گذر ایمن شالیزارهای گیلان از تنش آبی ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، امسال بیش از سال های گذشته نگرانی تنش آبی بر شالیزارهای گیلان به عنوان یکی از بزرگترین استان های تولیدکننده برنج کشور سایه افکنده است. گزارش های ملی و بین المللی مبنی بر کمبود آب از یک سو و کاهش چشمگیر بارندگی در منطقه پرباران از سوی دیگر بر احتمال آسیب جدی به مزارع برنج و کشت برنج در استان افزوده است.

به گزارش هواشناسی گیلان، تنها در خرداد ماه امسال که مهم ترین زمان آبیاری و جوانه زنی شالیزار است، شاهد کاهش 41 درصدی بارندگی بودیم. از سوی دیگر گزارش ها حاکی از کاهش حدود 50 درصدی ظرفیت آبگیری سد سفیدرود به عنوان تامین کننده اصلی آب شالیزارهای استان بود که در مجموع سال سختی را برای شالیزارها نوید می داد. استان. استان.

صالح محمدی با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب و برگزاری جلسات مختلف در این خصوص، اظهار کرد: با برگزاری این اردو در استانداری به سرپرستی استاندار، تمامی نهادهای متولی اقدامات برای رفع مشکلات آب در مزارع برنج باید به فرماندار گزارش می دادند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی گیلان باید با جدیت بیشتری برای تشکیل زنجیره ارزش این محصولات تلاش کنند، گفت: توسعه مکانیزاسیون برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی ضروری است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده انواع برنج بومی و با کیفیت در کشور است که با 238 هزار هکتار شالیزار رتبه اول سطح زیرکشت و دوم را در تولید برنج در کشور دارد.

این مقام ارشد دولتی در گیلان همچنین بارها موضوع تکمیل پروژه های سدسازی در استان را برجسته کرد و گفت: نیاز به تسریع در تخصیص سدهای مخزنی شفارود و پلرود و سایر سدهای لاستیکی استان وجود دارد چرا که سد سفیدرود است. به تنهایی مسئول تامین نیاز آب است، زمین کشاورزی گیلان نیست و وزارت نیرو باید در این موارد تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

تمرکز بر توسعه مکانیزاسیون و انجام پروژه های سدسازی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال سال برداشت خوبی از نظر عملکرد در شالیزارها داشته باشیم، افزود: در حال حاضر بیش از 30 درصد از شالیزارها وارد شالیزار شده است. مرحله تولید مثل و تجمع

تجمیع 30 درصد از مزارع برنج

انتقال سالم شالیزارهای گیلان از تنش آبی 401

همانطور که گفته شد، سد سفیدرود تنها تامین کننده آب مورد نیاز کشاورزی است که حدود 80 درصد آب مصرفی در کشت برنج را تامین می کند. در حالی که پنج پروژه بزرگ سدسازی در این استان سال ها در انتظار راه اندازی بوده است. بر اساس برآوردها، این پنج سد ظرفیت تنظیم سالانه 810 میلیون مترمکعب آب را دارد که به راحتی نیاز کشاورزی و حتی شرب استان را تامین می کند. سد شفارود رضوانشهر به عنوان بزرگترین سد بتنی غلتکی کشور به تنهایی می تواند سالانه 455 میلیون مترمکعب آب را تحمل کند.

اسدالله عباسی همچنین میزان مصرف آب برای کشاورزی گیلان را مناسب ندانست و گفت: از یک میلیون مترمکعب آب مورد نیاز استان در حال حاضر 800 هزار مترمکعب آب در سد سفید رود موجود است که نشان دهنده کمبود 300000 متر مکعب آب کشاورزی.

وی گفت: با توجه به هوای گرم مناسب که شرایط مناسبی برای تجمیع شالیزارها است، تا 2 هفته آینده اولین برداشت برنج مکانیزه یا سنتی را خواهیم داشت.

سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک از شالیزارهای استان گیلان برداشت می شود که 750 هزار تن برنج سفید از آن استخراج می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84820908/%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%B4%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1

وی با تاکید بر لزوم توجه به اصلاح اراضی کشاورزی به منظور افزایش تولیدات گیاهی، گفت: در حوزه افزایش تولیدات گیاهی، همه تمهیدات مربوط به توسعه مکانیزاسیون با هدف افزایش بهره وری باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: اما 172 هزار هکتار از شالیزارهایی که تحت شبکه سد سپیدرود آبیاری می شود و تغییرات برنامه ریزی شده مدیریت می شود.

توسعه کشت مکانیزه و همچنین تحقق پروژه های سدسازی در استان همواره یکی از راهکارهای کارشناسان و مسئولان برای کاهش تنش آبی و رفع نیاز آبی در حوزه های مختلف از جمله آب کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه با همه امکانات و هماهنگی های انجام شده تا امروز توانسته ایم وضعیت را به خوبی پیش ببریم، گفت: البته تنش آبی تا حدودی در برخی مناطق رخ داده که احتمال این اتفاق وجود داشت اما اجازه نداد این با سوخت رانندگی کند. سرکوب کار و بی هدفی.

محمدی با بیان اینکه تمام شالیزارهای استان گیلان زیر کشت برنج بود، گفت: در شالیزارهایی که از آب های محلی و رودخانه ها استفاده می کردند مشکلی نداشتیم و هم اکنون شرایط خوب است.

خشکسالی امسال باعث شده است که آب ذخیره شده در پشت سد سفید رود در فصل کشاورزی جاری در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است. اما اکنون بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی گیلان، خوشبختانه با مدیریت صحیح منابع آب و همچنین ورود جدی مسئولان استانی به موضوع مدیریت آب، تمامی شالیزارهای استان مرحله جوانه زنی را پشت سر گذاشته اند. و اکنون بدون تجربه تشنگی یا خشکسالی وارد مرحله گروه بندی مجدد شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ابتدای فصل کشاورزی به دلیل کاهش نهاده های جوی در فصل زمستان پیش بینی شده است که با عملکرد سپیدرود. سدی که طی 2-3 دهه گذشته به شدت کاهش یافته است، نمی توانیم بخشی از شالیزارها را کشت کنیم.

انتقال سالم شالیزارهای گیلان از تنش آبی 401

وی بیان کرد: آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، مدیریت بحران استانداری گیلان، فرمانداران، شوراها، دهیاری ها و بخش خصوصی همگی موثر هستند و توانسته ایم سیاست کشت همه شالیزارها را در طول ستاد کشاورزی دنبال کنیم.

محمدی با اشاره به وجود 176 ایستگاه پمپاژ در حوزه سازمان جهاد کشاورزی افزود: پس از اخذ مجوز از استانداری گیلان از منابع محلی، تمامی ایستگاه های پمپاژ و چاه ها را وارد مدار کردیم تا در این سال زراعی سخت که کشاورزان برای داشتن برنامه آبیاری نیاز به آبیاری تکمیلی داشتند، از چاه های پمپاژ، رودخانه ها و ایستگاه ها.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار