قطرات کرم ها در چند میلی ثانیه با یک حرکت چوب پنبه باز می شوند

تکرار یک حرکت چوب پنبه‌باز در یک جهت برای مدتی و سپس تغییر ناگهانی جهت منجر به گره خوردن می‌شود، اما به‌سرعت متناوب بین چوب پنبه‌پنپ‌پنپ چپ و راست، به طور موثر قطره را باز می‌کند. ویشال پاتیل در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا

او گفت: “من فکر می کردم که گره گشایی از نظر ریاضی واقعاً یک مسئله قابل حل نیست زیرا بسیار پیچیده است، اما سپس هری و همکارانش این فیلم ها را به ما نشان دادند و مثل این بود که کرم ها می توانند این مشکل را حل کنند. ما هم همینطور.” .

تصویر پیش فرض New Scientist

موسسه فناوری جورجیا

گلوله ای از کرم های درهم

هری توازون

او و همکارانش می‌خواستند بفهمند که چگونه کرم‌ها صد برابر سریع‌تر از نقرس خود را از نقرس خارج می‌کنند. آنها از اولتراسوند برای بررسی قطرات حدود 20 کرم و تعیین جزئیات ساختار آنها استفاده کردند، مانند تعداد دفعاتی که هر کرم به دور کرم دیگر پیچیده شده است. برای انجام این کار، آنها قطره را در ژلاتین قرار دادند تا کرم ها کمتر تکان بخورند. سپس لکه را در یک ظرف کم عمق از آب قرار دادند، کرم ها را با شوک الکتریکی یا اشعه ماوراء بنفش ترساندند، سپس از باز شدن سریع فیلم فیلم گرفتند و محققان به صورت دستی مسیر سر هر حیوان را ردیابی کردند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2370982-blobs-of-worms-untangle-in-milliseconds-with-a-corkscrew-wiggle/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

تصویر پیش فرض New Scientist

این درک جدید از چگونگی تبدیل کرم‌های سیاه از یک لکه تنگ به یک پراکنده بزرگ‌تر ممکن است به محققان کمک کند تا “رویای ایجاد ماده‌ای که بتواند کارها را به تنهایی انجام دهد” را درک کنند. آنتوان دبله در دانشگاه آمستردام هلند. او می‌گوید در آینده، اگر این رشته‌ها مانند کرم‌ها تکان بخورند، مواد ساخته‌شده از رشته‌های نرم درهم می‌توانند شل‌تر و قابل خم شدن‌تر شوند، یا سخت‌تر و فشرده‌تر شوند.

هنگامی که نور ماوراء بنفش بر روی کرم ها تابیده می شود، آنها از هم جدا می شوند

حرکت پیچ چوب پنبه ای که تک تک کرم ها برای جدا کردن خود از گلوله کرم ها استفاده می کنند

کرم‌هایی که با بدن خود لکه‌های پیچیده و درهم‌پیچ ایجاد می‌کنند، در صورت تهدید می‌توانند در عرض چند میلی ثانیه از هم باز شوند. این باز کردن سریع امکان پذیر است زیرا هر کرم با یک حرکت چوب پنبه ای خاص تکان می خورد.

کرم سیاه کالیفرنیا (Lumbriculus variegatus) بدن خود را در “کرم های” گره خورده درهم می بندند تا رطوبت را در طول خشکسالی حفظ کنند. در طبیعت، این توپ ها می توانند تا 50000 کرم داشته باشند. چند دقیقه طول می کشد تا حیوانات قطره ایجاد کنند، اما چه زمانی هری توازون در مؤسسه فناوری جورجیا، نور فرابنفش (UV) را به یکی از این توپ‌های پیچ خورده کرم‌ها در آزمایشگاه تاباند، او از دیدن این کرم‌ها که تنها در ده‌ها میلی‌ثانیه باز می‌شوند، شوکه شد.

این تیم همچنین با ریاضیدانان متخصص در نظریه گره همکاری کرد. این محققان از داده‌های مشاهدات برای ساختن یک مدل ریاضی و اجرای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند، که نشان داد تفاوت اصلی بین درهم‌تنیدگی آهسته و باز شدن سریع کرم‌ها در جهتی است که هر حیوان نوعی تکان دادن مارپیچ را انجام می‌دهد.

تصویر پیش فرض New Scientist

هری توازون / موسسه فناوری جورجیا

توسط احمد گل کار

احمد گل کار