کاهش 50 درصدی قیمت پنبه در مغان صدای کشاورزان را درآورد

مدیرکل پنبه و فرآورده‌های صنعتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به توقف واردات پنبه از خارج از کشور و مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت تولید و بازار محصولات پنبه‌ای گفت: موظف به عرضه 180 هزار تن محصولات پنبه در کشور هستند.

در سال‌های اخیر سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا 20 هزار هکتار افزایش یافته بود، اما به دلیل جایگزینی سایر محصولات، سطح زیر کشت این کالا در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت محصول، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است. و با حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان رو به افزایش است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920664/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF

کاهش 50 درصدی قیمت پنبه در مغان / دخالت دولت برای حل مشکل کشاورزان

عباس جهانگیرزاده بر تامین منافع خریداران و کشاورزان و لزوم برنامه ریزی دولت در این زمینه تاکید کرد و افزود: اگرچه در هفته های اخیر واردات پنبه متوقف شده است، اما بازار خرید این محصول به ضرر کشاورزان است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در 18 هزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان کشت شده و پیش بینی می شود بیش از 70 هزار تن پنبه از مزارع مغان برداشت شود. منطقه امسال .

به گزارش ایرنا، برداشت پنبه از اراضی کشاورزی دشت مغان در شمال استان اردبیل از ابتدای مهرماه با مساعد بودن هوا و گلدهی جوانه های این محصول آغاز شده است.

علیرضا مهاجر معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ایرنا درباره نتیجه این نشست تخصصی برای حل مشکلات پنبه کاران مغان گفت: در این جلسه قیمت توافقی برای خرید پنبه کشاورزان تعیین شد. در منطقه است و قرار است رقم تعیین شده امروز به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد شود. پس از بررسی اولیه در وزارتخانه، در اولین جلسه شورای دولت در خصوص تعیین قیمت تضمینی این محصول تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خرید پنبه شسته به قیمت توافقی 320 هزار ریال از ابتدای مهرماه در منطقه مغان آغاز شد اما در یک ماه گذشته قیمت خرید این محصول مهم به تدریج افزایش یافت. و در روزهای اخیر با بیش از 50 درصد کاهش به 157000 ریال کاهش یافته و همین امر نارضایتی و اعتراض پنبه‌کاران شمال استان اردبیل را در پی داشته است.

وی ایجاد صنایع تبدیلی پنبه در منطقه مغان را یکی از مراکز تولید این کالا برشمرد و گفت: در حال حاضر 18 هزار هکتار از اراضی مغان زیر کشت پنبه است اما پس از خرید پنبه و تبدیل آن به پنبه برای پردازش به سایر استان های کشور منتقل می شود.

کاهش 50 درصدی قیمت پنبه در مغان / دخالت دولت برای حل مشکل کشاورزان

جابر جهانبین افزود: لازم است وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار این محصول مهم مغان که در بیش از 18 هزار هکتار از اراضی منطقه کشت می شود، اقدامات اساسی انجام دهد.

علیرضا مهاجر دستیار امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به همراه ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و فرآورده های صنعتی این وزارتخانه روز گذشته در سفر به استان اردبیل مشکلات خرید پنبه در مغان را بررسی کردند. منطقه با حضور کشاورزان

8 کارخانه پنبه در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری اولیه و خالص سازی و تبدیل به پنبه دانه به بازارهای هدف و کارخانه های نساجی و استخراج روغن می فرستند.

تعداد پنبه کاران استان اردبیل 750 نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان حدود چهار تن است.

وی همچنین علت برخی کاستی ها در قیمت پنبه در سال جاری را افزایش 20 درصدی سطح زیرکشت این محصول و به تبع آن افزایش تولید عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته 97 هزار هکتار از اراضی کشور در سطح کشور بوده است. به کشت این محصول اختصاص یافته و امسال این میزان به بیش از 112 هزار هکتار افزایش یافته است.

تولیدکنندگان پنبه منطقه به نمایندگی از تولیدکنندگان پنبه در این نشست، مشکل تهیه بذر با کیفیت، عدم کنترل توزیع کود، بحران تامین آب پنبه کشت شده، عدم ضمانت خرید، کاهش قیمت محصول تولیدی، ضعف اساسی برداشت مکانیزه محصول، عدم مدیریت حق بازار، شست و شوی پنبه و پرداخت نشدن بهای پنبه خریداری شده از مشکلات اصلی آنها بود. .

عضوکمیسیون زراعت مجلس یازدهم علت پرداخت نشدن بهای پنبه خریداری شده از کشاورزان را کمبود نقدینگی واحدهای پنبه پاک کنی منطقه دانست و گفت: دولت بیاید و پنبه را خریداری کند. محصول از دست کشاورزان و خرید محصول تولید شده با قیمت مناسب.

وی بیان کرد: تمامی مشکلات پنبه کاران منطقه مغان و سایر نقاط کشور احصا شده است و امیدوارم تصمیم اتخاذ شده آرامش را در بازار این محصول به ارمغان بیاورد و رضایت کشاورزان را جلب کند.

نماینده مردم شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان در شورای اسلامی نیز در این جلسه که با حضور بیش از 200 نفر از تولیدکنندگان پنبه منطقه برگزار شد، اظهار داشت: تلاش مسئولان بر حل این مشکل است. مشکلات تولیدکنندگان پنبه در منطقه به هر وسیله ممکن.

جهانگیرزاده بر لزوم اقدام سریع دولت در تصمیم گیری برای رفع مشکل پنبه کاران مغان تاکید کرد و گفت: برداشت 18 هزار هکتار از اراضی مرغوب کشور در مغان منتظر اقدام مسئولان ذیربط و در صورت مشکل قیمت پنبه است. در منطقه مغان حل نشده، تبعات اقتصادی و اجتماعی سنگین خواهد بود، همه مسئولین باید برعهده بگیرند.

فرماندار شهرستان پارس آباد در نشست بررسی مشکلات پنبه کاران مغان با مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از 20 درصد پنبه کشورهای منطقه مغان در روز کاهش روزانه قیمت پنبه برداشت شده توسط کشاورزان منطقه تاسف بار و به ضرر کشاورزان است و تولید این محصول حائز اهمیت است.

ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و فرآورده های صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اواسط مهرماه در پی کاهش قیمت خرید پنبه تولیدی کشاورزان مغان از منطقه بازدید و مشکلات موجود را بررسی کرد. ضرر 30 و به قیمت هر کیلوگرم 330 هزار ریال و در صورت عدم توافق طرفین، کارشناس سازمان کشاورزی میزان ضرر را تعیین و خرید انجام می شود.

مدیرکل پنبه و کارخانجات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامی فراتر از نیاز و برنامه ریزی برای واردات پنبه از خارج از کشور صورت نگرفته است و واردات پنبه نیز در زمان برداشت در کشور متوقف شد. به طوری که مابقی کسری کشور پس از خرید تولید داخلی و تعیین میزان نیاز از خارج تامین شود.

نماینده اهالی پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان تاکید کرد: در صورت تداوم این وضعیت، کشاورزان منطقه از سال آینده دیگر از کشت پنبه که یکی از محصولات اصلی است و کشور به آن نیاز مبرم دارد، خودداری خواهند کرد.

کاهش 50 درصدی قیمت پنبه در مغان / دخالت دولت برای حل مشکل کشاورزان

ابراهیم هزارجریبی از کاهش 9 درصدی واردات پنبه به کشور در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: واردات پنبه برای تامین کسری و نیاز کشور انجام می شود و مازاد واردات n انجام نشده و نخواهد شد.

به گفته کشاورزان مغان، در دو هفته اخیر پس از این سفر و توافق اولیه، قیمت خرید ثابت نمانده و شکل نزولی به خود گرفته است به طوری که با افت 50 درصدی قیمت به 157 هزار ریال کاهش یافته است. در روزهای اخیر.

ارقام پنبه مای و لیدر مهمترین ارقامی است که در منطقه مغان کشت می شود و محصول برداشت شده بسته به شرایط آب و هوایی با هشت پنبه پاک کنی در منطقه خریداری و به پنبه سفید تبدیل و به واحدهای نساجی فروخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تولید هر کیلوگرم پنبه برای کشاورزان منطقه 280 هزار ریال برآورد شده است و دولت باید خرید تضمینی این محصول را منعقد کند و یارانه آن را از کشاورزان به عنوان سربازان تولید و استقلال کشور پرداخت کند. در تامین کالای مهم که پنبه به عنوان ماده اولیه است از چندین واحد صنعتی پایین دستی حمایت می شود.

در پایان این جلسه فرمانداران سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان و معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور کشاورزی و مدیرکل پنبه و کارخانجات صنعتی این وزارتخانه مشکلات پنبه را مورد بررسی قرار دادند. تولیدکنندگان منطقه در نشست تخصصی

کشت پنبه سال ها در شهرستان های پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به دلیل شرایط اقلیمی مساعد و آب کافی رواج داشته و کشت این فرهنگ نیز در سال های اخیر توسعه یافته است.

پنبه یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و نفت، در اشتغال زایی نیز نقش بسزایی دارد و تعداد کمی از محصولات کشاورزی از نظر قابلیت ارزش آفرینی و تولید با پنبه برابری می کنند. تنوع.

کشت پنبه در منطقه مغان قدمتی طولانی دارد و این کشت نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت خاک های کشاورزی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها دارد.

هزارجریبی از توقف روند صدور مجوز واردات تا زمان خرید محصولات پنبه تولید داخل خبر داد و افزود: کشاورزان بر اساس محاسبه قیمت محصولات متعارف اقدام به کشت پنبه کرده اند و حق دارند محصولات خود را به قیمت متعارف بفروشند. در ضمن هیچکس نباید صدمه ببینه

وی بخشی از افت قیمت پنبه در داخل کشور را به افت کلی این محصول مرتبط دانست و ادامه داد: تاکنون مجوز واردات جدید برای فرآورده های پنبه صادر نشده است و تنها درخواست های ثبت شده قبلی بررسی شده و برخی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از آنها تصویب شد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار