کشاورزی محور صادرات کردستان

از نظر ارزش دلاری، 72 درصد از صادرات محصولات کشاورزی گمرک استان مربوط به محصولات زراعی، 13 درصد به باغداری، 13 درصد به دام و 2 درصد به شیلات مربوط می شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، این سازمان پروژه هایی از جمله احداث پایانه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای محصولات برای صادرات و اجرای طرح کشت قراردادی در سطح 32 هزار هکتار اراضی آبی.

پیمان اسکندری ادامه می دهد: در این مدت محصولات کشاورزی حدود 50 درصد از کل صادرات از مرزهای استان را به خود اختصاص داده است.

هندوانه با 67000 تن، گوجه فرنگی با 48000 تن، کاهو و کلم با 24000 تن، خربزه با 20000 تن، سیب زمینی با 11000 تن، بادمجان با 10000 تن، سیب، هویج و خیار 7 تن،000 تن در نیمه نخست امسال از مرزهای استان صادر شد.

رشد اقتصادی بخش کشاورزی کردستان

وی بر ایجاد واحدهای پس از تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: فرآوری و بسته بندی مناسب یکی از دلایل موثر افزایش صادرات محصولات کشاورزی است، بنابراین برای رشد این محصول نیازمند حرکت و تلاش بیشتر در این راستا هستیم. بخش

به گزارش ایرنا، تا چند سال پیش بخش زیادی از صادرات کشور را صادرات نفت و گاز تشکیل می داد، اما از برنامه سوم توسعه اقتصادی; توسعه صادرات غیرنفتی یکی از محورهای اصلی و اولویت دار بود در حالی که صادرات غیرنفتی در استان مرزی کردستان سابقه تاریخی دارد و از گذشته تاکنون یکی از فعالیت ها و مشاغل ساکنان شهرهای مرزی بوده است. این استان قرار بود کالاها را وارد کرده و به آن سوی مرز صادر کند. .

حامد کدیرزاده افزود: در چنین شرایطی توجه به دانش تولید «از مزرعه تا بازار» مهم است و با این اقدام هم رشد تولید و هم افزایش صادرات از محصولاتی خواهیم داشت که بیشترین درآمد را برای آن دارند. استان. بخصوص کشاورزان

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از سطح کردستان به زمین های کشاورزی یعنی تقریباً پنج درصد از زمین های کشاورزی کشور اختصاص دارد. 96 درصد از مساحت اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و آیش (بدون کشت) و 4 درصد معادل 52 هزار و 670 هکتار نیز به اراضی نباتی اختصاص دارد.

اسکندری ادامه داد: اجرای الگوی کشت بر اساس تامین امنیت غذایی کشور، شناسایی محصولات کشاورزی با مزیت نسبی برای صادرات استان، معرفی صادرکنندگان، شناسایی و تقویت واحدهای تولیدی-صادراتی و تهیه طرح جامع. بانک اطلاعاتی بخشی از دیگر برنامه های توسعه صادرات ما در بخش کشاورزی است.

استان کردستان در تولید توت فرنگی رتبه اول کشور را دارد. در 6 ماهه نخست امسال تولید این محصول در استان 65 هزار تن به ارزش 16 هزار و 250 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است. .

اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کردستان به حدی است که 25 درصد تولید ناخالص داخلی و 30 درصد اشتغال استان به این بخش مرتبط است و کردستان رتبه نخست تولید گندم دیم را در کشور دارد. و میزان تولید این محصول استراتژیک در سال زراعی 1400-1401 در استان 818 هزار تن به ارزش 94 هزار و 700 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد افزایش داشته است.

رشد صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات بیشتر به آنها و همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات و درآمدهای ارزی بیشتر را در پی خواهد داشت.

بر اساس آخرین گزارش سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان مربوط به سال 1400 در سطح 791970 هکتار یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شد و برداشت محصول باغی 443 هزار تن بود.

به تدریج پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت ها تصمیم به ساماندهی مبادلات مرزی در استان کردستان گرفتند، هرچند به دلایلی از جمله جنگ تحمیلی و حوادث بعدی این کار به تاخیر افتاد، اما با اقداماتی مانند بین المللی شدن باشماق. -مرز مریوان روند تجارت خارجی در این استان افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه 252 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 95 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد.

با تاکید بر اینکه بررسی و پیگیری رفع مشکلات و موانع توسعه صادرات استان و ارتباط با رزمندگان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان در اولویت کاری مسئولان این سازمان است. وی گفت: به دنبال راه اندازی سامانه جامعی در زمینه معرفی محصولات کشاورزی و توانمندی های آنها هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای توسعه کشاورزی در استان نباید روی محصولاتی که امروز صادر می شود تمرکز کنیم زیرا این محصولات به صورت خام صادر می شود و تولید واقعی نمی کند. درآمد”.

در مجموع رشد اقتصادی بخش کشاورزی استان طی 6 ماهه اول سال 1401 در تولید محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، لوبیا و توت فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. .

79 درصد از سطح زیر کشت محصولات زراعی استان به غلات، 13 درصد به حبوبات، 5 درصد به علوفه و 3 درصد دیگر به سایر محصولات اختصاص دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921126/%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

مرزهای استان سابقه درخشانی در زمینه تجارت از جمله صادرات دارد که نقش موثری در رونق اقتصادی کشور دارد.در سالهای اخیر با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن بسیاری از مرزهای ایران مرزهای کردستان همچنان فعال بود.

توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان

به طور میانگین بیش از یک هزار و 556 تن محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر می شود که 78 درصد آن از طریق مرز بین المللی باشماق – مریوان و 22 درصد از طریق مرز سیرانبند – بانه انجام می شود.

از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت استان 87 درصد دیم و تنها 13 درصد آبی است و هر ساله حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان آیش است. در تناوب زراعی

بیشتر صادرات محصولات کشاورزی مربوط به آبزیان از جمله هندوانه و خربزه است که برای تولید آنها به آب و زمین زیادی نیاز است و افزایش صادرات این محصولات به دلیل تقاضا است.بازارهای خارجی که آمادگی تولید ندارند. این محصولات

بیش از 220 واحد صنایع تبدیلی و خوراک دام در کردستان با اشتغال 2000 نفر فعال است که با توجه به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی، زمینه برای افزایش و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه وجود دارد.

کشاورزی محور صادرات کردستان

تولید دانش بنیان از مزرعه به بازار

کشاورزی محور صادرات کردستان

72 درصد صادرات محصولات کشاورزی کردستان مربوط به محصولات زراعی است

توسط احمد گل کار

احمد گل کار