کاهش 50 درصدی تولید زعفران در دوره کشاورزی جاری

وی افزود: با 122 هکتار سطح زیر کشت در حال حاضر بیشترین سطح زیر کشت متعلق به ایران است و از سوی دیگر حدود 90 درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ماست.

به گزارش روز شنبه ایرنا از باشگاه توسعه کسب و کار یونسکو، بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود و خرید زعفران از ایران بالاترین رتبه را دارد و بخش عمده ای از این تولید به خارج از کشور صادر می شود، اما اکنون به دلیل کاهش تولید زعفران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران در جهان در خطر است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر نسبت به سال های گذشته صادرات کمتری داشتیم و چون تولیدکننده اصلی در این مورد هستیم، قیمت زعفران در بازارهای بین المللی نیز افزایش یافته است.

مشاور وزیر و رئیس طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه صادرات یکی از بهترین راه های افزایش توان اقتصادی یک کشور است، ادامه داد: با وجود اینکه به دلیل افزایش قیمت، صادرات زعفران کمتری نسبت به سال های گذشته داشتیم. از این محصول در بازارهای بین المللی، ارزش صادرات زعفران در سال جاری افزایش یافته و افت تولید موجب شده تا قیمت زعفران بیش از 300 درصد افزایش یابد.

در این زمینه مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر گفت: افزایش قیمت زعفران به دلیل کاهش تولید بوده است.

«حسین زینلی» درباره آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت گیاهان دارویی گفت: مهم ترین کاری که انجام داده ایم ایجاد تولید و خودکفایی در زمینه برخی گیاهان دارویی است. به عبارت دیگر، در حال حاضر در تولید برخی از گیاهان دارویی از جمله زعفران، پیشتاز جهان هستیم.

اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که عدم حمایت موثر از تولیدکنندگان زعفران و همچنین هزینه های بالای تولید، دلالان جولان در فصل برداشت و از سوی دیگر وضعیت نامطلوب ایران در صادرات از جمله مواردی است که حل نشده اند. تا کنون حل شده است.

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران است و به حدود 60 کشور جهان صادر می شود، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده بهینه نشده و بازارهای هدف ایران محدود است. نیازمند سرمایه گذاری جدیدی است که با مشارکت تمامی ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول گرانبها انجام شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84838922/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C

زینعلی با بیان اینکه سعی کردیم روی کیفیت زعفران کار کنیم، افزود: متأسفانه امسال با توجه به شرایط خشکسالی و اینکه کشاورزان در سال های گذشته ناامید شده بودند و به همین دلیل کمتر به محصول خود رسیدگی کردند، این امر منجر به این واقعیت که تولید زعفران به نصف کاهش یافت.» و در سال زراعی 1401 تولید زعفران نسبت به سال 1400 50 درصد کاهش داشته است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار