کودکانی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند سطح سرب خونشان افزایش یافته است

آرشیو هوایی/عکس استوک الامی

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353962-children-living-near-airport-found-to-have-raised-lead-levels-in-blood/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

زهران و همکارانش دریافتند که هر چه کودکان نزدیک‌تر به فرودگاه زندگی کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که سطح سرب خون آنها بالاتر از 4.5 میکروگرم در دسی لیتر باشد که کالیفرنیا آن را به عنوان آستانه نگرانی تعریف کرده است.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

کودکانی که در نزدیکی فرودگاه ها برای هواپیماهای کوچکی که از سوخت سرب استفاده می کنند زندگی می کنند ممکن است سطوح نگران کننده ای از سرب در خون خود داشته باشند.

سطح سرب خونی که بین فوریه و جولای 2020 ثبت شد، زمانی که پروازهای کمتری به دلیل محدودیت‌های کووید-19 انجام شد، پایین‌تر بود. زهران می گوید که این فرضیه را تایید می کند که سطوح بالای سرب در کودکان محلی نتیجه مستقیم انتشار گازهای گلخانه ای هواپیما است. او می گوید: «می توانید آن را به عنوان یک تجربه طبیعی در نظر بگیرید.

شهرستان سانتا کلارا که مالک این فرودگاه است، به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

مطالعه روی کودکانی که در نزدیکی یک فرودگاه کوچک در کالیفرنیا زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که افرادی که در فاصله یک مایلی قرار دارند سطوح نگران‌کننده‌ای از سرب، یک فلز سمی، در خون خود دارند.

سلامتی


10 ژانویه 2023

پیش از این، برای بهبود عملکرد موتور، سرب به سوخت خودرو اضافه می شد. در اواسط قرن بیستم، مشخص شد که سرب موجود در محیط، اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارد، از جمله کشتن سلول‌های مغز، و کودکان خردسال به ویژه آسیب‌پذیر هستند.

او می‌گوید: اگرچه رابطه بین فاصله از فرودگاه و سطوح سرب پیچیده است، اما “کودکان ساکن در فاصله 0.5 تا 1.5 کیلومتری در معرض خطر بالایی هستند.”

سطح سرب در کودکانی که در پایین باد فرودگاه زندگی می کردند بیش از دو برابر بیشتر از کودکانی که در جاهای دیگر زندگی می کردند بالاتر از آستانه نگرانی بود.

اما در اکثر کشورها، از جمله انگلستان و در ایالات متحده، هواپیماهای کوچک مجاز به ادامه استفاده از سوخت سرب بودند. امروزه این هواپیماها مسئول دو سوم آلودگی سرب در ایالات متحده هستند.

برای اطلاع از اینکه آیا این خطر برای کودکانی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند یا خیر، سامی زهران در دانشگاه ایالتی کلرادو و همکارانش پایگاه داده ای از بیش از 14000 نمونه خون از کودکان زیر شش سال را که در فاصله 1.5 مایلی فرودگاه Reid-Hillview در سانتا کانتی کلارا، کالیفرنیا، بین سال های 2011 تا 2020 زندگی می کردند، مورد بررسی قرار دادند. نمونه ها توسط کالیفرنیا جمع آوری شد. وزارت صحت عامه.

این مقدار مشابه آستانه توصیه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، 3.0 میکروگرم در دسی لیتر، و تعیین شده توسط مقامات بهداشت عمومی بریتانیا، 5.0 میکروگرم در دسی لیتر است.

کودکانی که در نزدیکی فرودگاه Reid-Hillview در کالیفرنیا زندگی می کنند، سطوح بالایی از سرب فلزی در خون خود دارند

این کشف احتمالاً به درخواست هواپیماهای کوچک برای تغییر به سوخت‌های جایگزین بدون سرب اضافه می‌کند، اگرچه این سوخت‌ها هنوز به طور گسترده در دسترس نیستند.

فرودگاه Reid-Hillview در شهرستان سانتا کلارا، کالیفرنیا

در نتیجه، سرب از سوخت اکثر وسایل نقلیه حذف شده و از مواد خانگی مانند رنگ حذف شده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار