کشت قراردادی در 2 میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور اجرا می شود

کوروش بکبکان وی افزود: سطح زیر کشت گندم ترم استان 21 هزار هکتار، گندم دیم 37 هزار هکتار، جو ترش 10 هزار هکتار و جو دیم 20 هزار هکتار است که تاکنون 70 درصد محقق شده است.

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر کالای وزارت جهاد کشاورزی افزود: ذرت نقش مهمی در تغذیه دام و طیور کشور ایفا می کند و به همین دلیل مدیران و متولیان حوزه کشاورزی این موضوع را به عهده دارند. همواره به دنبال راه هایی برای افزایش عملکرد، تولید و کیفیت این محصول بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف یوسف وی در جلسه روز چهارشنبه ستاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تامین کود و بیمه محصولات کشاورزی یکی از مهمترین محورهای کشت قراردادی گندم است و در این راستا یارانه ای برای کشاورزان در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به خشکسالی های پی در پی و تغییرات اقلیمی در کشور گفت: این وضعیت باعث شده است که 80 درصد کشت ذرت کشور در تابستان و 20 درصد در کشت دوم انجام شود.

وی ادامه داد: وقوع خشکسالی های پی در پی و مشکل ارز نیمایی، مسئولان کشور را بر آن داشت تا با انجام اصلاحات، تولید ملی را ساماندهی کنند و در این میان تولید چند کالای اساسی از جمله محصول استراتژیک گندم در کانون توجه قرار گرفته است. .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشت به صورت قراردادی و رعایت طرح کشت از برنامه های اولویت دار این سازمان است، گفت: : برنامه ریزی در بخش کشاورزی استان بر اساس الگوی کشت اعلام شده انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: 2 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده در استان تولید شده که تاکنون 2 هزار و 100 تن آن توزیع شده است.

وی در خصوص انتظارات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تولید ذرت علوفه ای گفت: برنامه ریزی در این زمینه باید در کمیته مشترک تولیدات کشاورزی و دامی انجام شود و کشاورز را متقاعد کنیم که محصولات علوفه ای محدود به ذرت و ذرت نباشد. که اقلام دیگری نیز وجود دارد که می توان به جای ذرت کشت کرد و از آب سبز (آب باران) در تولید آن استفاده کرد.

یوسفی با بیان اینکه سالانه حدود 700 تا 800 میلیارد تومان یارانه برای تولید بذر اختصاص می یابد، گفت: در توزیع و تنظیم این بذرها باید دقت شود زیرا دقت تنظیم وجوه و فهرست های ارسال بذر از نظر مالی حائز اهمیت است. نقطه نظر. .

رئیس اداره گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت برنامه اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از برنامه های اصلی این وزارتخانه گفت: این برنامه به تمامی استان های مطرح استان های پیشرو ارسال شده است. در خصوص اصلاح الگوی فرهنگ تا بتوانیم به سایر نهادها در اجرای الگوی فرهنگ کمک کنیم.

طاهری طارق با بیان اینکه تولید ذرت علوفه ای مورد نیاز کشور برای دامداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: این محصول توسط گله ها خریداری و فشرده و در سیلوهای مخصوص مصرف در پاییز و زمستان جمع آوری می شود.

از صادق طاهری وی افزود: در عین حال باید به تولید بهینه و کیفی ذرت علوفه ای توجه ویژه شود.

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر کالای وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه نیاز ذرت علوفه ای کشور 15 میلیون تن است، گفت: در این زمینه خودکفا هستیم و وجود ندارد. مشکل تولید کم

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال در چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی بستگی دارد. از کل اراضی این استان 250 هزار هکتار معادل 15 درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر 67 هزار کشاورز با تولید سالانه یک میلیون و 959 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان فعالیت دارند. .


منبع: https://www.irna.ir/news/84951470/%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%B2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

طاهری طارق در خصوص عملکرد چهارمحال و بختیاری در تولید جو خوراکی گفت: این استان در اجرای برنامه تولید جو 85 درصد موفق بود و از نظر سطح رتبه 20 و از نظر تولید رتبه 24 را در کشور کسب کرد.

دستیابی به 70 درصد محصولات کشاورزی استان

وی با بیان اینکه تامین علوفه دام به دلیل خشکسالی های اخیر به یکی از دغدغه های اصلی دولت و دامداران تبدیل شده است، تصریح کرد: کاشت بذر علوفه ای می تواند کمبود علوفه در کشور را جبران کند.

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر کالای وزارت جهاد کشاورزی از افزایش تولید ذرت علوفه ای در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: میزان تولید استان در سال 1400 سه هزار و 700 هکتار بود که این میزان به 5 هزار و 800 هکتار افزایش یافت. امسال.

خودکفایی کشور در تولید ذرت علوفه ای

وی در خصوص اجرای طرح مزرعه تعاونی نیز گفت: این طرح چند سالی است که در کشور اجرا می شود، اما کشاورزان به دلیل اینکه نظرشان را نمی پرسند، استقبال مطلوبی از آن نمی شود، بنابراین مستلزم آن است که نظر کارشناسان را اعلام کنند. کشاورزان نیز در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار