردکنندگانی که اگر میانگین دوساله وارداتشان بیشتر از یک حجم باشد می‌توانند وارد کنند و کمتر از آن مجوز دریافت نمی‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه به دنبال رفع این محدودیت ها برای واردات برنج هستیم، گفت: تا امروز برنج هایی که در گمرک زاهدان دچار سیل شده است با کمک نهادهای مختلف از جمله وزارتخانه ها، بهداشت و درمان کشور و … درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، ستاد بحران، سازمان ملی استاندارد، استانداری سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از سیل به مکان‌های امن منتقل شدند.

وی درباره تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر لغو محدودیت واردات شکر و روغن با حضور وزیر جهاد کشاورزی گفت: چنین اقدامی تناقض در تصمیمات است زیرا اگر وزیر جهاد کشاورزی با واردات موافق نبود. ، چرا ممنوعیت واردات را لغو کرد؟ اما اکنون این محدودیت اعمال شده است، در حالی که برنج به عنوان یک غذای ضروری اجباری تر از شکر است.

500 هزار تن برنج وارد کشور شد

توسط احمد گل کار

احمد گل کار