گزارش IPCC در مورد تغییرات آب و هوایی: آیا می توانیم از گرمایش جهانی 1.5 درجه سانتی گراد جلوگیری کنیم؟

در تئوری، حتی اگر جهان در دهه‌های آینده از مرز 1.5 درجه سانتی‌گراد عبور کند، حذف مقادیر زیادی دی اکسید کربن از جو می‌تواند سیاره را تا 1.5 درجه سانتی‌گراد تا سال 2100 خنک کند، اما ما هنوز فناوری آن را نداریم.

به گفته نویسندگان گزارش، لزوماً نه. فریدریک اتو در کالج امپریال لندن می‌گوید که ما در حال حاضر تمام فناوری مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را داریم. او گفت: «آنچه باید انجام شود روشن است و ما می توانیم آن را انجام دهیم.

جونز گفت: “گزارش امروز مقیاس جاه طلبی مورد نیاز برای جلوگیری از بدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی را نشان می دهد.” سیاست های فعلی در مسیر درستی قرار ندارد.

آیا اگر از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رفتیم، می توانیم دوباره جهان را خنک کنیم؟

او می گوید که این گزارش همچنین نابرابری تغییرات آب و هوایی را نشان می دهد. “کسانی که باعث مشکلات می شوند کسانی نیستند که عواقب آن را متحمل می شوند.”

صبر کنید، IPCC دوباره چیست؟

بله، صدها دانشمند بدون دستمزد برای بررسی هزاران مطالعه منتشر شده و نوشتن گزارش کار می کنند. اما وقتی نوبت به خلاصه‌ها برای سیاست‌گذاران می‌رسد – تنها قسمت‌هایی که اغلب روزنامه‌نگاران و مفسران خوانده‌اند – عبارت‌های هر جمله توسط نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل مورد بحث قرار می‌گیرد. برخی از تولیدکنندگان بزرگ سوخت فسیلی سعی کنید عبارت را نرم کنید.

اتیوپی بدترین خشکسالی خود را در چهار دهه اخیر تجربه می کند

EDUARDO SOTERAS/AFP/Getty Images

گزارش های IPCC همه بر اساس مطالعات علمی منتشر شده قبلی است. اما برخی از این مطالعات به طور خاص برای IPCC انجام می‌شود و دانشمندانی که گزارش‌ها را می‌نویسند، به برآوردهای توافقی برای مواردی مانند بزرگی گرم شدن برای سطح معینی از انتشار می‌رسند. برعکس، این تخمین ها نسبتاً محافظه کارانه هستند – برای مثال، گزارش های اولیه IPCC چنین بود به دلیل دست کم گرفتن افزایش سطح آب در آینده مورد انتقاد قرار گرفت. بر سر قوت جمله بندی نهایی نیز کشمکش های سیاسی وجود دارد.

دعوای سیاسی؟ من فکر کردم دانشمندان گزارش IPCC را نوشته اند؟

تورن می‌گوید اکنون انتظار می‌رود که جهان در نیمه اول دهه آینده به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از صنعتی شدن برسد، بدون توجه به اینکه با انتشار گازهای گلخانه‌ای چه اتفاقی می‌افتد، اما آنچه که اکنون انجام می‌دهیم تعیین می‌کند که آیا در اطراف این آستانه تثبیت می‌شویم یا از آن عبور می‌کنیم. . .

آیا این بدان معناست که دمای جهان از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت؟

می‌گوید: «اگر با سرعت لازم عمل نکنیم، بیش از 1.5 درجه و شاید حتی 2 درجه می‌کشیم». پیتر تورن در دانشگاه Maynooth در ایرلند، یکی از نویسندگان این گزارش. “واقعا، این یک فراخوان به سلاح است.”

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2365209-ipcc-climate-change-report-can-we-avoid-1-5c-of-global-warming/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

در حال حاضر حذف حجم دی اکسید کربن لازم برای دستیابی به این امر از جو امکان پذیر نیست. کامیل ماتیسون دفتر هواشناسی در بیانیه ای اعلام کرد.

به نظر بد میاد…

IPCC توسط سازمان ملل متحد در سال 1988 برای بررسی علم در مورد تغییرات آب و هوا و چگونگی محدود کردن آن ایجاد شد. او از آن زمان تاکنون شش مجموعه گزارش انجام داده است و این آخرین قسمت از مجموعه ششم است. ما قبلاً گزارش‌های چرخه ششم را در مورد علوم پایه، تأثیرات احتمالی تغییرات آب و هوایی و آنچه باید در مورد آن انجام دهیم، به علاوه سه گزارش ویژه در مورد اقیانوس‌ها، خشکی و گرم شدن 1.5 درجه در مقابل گرمایش 1.5 درجه داشته‌ایم. گزارش ترکیبی امروز ترکیبی از این شش گزارش است.

آیا IPCC تحقیقات خود را انجام می دهد؟

پانل بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)، یک گروه جهانی از دانشمندان آب و هوا، امروز آخرین گزارش خود را منتشر کرد. این یک بار دیگر هشدار می دهد که بدون کاهش فوری و گسترده در انتشار گازهای گلخانه ای، محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد دور از دسترس خواهد بود.

با این حال، مقیاس اقدامی که اکنون مورد نیاز است، به طور فزاینده‌ای از نظر اجتماعی و سیاسی غیرممکن می‌شود، حتی اگر از نظر فنی ممکن باشد. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به نصف سطوح سال 1990 تا سال 2030 تنها 50 درصد شانس ماندن در دمای 1.5 درجه سانتیگراد یا کمتر از آن را به ما می دهد. کریس جونز در دفتر Met Office در انگلستان، نویسنده دیگری.

در اثر. تا کنون، گرم شدن هوا در حال حاضر به رویدادهای شدید فزاینده ای کمک می کند – مانند رکورد امواج گرما در سال گذشته – و باعث خسارات و خسارات عظیم می شود. گزارش IPCC هشدار می دهد که تأثیرات با هر گرم شدن اضافی بدتر خواهد شد. برخی از عواقب ممکن است برگشت پذیر نباشند حتی اگر ما موفق به حذف CO2 کافی برای خنک کردن سیاره در اواخر این قرن شویم.

“این خلاصه نشان می دهد که چگونه 1.1 درجه [of warming] اتو می گوید تا کنون بر سیستم های انسانی و طبیعی تأثیر منفی می گذارد – یعنی مردم را می کشد و معیشت آنها را از بین می برد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار