هزاران گونه ژنتیکی می توانند بر مصرف سیگار و الکل تأثیر بگذارند

در مطالعه ای که بر روی تقریباً 3.4 میلیون نفر انجام شد، نزدیک به 4000 نوع ژنتیکی با عادات سیگار کشیدن یا مصرف الکل ما مرتبط است.

اینکه سیگار می‌کشیم یا الکل می‌نوشیم می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله موقعیت‌های اجتماعی و سیاست‌های بهداشت عمومی باشد. تصور می شود که ژنتیک ما نیز بر این رفتارها تأثیر می گذارد داجیانگ لیو در کالج پزشکی ایالت پن.

لیو می‌گوید این تیم انواع ژنتیکی را که در کمتر از 1 نفر از هر 1000 نفر اتفاق می‌افتد، ارزیابی نکردند، که می‌توان آن را در آینده با استفاده از اندازه‌های نمونه بزرگ‌تر انجام داد.

لیو می‌گوید در نهایت، این امتیازات خطر را می‌توان در زمینه‌های پزشکی استفاده کرد، مانند ارزیابی اینکه آیا یک فرد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد سیگار کشیدن یا نوشیدن مقدار ناسالم باشد یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لیو و همکارانش ژنوم افرادی را که در 60 مطالعه در ایالات متحده، استرالیا و اروپا شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

می گوید: “این یک مطالعه عالی است. قدرت استفاده از نمونه های بزرگ از چندین گروه اجدادی را در تجزیه و تحلیل های خوب طراحی شده نشان می دهد.” جوئل گلرنتر در دانشگاه ییل

انواع ژنتیکی ممکن است بر احتمال سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل تاثیر بگذارد

لیو می‌گوید: «این امتیازات خطر، رفتارهای مرتبط با سیگار و الکل را به خوبی پیش‌بینی می‌کردند.

شرکت کنندگان از نژاد آفریقایی، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیای شرقی و اروپایی بودند. لیو می گوید که مطالعات مشابه قبلی کوچکتر بوده و عمدتاً از افراد اروپایی تبار تشکیل شده است.

لیو می گوید که ممکن است نیاز به ایجاد امتیازهای ریسک جداگانه برای افراد با پیشینه های قومی مختلف داشته باشیم.

از بین همه انواعی که آنها برای سیگار کشیدن و نوشیدن الکل شناسایی کردند، برخی در ژن های دخیل در سیگنال دهی مغز یافت می شوند. برای مثال مصرف الکل با ژنی به نام مرتبط است ECE2. این در پردازش مولکول نوروتنسین نقش دارد که سیگنال دهی هورمون دوپامین را تنظیم می کند که در سیستم پاداش نقش دارد و می تواند باعث اعتیاد شود.

در همین حال، تعداد سیگارهای مصرف شده در روز با تغییرات ژنی به نام مرتبط است NRTNکه بر بقای نورون هایی که دوپامین ترشح می کنند تأثیر می گذارد.

gilaxia/E+/Getty Images

با این حال، هنگامی که این امتیازات ریسک مبتنی بر اروپا برای تقریباً 4000 نفر از تبار آفریقایی، آسیای شرقی یا آمریکای شمالی یا جنوبی اعمال شد، نتایج دقیق‌تر نبود.

نتایج نشان می دهد که 2468 نوع ژنتیکی با سیگار کشیدن منظم مرتبط است که به عنوان سیگار کشیدن روزانه تعریف می شود.

این تیم ژنوم شرکت کنندگان را با عادات سیگار کشیدن و مصرف الکل خود گزارش شده مقایسه کردند.

آنها همچنین 849 نوع ژنتیکی مرتبط با میزان الکلی که یک فرد در هفته می نوشد شناسایی کردند.

نتایج همچنین 243 نوع دیگر را با تعداد سیگارهایی که یک فرد در روز می‌کشد، 206 نوع سیگار را با فردی که سیگار را ترک می‌کند و 39 نوع دیگر را با سنی که در آن فرد شروع به کشیدن سیگار می‌کند مرتبط است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

محققان فقط بر روی سیگار کشیدن تمرکز کردند، نه سایر اشکال سیگار کشیدن، مانند سیگار برگ.

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05477-4

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2350516-thousands-of-genetic-variants-may-influence-smoking-and-alcohol-use/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

او می گوید: «این به طور کلی پیشرفت قابل توجهی در درک ما از ژنتیک، و بنابراین زیست شناسی، ویژگی های سیگار کشیدن و نوشیدنی های الکلی در هفته است.

در مطالعه‌ای بر روی تقریباً 3.4 میلیون نفر، نزدیک به 4000 نوع ژنتیکی با میزان مصرف الکل در هفته، سنی که برخی افراد در آن شروع به سیگار کشیدن می‌کنند و ترک این عادت مرتبط بودند.

سلامتی


7 دسامبر 2022

در بخش دیگری از این مطالعه، تیم از این اطلاعات نوع ژنتیکی برای پیش‌بینی عادات سیگار کشیدن و مصرف الکل در یک گروه جداگانه متشکل از 6092 نفر از تبار اروپایی ساکن ایالات متحده استفاده کرد.

انواع ژنتیکی می توانند بر اینکه ما سیگار می کشیم یا الکل می نوشیم تأثیر بگذارند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار