ابرآتشفشان یلوستون حاوی دو برابر مقدار مورد انتظار سنگ مذاب است

از آنجایی که امواج لرزه ای در مناطقی که سنگ های مذاب بیشتری دارند، کندتر حرکت می کنند، مگوایر و همکارانش توانستند داده های لرزه ای ثبت شده در اطراف یلوستون در 20 سال گذشته را تجزیه و تحلیل کنند تا نسبت سنگ مذاب در مخزن ماگما را تخمین بزنند.

مخزن ماگما در زیر Caldera یلوستون حاوی تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد سنگ مذاب دارد. با این حال، افزایش برآورد به آستانه ای نمی رسد که نشان می دهد فوران در یلوستون محتمل تر است.

چشمه منشوری بزرگ در پارک ملی یلوستون
آنها دریافتند که این مخزن به طور متوسط ​​از 16 تا 20 درصد سنگ مذاب تشکیل شده است – که نسبت به تخمین قبلی حدود 9 درصد است – بسته به فرضیاتی که در مورد شکل فضاهای بین بلورهای جامد انجام شده است. این نشان می دهد که مخزن حاوی حدود 1600 کیلومتر مکعب سنگ مذاب است که تقریباً دو برابر تخمین قبلی است. 900 کیلومتر مکعب.

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.ade0347

چشمه منشوری بزرگ در پارک ملی یلوستون

Caldera یلوستون در شمال غربی وایومینگ یکی از بزرگترین آتشفشان های جهان است. در طول 2.1 میلیون سال گذشته، سه فوران فاجعه بار که آمریکای شمالی را در خاکستر پوشانده است و تعدادی فوران کوچکتر که در آن گدازه به داخل دهانه سرازیر شده است، دیده شده است که جدیدترین آنها 70000 سال پیش است. محققان به دقت یلوستون را برای هرگونه تغییری که می تواند نشانه فوران باشد، مانند تغییر شکل زمین یا زلزله، زیر نظر دارند.

در جایی که تحلیل‌های قبلی از یک مدل ساده استفاده می‌کردند که امواج را به‌عنوان پرتوهای خطی در نظر می‌گرفت، در تحلیل‌های آن‌ها از ابررایانه‌ها برای مدل‌سازی سه‌بعدی امواج استفاده شد تا دید کامل‌تری از مخزن به دست آید.

کوپر می‌گوید: «این یک پیشرفت بزرگ در توانایی ما برای درک آنچه در زیر یلوستون وجود دارد است.

لورسل / شاتراستاک

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349550-yellowstone-supervolcano-contains-twice-as-much-melted-rock-as-thought/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

سنگ مذاب در زیر کالدرا یلوستون – آتشفشانی در وایومینگ – بیش از آنچه قبلاً تخمین زده می شد وجود دارد، اما این احتمال فوران را تغییر نمی دهد.

زمین


1 دسامبر 2022

حتی در انتهای بالای تخمین آنها، مگوایر می‌گوید که نسبت سنگ مذاب هنوز بسیار کمتر از آستانه 35 تا 50 درصدی است که برای فوران لازم است. او می‌گوید: «یلواستون می‌تواند بسیاری از چرخه زندگی خود را با ذوب بدون فوران سپری کند.

کاری کوپر در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، که نوشته است نظر تحقیقگفت، بسته به نحوه توزیع سنگ مذاب، ممکن است برای یک فوران کوچک به اندازه کافی وجود داشته باشد، اما این کار نشان می دهد که قطعا برای یک فوران فاجعه بار کافی نیست.

فوران ها از دو مخزن عظیم در زیر دهانه دهان، یکی در نزدیکی گوشته و دیگری چند مایلی زیر سطح، ماگما را تغذیه می کنند. این مخازن که زمانی به عنوان “مخازن بزرگ” ماگما در نظر گرفته می شد، حاوی “مش بلوری” پیچیده ای از سنگ های مذاب و کریستال ها هستند. راس مگوایر در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign. ترکیب این ماش تا حدی احتمال فوران آتشفشان را تعیین می کند: نسبت بیشتری از سنگ مذاب به بلورهای جامد باعث می شود که ماگما بیشتر حرکت کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار