قوانین پنهانی که تعیین می کند کدام دوستی برای ما مهم است

تصویر پیش فرض New Scientist
من و همکارانم اکتشافات چشمگیری در مورد اینکه مردم چقدر زمان صرف پرورش اعضای مختلف شبکه های اجتماعی خود می کنند، چگونه دوستی ها شکل می گیرد و از بین می رود، و اینکه ما در دوستانمان به دنبال چه چیزی هستیم، دست یافته ایم. چیزی که واقعاً ما را شگفت زده کرد این بود که هر فردی «ردپای اجتماعی» منحصر به فردی دارد – روشی خاص برای توزیع تلاش های اجتماعی خود. این مدل نسبت به افرادی که در هر زمان در حلقه دوستی شما هستند بسیار بی تفاوت است. با این حال، چیزهای زیادی در مورد هویت شما آشکار می کند – و حتی ممکن است بر توانایی شما برای مقابله با محدودیت های اجتماعی تأثیر بگذارد…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg24933240-700-the-hidden-rules-that-determine-which-friendships-matter-to-us/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeفناوری مدرن ممکن است برای من بدنامی به ارمغان آورد، اما شماره دانبار ریشه در زیست شناسی تکاملی دارد. اگرچه انسان ها گونه ای بسیار اجتماعی هستند، اما دستکاری در روابط آسان نیست و مانند دیگر نخستی ها، اندازه شبکه اجتماعی ما به اندازه مغز محدود می شود. دو دهه پیش، تحقیقات من نشان داد که این بدان معناست که ما نمی توانیم به طور معناداری با بیش از 150 نفر دیگر تعامل داشته باشیم. مهم نیست که چقدر اهل اجتماع هستید، این محدودیت شماست. در این همه ما یکسان هستیم. با این حال، تحقیقات جدیدتر در مورد دوستی، تفاوت های فردی جذاب را نشان داده است.

کاربران فیس بوک دوستان بسیار بیشتری داشتند. این سایت شبکه اجتماعی یک استراتژی تجاری را دنبال می کند که سعی می کند مردم را متقاعد کند تا تا حد امکان با بسیاری دیگر “دوست” شوند. با این حال، در حدود سال 2007، کاربران شروع به تعجب کردند که تمام افرادی که با آنها دوست شده بودند چه کسانی بودند. سپس شخصی اشاره کرد که ما فقط می توانیم حدود 150 رابطه را در یک زمان مدیریت کنیم. انبوهی از “دوستان” دنبال شد و از آن به بعد عدد 150 به “شماره دانبار” معروف شد. با تشکر از فیس بوک!

توسط احمد گل کار

احمد گل کار