دی ان ای مربوط به 2 میلیون سال پیش قدیمی ترین دی ان ای است که تاکنون کشف شده است

ماستودون ها، خرگوش ها، غازها و گوزن شمالی در یک جنگل

ویلرسلوف می‌گوید گونه‌های جانوری کمتری شناسایی شده‌اند، احتمالاً به این دلیل که هنوز زیست توده کمتری نسبت به گیاهان تشکیل می‌دهند. با این وجود، DNA خرگوش های قطبی را نشان داد (خرگوش قطبی) جوندگان مربوط به لمینگ و مشک، غاز و گوزن شمالی.

با حسن نیت از NOVA، HHMI Tangled Bank Studios و A Handful of Films

دی‌ان‌ای از ارگانیسم‌های مختلفی به دست می‌آید که به ویلرسلو و همکارانش اجازه می‌دهد تا اکوسیستمی را که 2 میلیون سال پیش در شمال گرینلند وجود داشت، زمانی که آب و هوا گرم‌تر از امروز بود، کنار هم قرار دهند. امروزه این منطقه یک بیابان قطبی است که ارگانیسم‌های کمی دارد، اما در آن زمان جنگلی بود که در آن خرگوش‌ها، گوزن‌های شمالی و احتمالاً ماستودون‌ها زندگی می‌کردند، حیواناتی شبیه فیل که زمانی در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند.

توضيح مي‌دهد: «سنت DNA تقريباً دو برابر آنچه قبلاً بازيابي شده بود، است». اسکه ویلرسلف در دانشگاه کمبریج

Eske Willerslev و همکارش از رسوبات گرینلند برای DNA محیطی نمونه برداری کردند

او و تیمش DNA باستانی را از سازند Kap København، مجموعه‌ای از لایه‌های شن، سیلت و گل به ضخامت بیش از ۹۰ متر به دست آوردند. اینها 2 میلیون سال پیش ته نشین شده اند.

این DNA محیطی از طیف کاملی از موجودات زنده در منطقه به دست آمده است. این تیم 102 جنس از گیاهان را شناسایی کردند. برخی از آنها هنوز در شمال گرینلند رشد می کنند، مانند درختچه ها دریاس و واکسن. اما دیگران دیگر در آنجا زندگی نمی کنند، مانند صنوبر (صنوبر) درختان، زالزالک (کراتاگوس) و محبوب گل ها. ویلرسلو می گوید: «این در واقع یک جنگل است.

DNA مربوط به 2 میلیون سال پیش که از رسوبات گرینلند بازیابی شده است، قدیمی ترین DNA حفظ شده کشف شده تا به امروز است که از معیار قبلی یک میلیون ساله که در سال 2021 تعیین شده بود، فراتر رفته است.

با این حال، پاردوچی توضیح می دهد که قطب جنوب خیلی زودتر، حدود 35 میلیون سال پیش یخ زده است. “بنابراین به طور بالقوه می توانید در زمان بسیار فراتر بروید.” با این حال، “تنوع گیاهان و حیوانات بسیار کمتر خواهد بود.” کورت کایر در دانشگاه کپنهاگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، زیرا قطب جنوب برای مدت طولانی یک زمین بایر قطبی بوده است.

DNA متصل به ذرات معدنی در رسوبات باستانی نشان می دهد که در شمال گرینلند زمانی جنگل های صنوبر پر از خرگوش، گوزن شمالی و حتی ماستودون وجود داشت.

زندگی


7 دسامبر 2022

این یافته نشان می دهد که کشف DNA از دوره های زمانی بسیار قدیمی تر از آنچه قبلا تصور می شد امکان پذیر خواهد بود. “من تعجب نخواهم کرد اگر چنین چیزی در شمال معلوم شود [the Arctic]ویلرسلو می‌گوید: ما می‌توانیم دو برابر زمان به عقب برگردیم.

DNA از ارگانیسم های فسیل شده به دست نیامده است، بلکه به ذرات معدنی در لایه های رسوبی متصل شده است. یکی از اعضای تیم می‌گوید این به حفظ DNA کمک کرد زیرا آنزیم‌ها نمی‌توانستند به آن برسند تا آن را تجزیه کنند کارین سابل در دانشگاه کپنهاگ دانمارک

سازند Kap København در اوایل دوران پلیستوسن وجود داشت که 2.58 میلیون سال پیش شروع شد و 11700 سال پیش به پایان رسید. در اوایل پلیستوسن، یخ دائمی برای اولین بار در میلیون ها سال قطب شمال را پوشانده بود و از آن زمان تاکنون یخ زده باقی مانده است. علاوه بر این، قطب شمال حتی قبل از پلیستوسن سرد بود، بنابراین می‌توانست یخ‌های دائمی قدیمی‌تری هم وجود داشته باشد – با DNA حفظ شده در داخل.

دو محقق با ماسک و لباس در حال جمع آوری نمونه در یک شیب شنی

همچنین DNA یک فیل منقرض شده وجود داشت که تیم آزمایشی آن را ماستودون تشخیص داد و نه ماموت. ماستودون ها چندین میلیون سال در قاره آمریکا زندگی می کردند، اما قبلاً در گرینلند یافت نشده بودند. مشخص نیست که غول‌ها چگونه به گرینلند رسیده‌اند، اما ممکن است از شناور یخ عبور کرده باشند.

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05453-y

تصویر اکوسیستم قدیمی گرینلند

Beth Zaiken/bethzaiken.com

اگر DNA شناور آزاد بتواند با اتصال به ذرات معدنی در شرایط سرد این مدت طولانی زنده بماند، نشان می‌دهد که DNA باستانی واقعی وجود دارد. لورا پاردوچی در دانشگاه ساپینزا رم در ایتالیا که در این تحقیق شرکت نداشت.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2350324-dna-from-2-million-years-ago-is-the-oldest-ever-recovered/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار