یک ستاره مرده عجیب ممکن است سطحی جامد از بلورهای آهن داشته باشد

آنها دو ویژگی عجیب پیدا کردند که نشان می دهد مگنتار ممکن است سطحی جامد داشته باشد. اولین مورد این بود که قطبش نور بسیار ضعیف بود، در حالی که یک گاز به عنوان یک فیلتر عمل می کرد و به اکثریت نور قطبی شده اجازه عبور می داد. دومی تغییر ناگهانی 90 درجه در زاویه قطبش بود، دقیقاً همان چیزی که شبیه‌سازی‌ها برای پرتوهای ایکس پیش‌بینی می‌کنند که از یک سطح جامد مستقیماً به فضای خالی از همه میدان‌های الکترومغناطیسی سفر می‌کنند.

به دلیل گرانش شدید روی سطح مگنتار، این پوسته عجیب به احتمال زیاد نوعی ماده به نام پلاستیک بینگهام است که در جایی بین جامد و مایع قرار می گیرد – سس مایونز و خمیر دندان دو نمونه رایج هستند. تورولا می‌گوید: اما به جای اینکه از هر چیزی که معمولاً با سیالات مرتبط می‌شویم ساخته شود، احتمالاً از کریستال‌های عجیب آهن و سایر عناصر سنگین ساخته شده است که اتم‌های آنها توسط میدان‌های مغناطیسی قوی به شکل سیگار کشیده شده‌اند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2345521-a-weird-dead-star-may-have-a-solid-like-surface-made-of-iron-crystals/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

هنوز مشخص نیست که آیا باید انتظار داشته باشیم که چنین سطوح جامدی در مگنتارها رایج باشد یا خیر. محققان 4U را انتخاب کردند زیرا این نوع رصد به نور زیادی نیاز دارد و یکی از درخشان ترین مگنتارهای آسمان است، اما مشاهدات همچنان نزدیک به یک ماه به طول انجامید. برای جمع آوری داده های کافی برای تعیین جامد یا گاز بودن سطوح سایر مگنتارها، ممکن است کمی صبر کنیم.

گتی ایماژ/iStockphoto

اگرچه به نظر می رسد این ستاره دارای یک سطح است، اما راه رفتن روی آن غیرممکن است زیرا گرانش در پای شما بسیار قوی تر از گرانش سر شما خواهد بود. این تفاوت بزرگ در جاذبه وجود دارد که قطعاً شما را می کشد زیرا شما را اسپاگت می کند. پس از آن همه تشعشعات و گرمای شدید وجود دارد.» تورولا می گوید. حتی نزدیک شدن هم بسیار خطرناک خواهد بود.»

تصویری مفهومی از مگنتار

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.add0080

رابرت تورولا در دانشگاه پادوآ در ایتالیا و همکارانش از یک ماهواره ناسا به نام Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) برای بررسی پرتوهای ایکس از مگنتار استفاده کردند. آنها به طور خاص به قطبش نور نگاه کردند – صفحه ای که در آن امواج نور هنگام انتشار در فضا نوسان می کنند. این به شدت به محیطی که امواج از طریق آن منتشر می شود و همچنین میدان های الکترومغناطیسی وابسته است، بنابراین آنها توانستند از آن برای مشخص کردن سطح 4U و ناحیه مستقیماً اطراف آن استفاده کنند.

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

مشاهدات اشعه ایکس نشان می دهد که یک آهنربای دور ممکن است مانند اکثر ستارگان به جای گاز، سطحی از یک ماده عجیب و غریب در جایی بین جامد و سیال داشته باشد.

فضا


3 نوامبر 2022

یک ستاره عجیب در فاصله 13000 سال نوری از ما ممکن است مانند اکثر ستارگان سطحی جامد و بدون گاز داشته باشد. این ستاره که 4U 0142+61 نامیده می شود، اما به سادگی 4U نامیده می شود، یک مگنتار است – جسد متراکم و بسیار مغناطیسی یک ستاره غول پیکر که در یک ابرنواختر منفجر شد – و محققان قبلاً هرگز چنین ستاره ای را ندیده بودند.

تصویری مفهومی از مگنتار

توسط احمد گل کار

احمد گل کار