جایگزینی نمک خوراکی با جایگزین پتاسیم باعث کاهش فشار خون می شود

افراد بالای 55 سال ممکن است از جمله افراد در معرض خطر برای اثرات فشار خون بالا باشند – و ممکن است بیشترین سود را با روی آوردن به جایگزین های سدیم کمتر داشته باشند.

“این یک کاهش چشمگیر در فشار خون است – حداقل این چیزی است که شما انتظار دارید اگر به همه فشار دهید [blood pressure-lowering] مواد مخدر، می گوید بروس نیل در موسسه جورج برای سلامت جهانی در سیدنی، استرالیا، که بخشی از تیم تحقیقاتی بود.

نیل می‌گوید جایگزین‌های نمک فقط کمی گران‌تر از نمک معمولی هستند و اکثر مردم نمی‌توانند طعم این تفاوت را بچشند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2368887-swapping-table-salt-for-a-potassium-alternative-cuts-blood-pressure/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

در طی دو سال، افرادی که در مراکزی زندگی می‌کردند که جایگزین‌های نمک غنی‌شده با پتاسیم معرفی شدند، در مقایسه با گروه نمک معمولی، به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک 7.1 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک 1.9 میلی‌متر جیوه کاهش یافتند.

در یک کارآزمایی بالینی روی 1612 نفر که در 48 مرکز بهداشتی درمانی در چین زندگی می کردند، وعده های غذایی با نمک معمولی حاوی 100٪ کلرید سدیم، یک جایگزین نمک غنی شده با پتاسیم حاوی 62.5٪ سدیم کلرید سدیم، نمکی متشکل از 25 درصد پتاسیم پلاسید تهیه شد. سایر طعم دهنده ها یا به طور کلی با نمک کمی کمتر. شرکت کنندگان همگی بالای 55 سال با میانگین سنی 71 سال بودند.

کاهش فشار خون با 1.5 حمله قلبی، سکته مغزی و سایر حوادث قلبی عروقی در هر 100 نفر در گروه های جایگزین نمک در مقایسه با گروه نمک معمولی همراه بود.

جایگزینی نمک خوراکی معمولی با یک جایگزین غنی شده با پتاسیم، فشار خون و خطر حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی را در افراد بالای 55 سال که در خانه های سالمندان زندگی می کنند، کاهش می دهد.

در مقابل، هیچ کاهشی در فشار خون متوسط ​​یا تعداد حوادث قلبی عروقی در گروهی که در امکاناتی زندگی می‌کردند که فقط محتوای نمک وعده‌های غذایی را کاهش می‌داد، مشاهده نشد. نیل می‌گوید این ممکن است به این دلیل باشد که این شرکت‌کنندگان طعم غذاهای کم‌نمک را دوست نداشتند و بنابراین خودشان نمک اضافه کردند.

نمک حاوی سدیم است که می تواند فشار خون را افزایش دهد. جایگزین‌های نمکی که مقداری از این سدیم را با پتاسیم جایگزین می‌کنند، می‌توانند فشار خون را کاهش دهند، با این حال، مطالعات کمی اثربخشی آنها را در افراد بالای 55 سال نشان داده است. فشار خون و خطر حوادث قلبی عروقی با افزایش سن افزایش می یابد، بنابراین این افراد ممکن است بیشترین سود را از معامله داشته باشند. همچنین نگرانی وجود دارد که این جایگزین‌ها باعث ایجاد سطوح بالای پتاسیم در خون به نام هیپرکالمی شوند که در برخی موارد می‌تواند منجر به مشکلات جدی قلبی شود.

او می‌گوید: «اگر به همه شواهد نگاه کنید، اگر همه از نمک معمولی به نمک غنی‌شده با پتاسیم روی آورند، می‌توانیم از میلیون‌ها سکته و حمله قلبی زودرس در سراسر جهان سالانه جلوگیری کنیم.»

تقریباً دو سوم از شرکت کنندگان در شروع کارآزمایی فشار خون بالا داشتند.

محققان همچنین دریافتند که اگرچه افراد در گروه‌های جایگزین نمک سطح پتاسیم خون را افزایش داده‌اند، اما این با هیچ گونه نگرانی ایمنی مرتبط نیست.

کریستو-گوتارد هونور/شاتراستوک

در شروع مطالعه، میانگین فشار خون شرکت‌کنندگان 137.5/80.5 میلی‌متر جیوه (mmHg) بود که عدد بالاتر نشان‌دهنده فشار خون سیستولیک – نیرویی است که قلب شما خون را به اطراف بدن پمپ می‌کند – و عدد پایین‌تر نشان‌دهنده فشار خون سیستولیک است. فشار خون دیاستولیک – مقاومت در برابر جریان خون در رگ های خونی. یک قرائت ایده آل معمولاً بین 90/60 میلی متر جیوه و 80/120 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار