باکتری جذام ممکن است کلید کمک به بازسازی کبد باشد

محققان 9 آرمادیلوس، میزبان طبیعی باکتری جذام را آلوده کردند و دریافتند که این عفونت کل کبد را مجدداً به حالت تکاملی برنامه ریزی می کند.

آنورا رامبوکانا در دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا و همکارانش دریافتند که آقای جذام آنچه را که آنها “کیمیاگری بیولوژیکی” می نامند انجام می دهد تا رشد کند و از طریق بافت میزبان پخش شود.

در سال 2013 آنها گزارش دادند آقای جذام ژن‌های سلول‌های شوان را می‌رباید که ماده‌ای چرب را تشکیل می‌دهند که رشته‌های عصبی محیطی را عایق می‌کند. باکتری‌ها ژن‌های رشدی را دوباره فعال می‌کنند و باعث می‌شوند سلول‌های شوان به حالت مهاجرت مانند سلول‌های بنیادی برگردند و در بدن حرکت کنند و به باکتری‌ها اجازه دهند سلول‌های بیشتری را آلوده کنند.

باکتری‌هایی که باعث جذام می‌شوند، سلول‌های کبد را در آرمادیلوها برنامه‌ریزی مجدد می‌کنند و باعث رشد مجدد اندام می‌شوند و سرنخ‌هایی ارائه می‌دهند که می‌تواند به درمان‌های جدید منجر شود.

سلامتی


15 نوامبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2346967-leprosy-bacteria-may-hold-the-key-to-helping-the-liver-regenerate/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

آثار هنری کامپیوتری باکتری مایکوباکتریوم لپره

جذام توسط یک باکتری با رشد آهسته به نام ایجاد می شود مایکوباکتریوم لپرهکه می تواند اعصاب، پوست، چشم ها و بینی را آلوده کند و منجر به علامت اصلی بیماری شود که زخم ها، برجستگی ها و برجستگی های شدیداً بد شکل است.

رامبوکانا می‌گوید: «باکتری جذام می‌تواند بافت کبد را در سطح اندام گسترش دهد، که می‌تواند به توسعه درمان‌هایی تبدیل شود که می‌تواند جایگزین پیوند کبد شود.

می‌گوید: «این مطالعه ابزار جدیدی برای مطالعه جوان‌سازی و بازسازی کبد فراهم می‌کند لوکا اوربانی در موسسه کبدی راجر ویلیامز در لندن. این می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه می توان بازسازی و رشد کبد را به روشی ایمن فعال کرد، ساختار و عملکرد اندام را دست نخورده نگه داشت بدون ایجاد عوارض جانبی، مانند تشکیل تومور و جای زخم.

آثار هنری کامپیوتری باکتری مایکوباکتریوم لپره

رامبوکانا و همکارانش در جدیدترین مطالعه خود این را نشان دادند آقای جذام همچنین می تواند سلول های کبدی را “بازبرنامه ریزی” کند.

نکته مهم این است که کبدهای بزرگ شده کاملا سالم بودند و هیچ نشانه ای از ضخیم شدن، زخم یا رشد تومور را نشان نمی دادند. این عفونت همچنین ژن های ضد پیری را فعال کرد و ژن های مرتبط با پیری را خاموش کرد.

مرجع مجله: واحد گزارشات پزشکی، DOI: 10.1016/j.xcrm.2022.100820

برنامه ریزی مجدد بافت یک حوزه تحقیقاتی امیدوارکننده در پزشکی بازساختی است، اما مسائل ایمنی عمده ای وجود دارد. رامبوکانا می گوید، یک روش پرکاربرد برای تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی در آزمایشگاه می تواند باعث سرطان های تهاجمی شود. “در مقابل، باکتری جذام حقیر ما به طور طبیعی برنامه ریزی مجدد جزئی بافت های بالغ را تحریک می کند.”

کتابخانه عکس علم / عکس سهام آلامی

باکتری‌هایی که باعث جذام می‌شوند می‌توانند سلول‌های کبد را برای رشد بافت جدید برنامه‌ریزی مجدد کنند، توانایی‌ای که ممکن است به توسعه درمان‌هایی برای جوان‌سازی کبدهای پیر و بیمار کمک کند.

فاش کردن اسرار آقای جذام بنابراین می تواند به توسعه روش های برنامه ریزی مجدد ایمن تر کمک کند.

حیوانات آلوده به طور قابل توجهی کبد بزرگ‌تری داشتند که حاوی تعداد زیادی سلول‌های کبدی نابالغ در حال تقسیم بود و همچنین رگ‌های خونی و مجاری صفراوی که صفرا را تولید، ذخیره و ترشح می‌کنند، گسترش می‌یافتند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار