۷ شهر در جنوب کرمان کشتارگاه صنعتی ندارند

دکتر علی احمدی افزود: حدود 15 مرغداری فعال در جنوب کرمان داریم که سالانه یک میلیون قطعه جوجه در آنها جوجه ریزی می شود اما به دلیل نبود کشتارگاه برای کشتار به شمال استان منتقل می شود.

در همین حال مدیر عامل دامپزشکی جنوب کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: مرغداری های جنوب متناسب با حوزه کشاورزی توسعه نیافته اند اما با لغو ممنوعیت مجوزها امیدواریم شاهد افزایش مرغداری ها باشیم.

اما در این شرایط اکثریت مردم این منطقه علاوه بر اینکه نمی توانند از گوشت گرم بهره مند شوند، گاهی مانند روزهای اخیر با کمبود گوشت به ویژه گوشت مرغ مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه ساخت کشتارگاه نیازمند سرمایه گذاری کلان است، افزود: جهاد کشاورزی باید با سرمایه گذاران وارد مذاکره شود و با برخی سرمایه گذاران نیز مذاکره کرده ایم.

احمدی اضافه کرد: نبود کشتارگاه صنعتی باعث شده بسیاری از دام ها برای کشتار به شمال استان یا استان های دیگر سفر کنند و همیشه این مشکل بوده که ارزش افزوده این کار به منطقه نرسد.

دامپزشکی: کشتارگاه صنعتی توجیه اقتصادی دارد

مروجی فرد یادآور شد: پیش از این سرمایه گذار برای این کار ابتکار عمل کرده بود اما اصرار وی برای ایجاد این کشتارگاه در مکانی مشخص و همچنین مشکلات کمبود آب در این منطقه باعث شد که کار پیش نرود و پیگرد قانونی نداشته باشد. .

لزوم احداث کشتارگاه های صنعتی بدون توجه به تکمیل زنجیره تامین و تامین گوشت کافی، در حوزه بهداشت و درمان و جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک انسان و دام نیز مشهود است، به گونه ای که در جنوب استان یک کشتارگاه صنعتی وجود ندارد. کرمان با جمعیتی حدود یک میلیون نفر سوال برانگیز است تا صدای اعتراض مسئولان این منطقه بیش از پیش به گوش برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز در این زمینه گفت: باید تعداد مرغداری ها و میزان تولید مرغ در جنوب کرمان افزایش یابد تا سرمایه گذاران برای ایجاد کشتارگاه وارد شوند.

احمد بلندانزار افزود: در جنوب در حوزه دام سنگین کشتارگاهی وجود ندارد و تولیدکنندگان گوشت باید مجوز انتقال دام به استان های دیگر را از طریق سامانه دامپزشکی، استانداری و اداری دریافت کنند و پس از کشتار در این استان ها محصول بسته بندی شده و با هزینه بالا به شهرهای جنوب استان ارسال می شود.

با راه اندازی کشتارگاه های دام و طیور، علاوه بر بهبود دسترسی مردم به پروتئین گوشت در جنوب کرمان، احتمال ابتلا به بیماری های مشترک بین دام، انسان و طیور نیز کاهش می یابد که بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان باید در تامین گوشت به خودکفایی برسد ادامه داد: از متولیان و سرمایه گذاران دعوت می کنیم در این حوزه به ویژه ایجاد کشتارگاه های صنعتی ورود کنند.

افزایش مزارع مرغ بهترین جاذبه ایجاد کشتارگاه است

به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید مرغ در این منطقه که 15 واحد مرغداری دارد با ظرفیت پرورش متفاوت است و به گفته برخی مسئولان در این منطقه، راه اندازی کشتارگاه صنعتی هم اقتصادی و هم فنی دارد.

فرماندار شهرستان جیرفت یادآور شد: در 2 هفته گذشته در حوزه مرغ گرم با مشکل مواجه بودیم که این مشکل در استان نیز دیده شده است.

فرماندار شهرستان جیرفت در جلسه ای که اخیرا به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد، گفت: در حوزه زیرساخت های دامپزشکی از جمله کشتارگاه ها حتی یک مورد در جنوب کرمان ایجاد نشده و یک میلیون قطعه مرغ تولید شده است. در جنوب برای کشتار به شمال استان فرستاده می شوند که به همان میزان به شهرهای جنوبی باز نمی گردد.

به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مرتبط با افزایش تعداد مرغداری ها، شرایط اقلیمی و هوای گرم جنوب استان کرمان در ماه های خاصی از سال است که البته مسئولان می گویند سازوکارهایی برای توسعه این مزارع وجود دارد. واحدها در این شرایط و در شرایطی که دولت در راه اندازی مرغداری ها و کشتارگاه های صنعتی کمک می کند، با ورود سرمایه گذاران، توجیه اقتصادی و فنی لازم نیز وجود دارد.

۷ شهر در جنوب کرمان کشتارگاه صنعتی ندارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان یادآور شد: امکان نصب کشتارگاه در شهرک های صنعتی به دلیل مقوله زیست محیطی آنها وجود ندارد و در حال تلاش برای بهبود این مقوله هستیم.

وی افزود: در هر شهرستانی از استان که مرغ تولید می کند، تامین نیاز شهر خود را در اولویت قرار می دهند و سپس به شهرستان های جنوب می فرستند که برای محصولات پروتئینی جنوب استان نیز مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای از این پس در صورت نبود کشتارگاه در مناطق ممنوعه 105 متر مکعب آب صنعتی تامین می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ایجاد اشتغال، افزایش ارزش افزوده تولید دام و طیور در جنوب کرمان، تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی، ایجاد ثبات در بازار گوشت و جلوگیری از شرایط بحرانی ناشی از کمبود آن تنها بخشی از تاثیرات مثبت ایجاد کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان و امید است با تلاش مسئولان استانی و کشوری این مشکل زودتر حل شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84907567/%DB%B7-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

۷ شهر در جنوب کرمان کشتارگاه صنعتی ندارند

مسلم مروجی فرد با اشاره به اینکه کشتار دام نیز در این حوزه کم است، گفت: با افزایش مرغداری ها به دلیل مشوق هایی مانند تسهیلات بانکی و واگذاری زمین قطعا شاهد احداث کشتارگاه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با میزان تولید گوشت قرمز در جنوب استان مشکلی نداریم و هم اکنون سه کشتارگاه سنتی جنوب کرمان در شهرهای جیرفت، عنبرآباد و کهنوج به صورت سنتی اقدام به ذبح دام سبک می کنند. یک کشتارگاه صنعتی در حوزه دام سنگین راه اندازی کنیم.» مشکل کمبود دام نداریم و برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی دارد.

بندرزار با تاکید بر گلایه مردم از گران شدن مرغ در جیرفت و جنوب استان گفت: هزینه حمل و نقل به کشتارگاه قیمت گوشت مرغ را تا 72 هزار تومان افزایش می دهد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار