گل رز در بودجه: 4 نکته از رکود بزرگ

لاله واژگون بین 100 تا 120 سانتیمتر از سطح زمین قد می کشد. سطح pH ایده آل برای گل رز بین 6 تا 7 است. بعضی از گل ها رز ممکن است که زمان زیادی برای ریشه انداختن نیاز داشته باشند ولی به طور عموم بین ۳ الی ۸ هفته ریشه اندازی طول خواهد کشید. کود 20-20-20 یکی از این کودهاست که میتوان در فصل رشد هر دو الی 4 هفته یکبار برای گیاه مصرف کرد. البته بعد از رشد دلخواه بوته و افزایش کارکرد ریشهها میتوان کود 36-12-12 یا انواع کود گلدهی را با کود 20-20-20 جایگزین کرد تا گلدهی را افزایش داد. با گذشت زمان، برگ ها زرد می شوند و می ریزند و در نهایت رشد گیاه را متوقف می کنند. • گلهای رز معمولا طیف رنگی گسترده ای دارند از قرمز که معروف ترین رنگ آن است تا رنگ های متنوع دیگر مانند سفید و زرد و صورتی و سیاه، اما میتوان گفت نمونه کمیاب گل رز، گل رز آبی می باشد که آن را به روش های مصنوعی در گلخانه ها به رنگ آبی تبدیل می کنند. خاکهای لومی اغلب بافت مناسب دارند و بعد از مخلوط شدت با یک کمپوست خوب مثل ورمی کمپوست بافت بهتری پیدا میکنند و غنی میشوند.

در نگهداری گل رز نور مستقیم آفتاب اغلب نادیده گرفته میشود و همین نور آفتاب عامل کلیدی در رشد و گلدهی است؛ بنابراین محل کاشت یا نگهداری گل رز باید آفتابگیر باشد و چند ساعت نور مستقیم آفتاب به آن برسد. دمای حدود 15 تا 20 درجه بهینه است و اغلب گل رزها دمای 10- تا 30 درجه را تحمل میکنند. این گل زیبا در دماهای بالاتر با کاهش عملکرد روبرو میشود و رشد و گلدهی آن کاهش میابد و در دماهای خیلی پایینتر از 10- درجه نیز معمولاً انواع بومی آن قدرت تحمل دارند. روی ساقه های این گل ، خارهایی وجود دارند که در برخورد با دست دچار سوزش می شوند ، برای تکثیر و جدا کردن گل از گلدان از دستکش استفاده نمایید . این موجودات ریز تمایل دارند در داخل شکاف های ساقه گیاه یا در سطح زیرین برگ ها پنهان شوند. محل قطع شاخه برای برداشت گیاه، در فصل گرما از سمت پایین به بالا و در بالای نخستین برگ 5 برگچه ای است، و در فصل زمستان محل برش روی ساقه جهت برداشت رز بالای دومین برگ 5 برگچه ای است. در مقاله ای دیگر از سری مقالات گل رز از سایت پرشیالرن به زمان صحیح برداشت گل رز جهت بازار پسندی بیشتر و مراقبت های پس از برداشت می پردازم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

یکی از عوامل خشک شدن ناگهانی گل رزهای گلدانی در تابستانهای گرم خیس ماندن زیاد خاک گلدان در گلدانهای پلاستیکی است که منجر به پوسیدگی ریشهها میشود. گلدان ها در محلی خشک ، تاریک و خنک (دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد) به مدت 6-5 هفته نگهداری شوند ( در این مدت نیاز به آبیاری مجدد نیست) پس از این مدت گلدانها را به مکانی با دمای 25-24 درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل ساخت و هر 4-3 روز آبیاری می کنیم . پس از کاشت پیاز ها در گلدان، گلدان ها را به مدت ۴ الی ۶ هفته در مکانی تاریک و در دمای ۳ الی ۵ درجه نگهداری کنید و سپس به مدت ۴ الی ۶ هفته به مکانی با دمای ۵ الی ۱۰ درجه منتقل و پس از سپری شدن این مدت دمای محیط را به ۱۵ درجه افزایش دهید. این گل علاوه بر تولید انبوه و تجاری آن به عنوان مهمترین گل شاخه بریده، در باغات، فضای سبز و باغچهها کاشته می شود و علاوه بر آن بسیاری از گونههای این گل میتوانند در گلدان رشد کنند.

