آیا جهان هستی آگاه است؟ تا زمانی که حساب نکنید غیرممکن به نظر می رسد

آنها آن را “بازده غیر منطقی ریاضیات” می نامند. فیزیکدان یوجین ویگنر در دهه 1960 این عبارت را ابداع کرد تا این واقعیت عجیب را خلاصه کند که با دستکاری اعداد می توان انواع پدیده های طبیعی را با وضوح شگفت انگیز توصیف و پیش بینی کرد، از حرکات سیارات و رفتار عجیب ذرات بنیادی تا پیامدهای ناشی از آن. برخورد دو سیاهچاله در فاصله میلیاردها سال نوری از ما. اکنون برخی از خود می‌پرسند که آیا ریاضیات می‌تواند در جایی موفق شود که همه چیز شکست خورده باشد، و همه چیزهایی را که به ما اجازه می‌دهد در وهله اول به قوانین طبیعت فکر کنیم، آشکار می‌کند.

تصحیح: ما محوطه دانشگاه علوم کاربردی داخلی نروژ را که در آن هدا هاسل مورچ مستقر است، به روز کرده ایم، و انتساب کار در مورد اثرات خواب یا آرام بخشی بر فیزیولوژیک را تغییر داده ایم.


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg24632800-900-is-the-universe-conscious-it-seems-impossible-until-you-do-the-maths/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

آخرین اما نه کم اهمیت، به نظر می رسد آنچه آنها یافته اند نشان می دهد که اگر بخواهیم به توصیف دقیقی از آگاهی برسیم، ممکن است مجبور شویم شهود خود را رها کنیم و بپذیریم که همه انواع مواد بی جان می توانند آگاه باشند – شاید حتی جهان مانند یک کل می گوید: «این می تواند شروع یک انقلاب علمی باشد جان کلاینرریاضیدان در مرکز فلسفه ریاضی در مونیخ آلمان.

اگر چنین است، مدت زیادی است که در راه است. فیلسوفان برای چند هزار سال در مورد ماهیت آگاهی اندیشیده اند، اما تا حد زیادی فایده ای نداشته است. سپس، نیم قرن پیش، زیست شناسان درگیر شدند. آنها کشف کردند…

مقاله در 4 مه 2020 اصلاح شد

این یک سوال بزرگ است. این سوال که ماده چگونه تجربه احساسی را به وجود می آورد، یکی از خاردارترین مشکلاتی است که می شناسیم. و البته، اولین مدل ریاضی هوشیاری، بحث‌های بزرگی را در مورد اینکه آیا می‌تواند چیز معناداری را به ما بگوید، برانگیخت. اما از آنجایی که ریاضی‌دانان تلاش می‌کنند ابزارهای خود را برای بررسی عمیق خودمان اصلاح و گسترش دهند، با نتیجه‌گیری‌های گیج‌کننده‌ای مواجه می‌شوند.

تصویر پیش فرض New Scientist

توسط احمد گل کار

احمد گل کار