یک لامپ رشته ای می تواند با بازیافت نور مادون قرمز در مصرف انرژی صرفه جویی کند

این بازیافت نور مادون قرمز راندمان دستگاه را تا 25.4 درصد افزایش داده است که قابل مقایسه با LED های رایج است، اما در مقایسه با لامپ های معمولی بیش از ده برابر است. از آنجایی که هنوز هم رشته ای بود، این دستگاه به اصطلاح دارای شاخص رندر رنگ بالاتری نسبت به LED بود، به این معنی که رنگ اشیایی که روشن می کرد تقریباً با آنچه در نور طبیعی به نظر می رسید یکسان به نظر می رسید.

محققان جریانی را از رشته دو لایه عبور دادند که سپس نور مرئی و فروسرخ ساطع کرد. کوی می‌گوید بر خلاف شیشه‌های لامپ‌ها، دال کوارتز فقط اجازه نمی‌دهد تمام این تشعشعات عبور کند، بلکه از لایه‌های بسیار نازک این ماده معدنی ساخته شده است، به گونه‌ای طراحی شده است که تابش مادون قرمز را به سمت رشته هدایت می‌کند.

کارایی دستگاه قابل توجه است، اما این دستگاه بسیار پیچیده تر از یک لامپ رشته ای سنتی است. احتمالاً تولید انبوه آن ارزان نخواهد بود.” جاناتان ویرر در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی او می‌گوید که ممکن است کاربردهای ویژه‌ای پیدا کند، اما برای او چالش بزرگی خواهد بود که به LED‌ها برسد بدون اینکه بتواند عملکردی را انجام دهد که یک LED مطلقاً نمی‌تواند انجام دهد.

لامپ های رشته ای به طور سنتی با عبور جریان الکتریکی از رشته های تنگستن در داخل یک لامپ شیشه ای کار می کنند. در دستگاه جدید، محققان از رشته ای با دو لایه استفاده کردند: یکی از یک رول نازک اتمی کربن به نام نانولوله کربنی و دیگری از یک ماده سرامیکی حاوی بور و نیتروژن ساخته شده بود. به جای محصور کردن آن در شیشه، آن را در یک جعبه سرامیکی که از پنجره ای ساخته شده از نوع خاصی از کوارتز ساخته شده بود، قرار دادند.

Shutterstock/marina_shikhantsova

روشنایی حدود 20 درصد از برق مصرفی جهان و بیش از 10 درصد از انتشار کربن آن را نشان می دهد. ال ای دی ها کمک کمتری به این امر می کنند، زیرا نسبت به لامپ های رشته ای نسبت به لامپ های رشته ای کارآمدتر انرژی هستند، اما همیشه رنگ واقعی اشیا را آشکار نمی کنند. کهنگ کوی در دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین و همکارانش تصمیم گرفتند یک دستگاه نورپردازی رشته ای بسازند که نیازی به این مبادله نداشته باشد.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2368619-incandescent-lamp-could-save-energy-by-recycling-infrared-light/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

کوی می‌گوید تحلیل‌های تیم او همچنین نشان داد که چون لامپ از مواد نسبتاً ساده و در دسترس ساخته شده است و می‌تواند بیش از 60000 ساعت قبل از شکستن کار کند، انتشار کربن در طول عمر یک لامپ می‌تواند به یک چهارم آن کاهش یابد. یک چراغ LED قابل مقایسه

یک لامپ رشته‌ای که از مقداری نور مادون قرمز ساطع می‌کند مجددا استفاده می‌کند، می‌تواند به اندازه یک چراغ LED کارآمد باشد، اما کمتر در انتشار کربن کمک می‌کند.

بیشتر لامپ های رشته ای نسبت به ال ای دی ها انرژی کمتری دارند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار