سمعک زوال شناختی را در افراد در معرض خطر زوال عقل کاهش می دهد


دکتری که سمعک را در گوش بیمار قرار می دهد

استفاده از سمعک ممکن است برای برخی مزایای شناختی داشته باشد

Rawpixel/iStockphoto/Getty Images

سمعک ممکن است زوال شناختی را در افراد مسن کاهش دهد، اما فقط در افرادی که به ویژه در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

محققان مدت‌ها بر این باور بودند که کاهش شنوایی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد در افراد مسن، شاید با منزوی ساختن آنها از نظر اجتماعی یا با تأثیر مستقیم بر مناطق مغز درگیر در حافظه.

با این حال، این تا حد زیادی بر اساس تحقیقات مشاهده ای که ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل را پیشنهاد کرده است، به جای اینکه کار نشان دهد که اولی باعث دوم می شود. افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است کمتر قادر به انجام آزمایشات شنوایی باشند یا فراموش کنند که از سمعک استفاده کنند.

اکنون، فرانک لین در دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند و همکارانش یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده را انجام دادند که به طور مستقیم اثرات استفاده از سمعک و عدم استفاده از سمعک را بر زوال شناختی مقایسه کرد.

از 977 بزرگسال آمریکایی بین 70 تا 84 سال با سطوح مشابه کم شنوایی، حدود نیمی از آنها سمعک برای استفاده روزانه دریافت کردند، در حالی که بقیه فقط توصیه های بهداشتی عمومی دریافت کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان در شروع مطالعه علائمی از اختلال شناختی قابل توجه را نشان ندادند.

سه سال بعد، هنگام آزمایش مهارت های منطقی، روانی کلمات، حافظه و تصمیم گیری، بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت.

عدم تفاوت ممکن است به این دلیل باشد که 739 نفر از شرکت کنندگان داوطلبانی بودند که قبلاً از سلامت عمومی خوبی برخوردار بودند. و پس از مشاهده تبلیغ برای آزمایش ثبت نام کرد. می‌گوید: «اگر از تبلیغات برای یافتن افراد استفاده می‌کنید، معمولاً این افرادی هستند که بیشترین ابتکار و منابع را دارند که مشارکت می‌کنند، و آن‌ها کسانی هستند که کمترین آسیب‌پذیری را در برابر زوال شناختی دارند». گیل لیوینگستون در دانشگاه کالج لندن

238 نفر باقیمانده پس از اینکه قبلاً در کارآزمایی که در مورد علل آترواسکلروز، ضخیم شدن یا سخت شدن شریان‌ها به دلیل تجمع پلاک مطالعه می‌کرد، برای شرکت دعوت شدند. همه این شرکت کنندگان دارای عوامل خطر مختلف مرتبط با قلب بودند که باعث شد آنها نسبت به 739 داوطلب دیگر از سلامتی کمتری برخوردار باشند.

این شرکت‌کنندگان همچنین زنان مسن‌تری بودند که تنها زندگی می‌کردند، درآمد کمتری داشتند و سوابق تحصیلی کمتری داشتند، و همچنین دارای نرخ‌های بالاتر دیابت و فشار خون بالا بودند که همگی با زوال عقل مرتبط هستند.

در این گروه، 120 نفر از شرکت کنندگان سمعک استفاده کردند و 118 نفر فقط توصیه های بهداشتی دریافت کردند. هنگامی که محققان بر روی این افراد تمرکز کردند، متوجه شدند افرادی که از سمعک استفاده می‌کردند، در طول سه سال 48 درصد کاهش شناختی کمتری داشتند.

لیوینگستون می گوید: «این جالب است زیرا تصویر واضح تری از جمعیتی که باید با آنها کار کنیم به ما می دهد. “شما در همه دخالت نمی کنید، بلکه در افرادی دخالت می کنید که می توانید حداقل در کوتاه مدت تفاوت ایجاد کنید.”

اگر این یافته ها توسط تحقیقات بیشتر تایید شود، سمعک می تواند راهی نسبتا ساده و ارزان برای مبارزه با افزایش نرخ زوال عقل باشد. لیوینگستون می گوید: «داشتن سمعک مانند تزریق داخل وریدی نیست. “این نه هزینه دارد و نه عوارض جانبی احتمالی.”

جولیا سارانت در دانشگاه ملبورن، استرالیا، می‌گوید مشاهده چنین نتیجه‌ای در یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده کنترل‌شده می‌تواند آگاهی را در مورد اهمیت درمان کم شنوایی افزایش دهد.

او می‌گوید: «این شواهد امیدواریم مردم را به استفاده از سمعک ترغیب کند. به خوبی شناخته شده است که اکثر مردم به طور متوسط ​​هفت تا ده سال صبر می کنند تا برای شنوایی خود به دنبال کمک باشند و حدود 80 درصد از افرادی که می توانند از آن بهره مند شوند از آن استفاده نمی کنند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2383792-hearing-aids-reduce-cognitive-decline-for-people-at-risk-of-dementia/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار