کلنی پرورش دام غرب مازندران ۱۵ سال در انتظار بهره برداری

وی گفت: امروز نامه دیگری در خصوص همین موضوع به معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ارسال شد.

به گزارش منابع رسمی، مساحتی بالغ بر 92 هکتار در منطقه فیروز کلای سفلی دهستان کجور که بخشی از آن برای احداث شهرک کشاورزی صنعتی در نظر گرفته شده است، توسط منابع طبیعی به شرکت شهرک های صنعتی واگذار شده است. در دهه 1370، سند به نام این شرکت به ثبت رسید و در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست مجوز تأسیس واحدهای صنعتی در 15 هکتار از 92 هکتار مساحت این شهرستان را تصویب و صادر کرد.

ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف کشاورزی، بسترسازی برای ماندگاری جمعیت مولد و ایجاد زمینه مهاجرت معکوس از مهم ترین اهداف اهمیت اجرای این طرح و بر اساس کفایت آن بود. کار کارشناسی و انجام مطالعات ابتدا از سطح 60 هکتار مقرر شد حدود 30 هکتار در قالب 34 شرکت تعاونی لبنیات تحت قوانین به نمایندگی از اعضا ثبت شود.

رفع بلاتکلیفی کلنی گله داری بخش کجور یکی از وعده های مسئولان رسانه ای بود که در آبان ماه 1394 در رسانه ها منتشر شد، زیرا در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور شورای اسلامی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه و جمعی از مسئولان استانی خاطرنشان کرد: ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و جهاد کشاورزی به مدت 10 روز نسبت به رفع مشکلات قانونی اقدام کنند. از زمینی که این طرح در آن اجرا می شود.

بر اساس مصوبه دولت وقت و موافقت مسئولان استانی، تقریباً 60 هکتار از این مساحت به تأسیسات پرورشی اختصاص داده شد، در حالی که سند آن به نام شرکت شهرک های صنعتی بود و با وجود اینکه قرار بود تکمیل شود. طرح احداث کلنی پرورشی، این سند این بود که زمین به نام وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود و در جای دیگر به همان میزان زمین با مجوز محیط زیست در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد، اما چنین اقدامی انجام نمی شود. هنوز گرفته شده است.

کلنی پرورش دام غرب مازندران ۱۵ سال در انتظار بهره برداری

مازندران حدود 6 میلیون و 600 هزار واحد دامی دارد و ظرفیت تولید دام استان با احتساب شیر و گوشت 926 هزار تن در سال است.

وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی و دامپروری دیگر پاسخگوی نیاز فعالان این بخش نیست، خاطرنشان کرد: از وسعت بیش از 90 هکتار، حدود 60 هکتار برای احداث دامپروری، صنعتی تفکیک شده است. شهرستان متأسفانه سال هاست زیرساخت های آن رها شده است باید هر چه سریعتر برای بهره برداری از این پروژه تکلیف مشخص شود.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز گفت: در دهه 1370 زمینی به مساحت 92 هکتار در منطقه فیروز کلای سفلی کجور توسط منابع طبیعی و سند آن به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شد. نیز به نام این شرکت به ثبت رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر نیز گفت: از سال گذشته تاکنون نامه های زیادی با مسئولان استانی در خصوص اعطای این طرح نوشته شده که یکی از مطالبات برحق مردم بخشدار کجور است.

استاندار مازندران گفت: امروز بیشترین کمبود در این استان لبنیات است و لبنیات از جمله شیر از استان های دیگر مانند اصفهان، شیراز و مشهد وارد می شود در حالی که در کجور ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را داریم. محصولات، دام و طیور. متاسفانه استفاده نمی شود.

عنوان زمین و هزینه، از جمله مسائل آینده

رستم زرودی افزود: با بررسی و بررسی پرونده شهرک صنعتی دامپروری کجور، جلسات مختلفی از سوی مسئولان وقت برای پیگیری این موضوع و شناسایی دلیل عدم تکمیل این پروژه برگزار و برای تعمیر آن تصمیماتی اتخاذ شد. ، اما همه این تلاش ها نتیجه ای نداشت.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت وقت و موافقت مسئولان استانی حدود 60 هکتار از این مساحت به کلنی دامداری اختصاص یافت در حالی که این سند به نام شرکت شهرک های صنعتی بوده و با وجود اینکه قرار است طرح احداث کلنی پرورشی تکمیل شود این منطقه باید به نام وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود و در جای دیگر همان منطقه با مجوزهای زیست محیطی در اختیار نواحی صنعتی شرکتی استان قرار گیرد اما به تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

سرمایه گذاران دلسرد شدند

پس از گذشت حدود 2 سال از اجرای این پروژه، بر اساس توافقات انجام شده بین سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی مازندران، اقداماتی از قبیل احداث راه دسترسی، تامین آب، تقسیم زمین و حصار در سطح انجام شد. به مساحت 60 هکتار روند اجرای این پروژه با هزینه بیت المال در آن زمان با مشکلات زیست محیطی و قانونی مواجه شد و در عمل اختیار ادامه فعالیت از پیمانکار اصلی و کارفرمای این پروژه سلب شد که این امر موجب شد. جهاد کشاورزی منطقه بود.

آقاجانی افزود: طی جلساتی که سال گذشته در فرمانداری نوشهر برگزار شد، پیشنهاد شد منابع طبیعی در مکان دیگری با مجوزهای زیست محیطی در اختیار این شرکت قرار گیرد و با استانی و فرا استانی شاید بتوان این میزان زمین را به نام ثبت کرد. جهاد کشاورزی کلنی پرورشی در این منطقه تکمیل و به بهره برداری رسیده در حالی که پیگیری ها تاکنون نتیجه ای نداشته است.

به گزارش ایرنا، اجرای این طرح از سال 1385 با اعتباری بالغ بر 17 هزار و 440 میلیون ریال در زمینی به مساحت 60 هکتار در منطقه 92 هکتاری شهرک صنعتی نزدیک روستای «فیروز کلای سفالی» کوهستانی آغاز شد. بخشی از کجور نوشهر دوره 2 ساله به دلیل مسائل زیست محیطی، مستند و اداری هنوز به پایان نرسیده است.

بخش کجور با 64 نقطه روستایی و 2 نقطه شهری در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948319/%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C

البته بارها در جلسات مختلف به پیگیری این طرح اشاره شد، ضمن اینکه علاوه بر تاکید بر رفع موانع و مشکلات بر سر راه اجرای آن، بازدیدهایی نیز از سوی مسئولان وقت در سطح کشوری و استانی انجام شد. به این شهرستان کشاورزی رسانده و متأسفانه هر بار عده ای موانع اجرای آن را برطرف کردند که رسانه ای شد، اما تا این زمان هنوز گره کور تحقق این طرح باز نشده است.

کلنی پرورش دام غرب مازندران ۱۵ سال در انتظار بهره برداری

محمد آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان مجوز تأسیس واحدهای صنعتی در 15 هکتار از 92 هکتار مساحت این شهرستان را تصویب و صادر کرد.

جمعی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی منطقه کجور چندی پیش با حضور استاندار مازندران و مسئولین منطقه از بخشداری جلسه ای برگزار کردند. شهرستان مزرعه کارخانه ای در این بخش بود و گفتند: سرمایه ای که دولت سال ها از بیت المال برای اجرای این پروژه نیمه کاره خرج کرد همچنان رو به زوال است.

این مقام استانی گفت: اگر قرار باشد حدود 60 هکتار از این مساحت از کل مساحت منطقه صنعتی مازندران کسر شود و به دامپروری شهرستان اختصاص یابد، طبیعتاً سرانه صنعتی استان کاهش پیدا می کند. باید هر سال به سرانه آن اضافه شود.

شیر بزرگترین کمبود در مازندران است

یک ادعای مشروع

وعده های خالی

در حالی که روند ساخت این شهرک سال‌ها به طول انجامیده است، اما به گفته برخی از مسئولان نوشهر، یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه، مسائل اقتصادی یعنی تامین زمین و در عین حال سرمایه‌گذاران زیادی از سایر مناطق است. استان ها برای سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی کارخانه ای، کشور وارد شهر نوشهر و بخش کجور شد و به دلیل گرانی زمین و مشکل ساز بودن زمین، شهرک صنعتی نیمه توسعه یافته دامداری را رها کردند. در این منطقه. .

سید محمود حسینی پور افزود: بخش کجور نوشهر به احتمال زیاد گاو شیری و گوشتی تولید می کند زیرا این بخش تا چشم کار می کند زمین کشاورزی دارد و بر این اساس طرح احداث صنعت شهرک گاوداری در این بخش اجرایی شده است. حوزه. ، زیرا تولید دام در این شهرستان مشکلی با تغذیه ندارد.

فرماندار نوشهر در این خصوص گفت: از مجموع بیش از 1700 کیلومتر وسعت جغرافیایی نوشهر بیش از 1.86 کیلومتر از خاک آن در قسمت تاریخی و کوهستانی کجور قرار دارد و بر اساس اسناد موجود. حدود 90 درصد تولیدات بخش منابع کشاورزی شهرستان در بخش کجور تامین می شود، بنابراین با همه این ظرفیت ها و ظرفیت ها، روند اجرای برخی طرح های اشتغال زایی مانند اصلاح نژاد صنعتی شهرستان تاریخی شده و تکمیل نشده است.

استاندار مازندران در این دیدار با دهیاران و شوراهای اسلامی بخشداری کجور گفت: این بخشداری از نظر زمین های مناسب برای تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام و طیور ظرفیت و ظرفیت زیادی دارد. اما برای مهار این قابلیت ها، باید با علم مدرن سازگار شود. جمله ای خارج از حالت سنتی و سرمایه گذاری در جهت صنعتی شدن.

تمرکز استاندار بر شناسایی موانع و گزارش دهی به استانداری

فرماندار نوشهر گفت: سال گذشته تعدادی از سرمایه گذاران شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که سابقه خوبی در تولید و دامپروری صنعتی داشتند در جلسه ای به همین منظور در فرمانداری دعوت شدند و آماده مشارکت شدند. در بخش کجور سرمایه گذاری کردند، در حالی که به دلیل گرانی زمین و مشکل دار بودن شهر صنعتی کشاورزی کجور دلسرد شدند.

وی بیان کرد: اکنون بستر سرمایه گذاری در کشاورزی کارخانه ای در این منطقه فراهم است و دلیل عدم تکمیل این پروژه پس از سال ها باید روشن و پیگیری شود و مسئولان محلی و استانی سریعا موانع را برطرف کنند. این طرح را شناسایی کرده و به استانداری گزارش دهید.

جواد محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانطور که مشخص است، اهداف اجرای این طرح جلوگیری از مهاجرت بی رویه، رونق بخش کشاورزی و دامپروری و همچنین بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و دامپروری بوده است که به دنبال آن هستند. اشتغال در این منطقه که متأسفانه سالیان سال است امکان پذیر نبوده است و انتظار این قشر مولد و تحصیلکرده جامعه در این بخش بود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار