کاوشگر اینسایت ناسا پس از چهار سال حضور در مریخ مرده اعلام شد

InSight در سال 2018 با دو هدف اصلی بر روی مریخ فرود آمد: استفاده از لرزه‌سنج خود برای ساخت مدلی از فضای داخلی سیاره و اندازه‌گیری جریان گرما در سیاره. در حالی که کاوشگر حرارتی، ملقب به مول، علیرغم صرف دو سال تلاش برای هر چیزی که مهندسان می توانستند آن را به زیر زمین ببرند، نتوانست خود را در خاک مریخ فرو کند، لرزه نگار موفقیت چشمگیری داشت.

ماموریت InSight ناسا به مریخ رسما به پایان رسید. پس از بیش از چهار سال جمع‌آوری داده‌ها درباره فعالیت‌های لرزه‌ای در زیر سطح سیاره سرخ، نیروی فرودگر تمام شده و دیگر قادر به برقراری تماس با اپراتورهای خود در زمین نیست.

اولین زمین لرزه های خود را در اوایل سال 2019 اندازه گیری کرد، حرکات کوچکی در زمین ناشی از برخورد شهاب سنگ ها بود و با سرعت متوسط ​​کمتر از یک در روز به ثبت آنها ادامه داد. در مجموع، اینسایت 1319 زمین لرزه را مشاهده کرد که از لرزش های کوچک از برخورد شهاب سنگ ها گرفته تا غرش های قوی ناشی از خرد شدن سنگ ها در زیر زمین متغیر بود.

ناسا

InSight چهار سال در مریخ دوام آورد

فرودگر InSight در طول مدت حضور خود در مریخ، 1319 مریخ لرزه را اندازه گیری کرد، اما در نهایت غبار پوشیده شد و ماموریت آن به پایان رسید.

فاصله بگیرید


21 دسامبر 2022

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

اندازه گیری Marsquake فقط به ما نمی گوید که فعالیت لرزه ای در مریخ وجود دارد. نحوه حرکت آنها در زیر زمین به محققان این امکان را داد که اندازه هسته مریخ و ضخامت لایه های دیگر بالای آن را اندازه گیری کنند و ماموریت اولیه فرودگر را انجام دهند. تجزیه و تحلیل داده های مشابه نشان داد که آب در کجای زمین پنهان شده است و حتی شواهد شگفت انگیزی از فعالیت های زمین شناسی در مریخ وجود دارد.

اما همانطور که صفحات خورشیدی آن گرد و غبار را جمع می کردند، سطح قدرت InSight کمتر و کمتر شد. معمولاً فضاپیماهای مریخ به صورت دوره‌ای توسط وزش باد غبارآلود می‌شوند، اما منطقه‌ای که InSight در آن فرود آمد به طرز شگفت‌آوری آرام بود. استفاده از بازوی روباتیک فرودگر برای پاشیدن خاک بر روی صفحات خورشیدی در روزهای نسبتاً بادخیز، مقدار کمی گرد و غبار را از بین می برد، اما برای طولانی کردن عمر InSight کافی نیست.

لوری لشین، مدیر ماموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، در مصاحبه ای گفت: “بله، خداحافظی غم انگیز است، اما میراث InSight همچنان زنده خواهد ماند، اطلاعات بخش و الهام بخش است.” بیانیه. در حال حاضر داده های زیادی از فرودگر بر روی زمین وجود دارد و محققان تا سال ها به تجزیه و تحلیل آن ادامه خواهند داد.

اکنون، پس از دو تلاش ناموفق متوالی برای تماس با فرودگر، ناسا آن را مرده اعلام کرده است. آخرین باری که پیامی به زمین ارسال کرد، 15 دسامبر بود، و در حالی که مهندسان همچنان به گوش دادن به یک فانوس دریایی از InSight ادامه خواهند داد، اما انتظار شنیدن چیزی را ندارند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352850-nasas-insight-lander-has-been-declared-dead-after-four-years-on-mars/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

نگاهی اجمالی به مریخ

توسط احمد گل کار

احمد گل کار