آیا مغناطیس جهان را شکل داده است؟ یک تجربه حماسی چنین نشان می دهد

این تاسیسات برای مطالعه امکان بهره برداری از همجوشی هسته ای ساخته شده است که نویدبخش انرژی پاک نامحدود است. اما در اوایل سال جاری، محققان اعلام کردند که لیزرهای قدرتمند آن نوع دیگری از سوال بزرگ را هدف قرار داده اند: چه چیزی جهان را شکل داده است؟


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634070-800-did-magnetism-shape-the-universe-an-epic-experiment-suggests-it-did/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برای دهه‌ها تصور می‌شد که تنها نیروی جاذبه برای مجسمه‌سازی چنین شگفتی‌هایی لازم است. اکنون، پس از یک سری از مشاهدات کهکشانی جذاب، آزمایش‌های لیزری نشان می‌دهد که ممکن است به اشتباه تأثیر نیروی دیگری را رد کرده باشیم.

اندی گیلمور

کیهان مکان زیبایی است. در بزرگ ترین مقیاس ها، شبکه وسیعی از ماده در فضا بافته می شود. بزرگ‌نمایی کنید و کهکشان‌هایی را می‌بینید که در ابرهای پف‌آلود در کنار هم قرار گرفته‌اند، در حالی که خود کهکشان‌ها به آرایه‌ای شگفت‌انگیز از اشکال، از جمله مارپیچ‌های زیبا مانند کهکشان راه شیری می‌رسند.

مکان های کمی روی زمین وجود دارد که شرایط به اندازه تأسیسات احتراق ملی در نزدیکی لس آنجلس شدید باشد. در قلب آن، 192 لیزر بر روی یک استوانه طلایی به اندازه یک باتری AA تشکیل شده است. هنگامی که پرتوها به هم می رسند، دمای اتاق آزمایش تا 100 میلیون درجه سانتی گراد افزایش می یابد که گرمتر از مرکز خورشید است.

این ایده که مغناطیس به شکل‌گیری جهان کمک کرده بود توسط دانشمندان برای دهه‌ها رد شد، اما اکنون آزمایش‌های جدید مربوط به پلاسما داغ‌تر از خورشید باعث تجدیدنظر شده است.

فضا


5 اکتبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار