کشت فراساحلی اقدام جدی دولت سیزدهم برای تامین امنیت غذایی کشور است

کشت پیشنهادی ایران در فراساحل در 100000 هکتار از اراضی روسیه

بر اساس گزارش های بین المللی، چین اکنون دارای بزرگترین پروژه کشت برنج فراسرزمینی است که در موزامبیک آفریقا اجرا می شود. چند سالی است که هند به دلیل مشکل کمبود تولید غلات در کشور خود اقدام به کشت در خارج از کشور کرده و در سال های اخیر تولید محصولات زراعی و سبزیجات را در استرالیا آغاز کرده است. استرالیا.

دومین مزیت این طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد آرامش در امنیت غذایی است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 90 درصد فرآورده های نفتی و بخش قابل توجهی از برنج مصرفی کشور وارداتی است. .

به گفته کارشناسان اولین و مهمترین فایده کشت فراسرزمینی جلوگیری از هدر رفت آب با توجه به جدی بودن بحران آب در کشور به منظور ارتقای بهره وری کشاورزی موجود و استفاده از روش های آبیاری و کاشت است. باید کشت های جدید و کاشت آبزیان وجود داشته باشد سایر کشورها و ایجاد کشت فراسرزمینی اقدام کرده اند.

مزایای فرهنگ فراسرزمینی

اما کشورهای دیگر از جمله ارمنستان و غنا نیز پیشنهاداتی برای کشت در این کشور ارائه کرده اند که می تواند به افزایش فرهنگ فراساحلی کشورمان کمک کند.

آمریکا با رشد در کشورهایی که نیروی کار ارزان تری داشتند تلاش کرد تا قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را کاهش دهد و اکنون یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان کشاورزی بین کشوری را دارد.

از دیرباز یکی از آرزوهای کشور خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم، دانه های روغنی، نهاده های دامی بوده که نیازمند منابع آبی در استان های مختلف است، اما به دلیل خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان ها، زمانی است که این اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل از طرحی به نام کشت فراسرزمینی یاد می شود.

به گزارش ایرنا، تامین امنیت غذایی یکی از مهم ترین مسائل جهان به شمار می رود که با امنیت ملی کشورها برابری می کند و بدون شک با افزایش جمعیت کشور، خشکسالی های پیاپی و محدودیت های جدی آبی در این کشور برابری می کند. و منابع زمین، باید برای آن انجام شود.به فکر چاره باشید.

فرهنگ فراسرزمینی به عنوان میانبر برای توسعه کشاورزی

با وجود اینکه کشور ما در برخی از نقاط کشور دارای خاک حاصلخیز ویژه ای است، اما با اقداماتی مانند عدم تناوب زراعی، فرسایش سریع این خاک گرانبها تا حد زیادی تسهیل شده است. بنابراین، کارشناسان عمدتاً روش‌های بسیاری را برای تضمین امنیت غذایی پیشنهاد می‌کنند که یکی از آنها توسعه کشت فراساحلی است.

با استفاده از زمین های کشاورزی در خارج از کشور، مابقی زمین های داخلی تضمین می کنند که زمین های کشاورزی آب و خاک خود را احیا می کنند و علاوه بر این، بخش زیادی از نیاز ما به محصولات کشاورزی تامین می شود، به همین دلیل، کالاهای استراتژیک مشکلی ندارد. مانند گندم، خوراک و دانه. این روغن توسط کشاورزان ایرانی در خارج از مرزهای کشور کشت و تولید می شود و برای رفع نیاز داخلی استفاده می شود.

برخی از کشورهایی که منابع آبی کافی یا خاک مناسب برای کشاورزی ندارند، در زمین های حاصلخیز کشورهایی سرمایه گذاری می کنند که زمین مناسب و آب کافی برای تامین محصولات اساسی مورد نیاز خود دارند. اساساً کشت فراسرزمینی به معنای بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز به منظور حفظ منابع تولید و ارتقای امنیت غذایی کشور است.

به این ترتیب، در سال های نه چندان دور، زمانی که هیئتی از غنا برای شرکت در هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به ایران سفر کردند، پیشنهاد کشت فراساحلی 5000 هکتار نهاده های دامی ایران در غنا مطرح شد.

کشت فراکشتی در دنیا به 25 سال پیش یعنی سال 1376 برمی گردد، در کشور ما از سال 1374 فعالیت های کشت فراکشتی از طریق وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت و مقرر شد افرادی با با معرفی وزارت کشاورزی و با نام شرکت “جهاد سبز”.

البته پیش از آن علی رضوی زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگ فراسرزمینی به خبرنگار ایرنا گفت: برای تامین امنیت غذایی کشور و به حداقل رساندن نیاز وارداتی، نیازمند برنامه ریزی و اجرای 7 میلیون هکتار هستیم. هدف کشت.” ، اما اکنون فقط توانسته ایم زیر 11٪ باشیم.

علاوه بر این، تبدیل فناوری و دانش به محصول یکی دیگر از مزایای فرهنگ فراسرزمینی است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84804532/%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

این در حالی است که طبق آمار در فصل کشاورزی 1399-1400 سطح زیرکشت محصولات در ایران حدود 12 میلیون هکتار خواهد بود. در واقع پیشنهاد اختصاص 100000 هکتار زمین کشاورزی به ایران در روسیه حدود 0.8 درصد (کمتر از 1 درصد) از کل سطح زیر کشت ایران خواهد بود که نسبت به سطح زیر کشت در کشور ما مقدار بسیار کمی است. کشور.

البته در این میان امارات متحده عربی را نیز نباید نادیده گرفت چرا که این کشور نزدیک به 10 سال است که در صنعت کشاورزی سودان سرمایه گذاری می کند و توانسته نزدیک به 280 هزار هکتار از اراضی اطراف خارطوم را زیر کشت ببرد. همچنین با امضای یادداشت تفاهم با وزارت کشاورزی پاکستان تاکنون توانسته است 325000 هکتار از اراضی پاکستان را زیر کشت برنج و گندم بکار گیرد. در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی قصد دارد با افزایش کشت فراسرزمینی، به تولیدکننده پیشرو محصولات کشاورزی بین کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل شود.

چندی پیش روسیه پیشنهاد داد 100000 هکتار زمین برای کشت فراساحلی در اختیار ایران قرار دهد. به طوری که در ابتدای ژوئن سال جاری، یک هیئت تجاری روسی در سفر خود به ایران پیشنهاد کرد ایران بیش از 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی روسیه را در اختیار بگیرد و به «کشاورزی فراساحلی» بپردازد. این پیشنهاد که در نوع خود بی‌سابقه و به دلیل تحریم‌های ایران و روسیه است، می‌تواند بیش از هر زمان دیگری قابل اجرا باشد.

البته در سال‌های اخیر برخی از ایرانیان در گرجستان، اوکراین، تاجیکستان و کشورهای آفریقایی با سرمایه‌گذاری شخصی و بدون استفاده از امکانات و منابع ارزی کشور و یا ثبت شرکت در کشور، فعالیت‌هایی مانند کشت غلات، ایجاد گلخانه‌های سبزی و صیفی را آغاز کرده‌اند. کشور هدف، اما گسترده هستند.

بحث کشت فراساحلی چند سالی است که در کشور ما مطرح شده و اکنون با توجه به شروع خشکسالی در بسیاری از استان ها، محدودیت شدید منابع آبی و تاثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از پیش نمایان شده است.

از آنجایی که بیش از 18 میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی است و حدود 85 درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، کشت فراساحلی می تواند راه میانبری برای توسعه، کشاورزی و همچنین احیای منابع آبی کشور باشد.

پیشنهاد 5000 هکتار زمین برای کشت فراساحلی از ایران به غنا

توسط احمد گل کار

احمد گل کار