یادگیری نواختن ساز می تواند حافظه کوتاه مدت شما را تقویت کند

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2340735-learning-to-play-an-instrument-could-boost-your-short-term-memory/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

انجام یک بازی مبتنی بر ریتم به افراد کمک کرده تا چهره ها را به خاطر بسپارند و فعالیت در قسمت بالای جداری سمت راست مغز را افزایش دهد، که نشان می دهد چگونه یادگیری موسیقی می تواند به حافظه کوتاه مدت کمک کند.

مزاحم می شود


3 اکتبر 2022

انجام بازی های مرتبط با موسیقی می تواند حافظه کوتاه مدت شما را تقویت کند

انجام یک بازی مبتنی بر ریتم به مدت هشت هفته به افراد غیرموسیقی کمک می‌کند تا چهره‌هایی که اخیراً دیده‌اند را بهتر به خاطر بسپارند. این نشان می دهد که یادگیری نواختن یک ساز ممکن است حافظه کوتاه مدت را برای کارهای غیرموسیقی بهبود بخشد.

در آغاز و پایان هشت هفته، شرکت‌کنندگان یک تست حافظه کوتاه‌مدت برای اندازه‌گیری توانایی آنها در به خاطر سپردن چهره‌ای که چند ثانیه قبل دیده بودند، انجام دادند. فقط گروهی که بازی تمرین ریتم را انجام دادند نسبت به نمرات اولیه خود بهبود یافتند – حدود 4٪.

داده‌های امواج مغزی ثبت‌شده قبل و بعد از تمرین، افزایش فعالیت را در لوب جداری فوقانی راست، ناحیه‌ای از مغز که با رمزگذاری اطلاعات بصری و توجه مرتبط است، نشان داد. زانتو می‌گوید این نشان می‌دهد که تمرین ریتم توانایی مغز را برای متمرکز کردن توجه خود بر روی یک کار برای آماده کردن آن برای تبدیل کاری که انجام می‌دهید به حافظه بهبود می‌بخشد.

دیویس می‌گوید، با این حال، تأثیر نشان‌داده‌شده در این مطالعه باید در سناریوهای تشخیص چهره در دنیای واقعی و همچنین آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده شود تا کاملاً قانع‌کننده باشد.

مردی در حال گوش دادن به موسیقی از طریق اپلیکیشن روی تبلت

DragonImages/Getty Images

توانایی به خاطر سپردن و تشخیص چهره ها با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین هر مکانیسم ممکن برای معکوس کردن آن مهم است. جاش دیویس در دانشگاه گرینویچ انگلستان

چندین مطالعه نشان داده‌اند که نوازندگان نسبت به غیرموسیقی‌ها حافظه کوتاه‌مدت بهتری نسبت به کارهای مرتبط با موسیقی مانند حفظ سکانس‌های موسیقی دارند. کمتر مشخص است که آیا این مزایا به کارهای غیرموسیقی نیز منتقل می‌شود یا برای غیرموسیقیانی که نواختن یک ساز را یاد می‌گیرند، و این تغییرات واقعاً چگونه ممکن است در مغز دیده شود.

مرجع مجله: PNAS، DOI: 10.1073/pnas.2201655119

زانتو امیدوار است که تمدید دوره تمرین بیش از هشت هفته ممکن است به تأثیر قوی‌تری بر یادآوری حافظه منجر شود.

تئودور زانتو در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، و همکارانش، به طور تصادفی گروهی متشکل از 47 غیرموسیقی بین 60 تا 79 ساله را برای اجرای یک بازی تمرین ریتم موسیقی مبتنی بر تبلت، که شبیه سازی یادگیری زدن به موقع بر طبل است، تعیین کردند. معلم یا یک بازی جستجوی کلمه برای هشت هفته.

زانتو می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد این واقعاً جنبه‌ای از کنترل توجه حافظه است… توجه شما را به گونه‌ای هدایت می‌کند که به شما امکان می‌دهد آن را در حافظه رمزگذاری کنید و سپس آن را از حافظه بازیابی کنید».

توسط احمد گل کار

احمد گل کار