اگر خود قصد تهیه و مخلوط کردن بستر کاشت را دارید یکی از بسترهایی که اغلب پیشنهاد میدهند مخلوط کمی خاک رس، خاک ماسه بادی، ورمی کمپوست یا کود دامی پوسیده، خاک برگ پودر شده سایت mikhakflower است. پس اگر قصد کاشت در گلدان پلاستیکی را هم دارید بیشتر دقت کنید. لالهها را به دو دسته تقسیم میکنند: لالههای دارای ساقه بلند که برای گل شاخه بریده مناسب بوده و لالههای دارای دمگل کوتاه که برای کشت در گلدان مورداستفاده قرار میگیرند. در فصل سرما معمولاً ما دچار سرماخوردگی های خفیف و یا بعضاً شدید می شویم برای رفع سرماخوردگی نیز می توان از این گیاه زیبا استفاده کرد به این شکل که مقداری گوشت را همراه با ساقه های این گل که شیره دارد پخته و مصرف کنیم. اگر از کودهای ان پی کا استفاده میکنید با توجه به اینکه گل رز در خاک نسبتاً اسیدی رشد بهتری دارد و پی اچ 5/5 تا 5/6 برای آن بهینه است میتوان هر دو ماه یکبار نیز آن را با کود هیومیک اسید آبیاری کرد. این گل که در زبان انگلیسی با نام TULIP شناخته میشود، از خانواده گلهای سوسنی یا همان LILIACEAE است. همانطور که پیش بینی می شود شاید بدانید که گل های رز عضوی از خانواده گل سرخیان هستند.

این گیاه مناسب برای فضای باز و گلخانهها است و نگهداری آن در منزل با نور غیرمستقیم باعث رشد علفی و کاهش گلدهی میشود و درنهایت گیاه از بین خواهد رفت. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. در صورتی که در کیسه صفرایتان مشکلی دارید نیز باید در مصرف نوشیدنیهایی که با این ادویه تهیه شدهاند، دقت کنید. با چینه بندی سرعت جوانه زنی بذرها را افزایش دهید. اگر دچار ورم شدید و یا دندانتان آب کشید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دندانتان عفونت کرده باشد.

میخک به دلیل وجود ماده ای به نام اوژنول دارای خواص ضددرد و ضد التهابی است، به همین جهت به عنوان یکی از درمان های طبیعی موثر برای درمان بیماری های دهان و دندان و لثه شناخته می شود، علاوه بر این، روغن میخک به دلیل خاصیت تسکین دهندگی و ضدعفونی کنندگی برای تسکین و رفع عفونت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از هجوم بیشتر، خاک خود را با روغن چریش یا صابون حشره کش فرآوری کنید. گل رز جز 10 گل پرطرفدار جهان است و از این رو آشنایی با نکات نگهداری گل رز از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر گل رز قرار است در باغچه و یا زمین کاشته شود طبیعتاً باید با توجه به بافت خاک مواد لازم را به آن افزود و اغلب به خاک باغچهها در اواخر زمستان یا اوایل بهار مقادیری کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست برای تقویت گل رز اضافه میشود که این در رشد گیاه و افزایش مواد آلی خاک و اصلاح بافت آم بسیار تأثیرگذار و رایج است.

چند روز بعد مارگاریتا به همراه گروه تئاتر برای همیشه تفلیس را ترک می کند. بذر ها بایستی با ماسه پوشانده شوند (ماسه مانع از سخت شدن خاک می شود) و روی ماسه را با کود گیاهی می پوشانیم. با این حال، انجام این کار باعث کاهش توانایی گیاه در فتوسنتز می شود. این بیماری قارچی برگ ها را با لکه های سیاه آلوده می کند و توانایی فتوسنتز گیاه را کاهش می دهد. برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، میتوان چند قطره از محلول آبی میخک در چشم بچکانید. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند باعث ابتلا به سرگیجه و استفراغ شوند اما عامل بروز آن هر چه باشد، همیشه میتوانید به میخک رجوع کنید تا سرگیجهتان را برطرف کند و مانع استفراغ شود. آبیاری و رطوبت: برای رشد مطلوب نیاز به رطوبت کافی دارند. اگرچه رطوبت تأثیر مناسبی بر گرما دارد اما در مناطقی با تابستانهای بسیار گرم و شدت تابش بالا طبیعتاً گیاه با مشکل مواجه میشود زیرا رطوبت هم تا حدی میتواند اثرات منفی گرما و خشکی را خنثی کند. همچنین با دو رنگ زرد و طلایی دیده می شود. برگهای بوته رز مورد حمله واقع شده و زرد رنگ میگردد و با تشکیل تارهای زیاد توسط کنه گرد آلود به نظر میرسند این آفت در طول سال دارای نسل های زیادی و در دو هفته یک نسل کامل میشود.

گل های معطر بخش زینتی گیاه را تشکیل میدهند,بهتر است از کود کامل برای تغذیه آن هر14 روز یکبار استفاده نمود,در انواع پا کوتاه, مجنون و رونده موجود می باشد. به هر صورت انواع خاکهای باغچهای که بیش از حد رسی نباشند میتوانند مورد استفاده قرار گیرند به شرط آنکه مقداری مواد غذایی به همراه خود داشته باشند که به این منظور میتوان از ورمی کمپوست یا انواع کودهای دامی پوسیده استفاده کرد. این حشرات کوچک و عنکبوت مانند از شیره گیاه تغذیه می کنند و در صورت عدم درمان می توانند آسیب شدیدی به گیاه وارد کنند. بهتر است با شروع بهار از کود ان پی کا برای تغذیه آن استفاده شود. در مرحله بعد سراغ تغذیه اصولی میرویم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار