کشاورزان گلستانی: کود شیمیایی مورد نیاز برای کشت پاییزه باید تامین شود

به گزارش ایرنا، برای کشت محصولات پاییزه در گلستان به ازای هر هکتار اراضی دیم و آبی به ترتیب 75 و 100 کیلوگرم کود فسفاته مورد نیاز است که در زمان کشت توسط جهاد کشاورزی به طرفین قرارداد عرضه می شود.

تامین کود فسفاته برای کاشت محصولات پاییزه

ضیایی خاطرنشان کرد: در تامین کود (کودهای اوره، نیتروژن و نیتروژن) مورد نیاز استفاده کنندگان مشکلی وجود ندارد و با ذخیره 21 هزار و 945 تن کود در انبارهای استان، این کود در زمان مزرعه مورد استفاده قرار می گیرد. سبز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون 5 هزار و 800 تن کود فسفاته برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم بین کشاورزان استان توزیع شده است که برای پوشش 60 هزار هکتار کفایت می کند.

به گفته وی تامین 10 هزار تن کود فسفاته برای کشت محصولات پاییزه به ویژه گندم در منطقه مورد نیاز است.

وی ادامه داد: یک هزار و 834 تن کود فسفاته و 2 هزار و 373 تن کود پتاسیمی در انبارهای سراسر استان برای توزیع به کشاورزان محصولات پاییزه موجود است.

کشاورزان گلستانی: کود شیمیایی مورد نیاز برای کشت پاییزه باید تامین شود

به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون 58 هزار و 187 تن کود شیمیایی لازم برای کشت محصولات کشاورزی در استان از طریق 127 نمایندگی در 14 شهرستان تابعه توزیع شده است.

نیازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استفاده از کودهای فسفاته در زمان کشت در بهبود رشد گیاه و راندمان تولید بسیار موثر است، مسئولان نهادهای ذیربط نسبت به رفع نگرانی استفاده کنندگان در زمان باقی مانده تا پایان کشت اقدام کنند. فصل

وی با بیان اینکه برای کاشت محصولات پاییزه در هر هکتار حداقل 100 کیلوگرم کود شیمیایی فسفاته نیاز است، گفت: جهاد کشاورزی برای هر هکتار 25 کیلوگرم نیاز را تامین می کند و برای تامین مابقی این نیاز با مشکل مواجه هستیم.

نیازی گفت: هر کیسه کود شیمیایی سوپر فسفات 8 میلیون و 500 هزار ریال و دی آمونیوم فسفات 17 تا 18 میلیون ریال به فروش می رسد که از توان کشاورزان در بازار آزاد خارج است.

به گفته وی، قیمت دولتی هر کیسه 100 کیلوگرمی کود فسفاته 6 میلیون و 300 هزار ریال است.

رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه تامین کودهای شیمیایی کشت پاییزه از اولویت های مهم این شرکت محسوب می شود، گفت: برای تامین کودهای شیمیایی به ویژه فسفات برنامه ریزی شده است.

عباسی با اشاره به اینکه بیشترین کشت پاییزه گلستان به گندم اختصاص دارد، گفت: امسال کشت گندم در سطح 380 هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

یکی از کشاورزان شهرستان کلاهی با گلایه از کمبود کود فسفاته در زمان کاشت گفت: تامین این کود شیمیایی برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا بسیار ضروری است اما با مشکل مواجه هستیم. بدست آوردن آن

وی به کشت چغندرقند در گلستان اشاره کرد و گفت: کشت این محصول در فصل پاییزه با استفاده از آب سبز در سال های اخیر و در طرح کشاورزی فعلی در 5000 هکتار از اراضی قابل انجام است. برای این محصول 1116 هکتار کشت می شود و چغندر کاشته می شود.

وی ادامه داد: برای تسریع در کشت پاییزه محصولات کشاورزی به ویژه گندم در گلستان کمبود کودهای فسفاته وجود دارد.

علی شاهینی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تامین کودهای شیمیایی برای کشت محصولات پاییزه توسط دستگاه های مرتبط رصد می شود تا کشاورزان استان دغدغه فرهنگ سازی نداشته باشند.

وی ادامه داد: کشت کلزا در گلستان تا 24 آذرماه سال جاری ادامه دارد.

وی در خصوص کشت کلزا نیز افزود: از مجموع 29 هزار هکتار زمین قراردادی برای کشت این محصول تاکنون 13 هزار هکتار کلزا کشت شده است.

وی بیان کرد: همچنین با پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی و با هدف رفع نگرانی مصرف کنندگان، 6 هزار تن کود فسفاته برای تامین بخشی دیگر از نیازهای محصول پاییزه گندم و جو در استان تامین می شود. در حین کشت، از بندر جنوب کشور به منطقه تامین و حمل می شود. .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: در این استان پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 520 هزار هکتار کشت پاییزه انجام شود و تاکنون 200 هزار هکتار کود شیمیایی تامین شده است.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی گلستان، امسال 520 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا، گندم، جو و چغندرقند اختصاص خواهد یافت.

محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: 300 هزار هکتار از اراضی مناسب برای کشت پاییزه در گلستان اراضی خشک است.

این استان شمالی 150 هزار کشاورز در تولید 15 محصول استراتژیک کشور دارد که در درجه اول کلزا، سویا و دانه های روغنی آفتابگردان، هلو، تنباکو و گوشت مرغ، گندم، چغندرقند و خرمالو، شلتوک (برنج)، پیله ابریشم. میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و ماهیان خاویاری در رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشور را دارند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84949217/%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%AF

استان گلستان با 667 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب های مهم کشت پاییزه محصولات کشاورزی کشور به ویژه تولید محصولات گندم و دانه های روغنی کلزا در کشور است.

تامین کود شیمیایی 300 هزار هکتار از محصولات پاییزه گلستان

وی در خصوص تامین کود نیتروژن برای مرحله ساخت راه، خاطرنشان کرد: 21 هزار تن از این کود در انبارهای استان ذخیره شده و در صورت نیاز به صورت صحرایی مصرف می شود.

صادق نیازی که امسال 250 هکتار از زمین های زراعی خود را به کشت کلزا و گندم اختصاص داده است، افزود: تاکنون در بخشی از زمین خود با استفاده از کودهای فسفاته اقدام به کشت کلزا کرده ام اما با مشکل تهیه کود شیمیایی فسفاته برای گندم مواجه هستم. کشت.

سید صمد ضیایی افزود: کار کشت پاییزه محصولات کشاورزی در گلستان با کشت چغندرقند و کلزا آغاز شده و تاکنون 13 هزار و 104 تن کود فسفاته و 7 هزار و 943 تن کود پتاس در بین کشاورزان توزیع شده است. طرفین قرارداد برای کشت این محصولات.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار