حقیقت شگفت انگیز درباره اینکه چرا بزرگسالان باعث می شوند بچه ها به بابا نوئل ایمان بیاورند

این درجه ای از شک و تردید برای چنین ذهن های جوانی است. همچنین اشاره ای به قدرت پشت افسانه بابا نوئل دارد. والدین داستان های مفصلی در مورد خانه او در قطب شمال و الف هایی می گویند که به او کمک می کنند، بچه ها را تشویق می کنند که برای او نامه بنویسند و عصرانه برای او و گوزن شمالیش که صبح ناپدید شده اند، تنقلات می گذارند. برخی فرزندان خود را به دیدن او در مراکز خرید یا حتی در لاپلند می برند. به عبارت دیگر، والدین تشریفات مختلفی دارند که برای ارائه “اثبات” بیشتر وجود بابانوئل طراحی شده اند. آیا این تشریفات می تواند کلید اعتبار او باشد؟

بچه‌ها همچنین می‌خواهند قبل از خرید ایده‌های عجیب و غریب شواهدی را ببینند و همینطور هستند حساس به نشانه های ضمنیمانند شنیدن صحبت دو بزرگسال در مورد یک شخصیت خیالی به روشی معمولی. یک اکتبر، وولی و همکارانش با گروه‌هایی از کودکان 3 تا 7 ساله در مورد آن صحبت کردند جادوگر آب نبات، که یک اسباب بازی را در ازای یک دسته خوراکی می گذارد. برخی به سادگی شرحی از جادوگر دریافت کردند. دیگران نیز شنیده‌اند که والدینشان ظاهراً با او تماس می‌گیرند و از او می‌خواهند که ملاقات کند، و در روز هالووین، این والدین تعدادی از آب نبات‌های فرزندان خود را با اسباب‌بازی جایگزین کردند. کودکانی که این “اثبات” وجود Candy Witch را ارائه کردند، به احتمال بسیار بیشتری به او اعتقاد داشتند تا آنهایی که به سادگی مجبور بودند حرف والدین خود را قبول کنند.

شما می توانید این مقاله بایگانی برتر را به صورت رایگان به عنوان بخشی از مطالعه بخوانید دانشمند جدید Advent Calendar 2022. برای لذت بردن از این و دیگر جواهرات جشن، ثبت نام کنید تا به صورت رایگان یک خواننده ثبت نام شده شوید.

اعتقاد به بابا نوئل در میان کودکان در بسیاری از کشورهای غربی بسیار رایج است. مطالعه ای توسط ژاکلین وولی از دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) نشان داد که بیش از 80 درصد از کودکان 5 ساله در ایالات متحده به وجود آن متقاعد شده است. وولی می‌گوید: «ویژگی‌هایی که او باید داشته باشد، با هر چیزی که بچه‌ها در مورد جهان می‌دانند، مخالف است. مردم تا ابد زندگی نمی کنند، گوزن شمالی ندارند، بدون صحبت کردن با شما نمی توانند بفهمند شما چه می خواهید. بابا نوئل همه این موارد را نقض می کند، اما کودکان هنوز به او اعتقاد دارند. پس حتماً از خود می پرسید اینجا چه خبر است.

“کودکان در واقع به اندازه کافی پیچیده هستند تا تصمیم بگیرند به چه کسی و به چه چیزی اعتماد کنند”

با توجه به ناتوانی ظاهری بابانوئل در نگه داشتن بچه ها در صف، کاپیتانی گمان می کند که این مراسم جشن بیشتر در مورد پیوندهای خانوادگی است – نه به لذت خالص از به اشتراک گذاشتن یک داستان. او می‌گوید که وقتی این توهم کشف می‌شود، والدین اغلب بیشتر از فرزندانشان مضطرب می‌شوند. “جادو برای والدین است.”

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg24833132-600-the-surprising-truth-about-why-adults-make-children-believe-in-santa/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

با این حال، آزمایش‌های دقیق نشان داده‌اند که کودکان خردسال در واقع به اندازه کافی پیچیده هستند تا تصمیم بگیرند به چه کسی و به چه چیزی اعتماد کنند. برای مثال، وولی و همکارش در UTA، گابریل لوپز-موبیلیا، گروه‌هایی متشکل از کودکان 5 تا 8 ساله را با حیوانات خیالی، مانند بین‌باد که در اقیانوس زندگی می‌کند، نشان دادند. آنها بودند اگر یک نگهبان باغ وحش آن را تایید کند بیشتر از یک سرآشپز احتمال وجود حیوانی وجود دارد، نشان می دهد که آنها قبلاً یاد گرفته بودند که تخصص شخصی را جدی بگیرند. مهمتر از همه، آنها همچنین اجازه می دهند دانش خود را بر تایید کارشناسان. آنها کمتر به اسبی که از درخت بالا می رود باور داشتند تا اسبی که مثلاً در جنگل زندگی می کند.

تصویر پیش فرض New Scientist

برخی از دانشمندان تکاملی اعتقاد کودکان به بابانوئل را نشانه زودباوری ذاتی می دانند. آنها استدلال می کنند که کودکان طوری تکامل یافته اند که آنچه را که بزرگ ترها به آنها می گویند باور کنند، زیرا زمانی که عواقب آن می تواند کشنده باشد، ایمن تر از یادگیری با آزمون و خطا است. ریچارد داوکینز در کتاب خود می نویسد: «به راحتی می توان فهمید که چرا انتخاب طبیعی – «بقای بهترین ها» – ممکن است یک طرز فکر تجربی و شکاک را جریمه کند و زودباوری ساده را در کودکان پرورش دهد. رنگین کمان را باز کن

روهان کاپیتانی 7 ساله بود که شروع به زیر سوال بردن وجود بابانوئل کرد. هر کریسمس، مانند بسیاری از کودکان استرالیایی، یک سیب و یک هویج برای گوزن شمالی و یک آبجو سرد برای خود مرد گذاشته بود – و هر سال تنقلات نیم‌خورده و یک لیوان خالی را در کنار انبوهی از هدایا روز بعد پیدا می‌کرد. . روز اما کاپیتانی شروع به شک و تردید کرده بود. با شک و تردید فزاینده‌اش، او حتی طرحی برای بررسی رسیدهای خودپرداز والدینش در نظر گرفت. او می گوید: «این آغاز پایان یا پایان آغاز اعتقاد من به بابانوئل بود.

آداب و رسومی که در اطراف بابانوئل می سازیم ممکن است بیشتر از مراسم فرزندانمان برای ما مفید باشد.

خیلی برای ذهن جوان ساده لوح. در واقع، تحقیقات Woolley و همکارانش نشان می‌دهد که کودکان چنین هستند کمتر از بزرگسالان به پدیده های ماوراء طبیعی اعتقاد دارند. مسلماً، بسیاری از تئوری‌های توطئه‌ای که در سراسر اینترنت شناور هستند، نسبت به ایده مردی که در اطراف زمین پرواز می‌کند و هدیه می‌دهد، جذاب‌تر است. برخلاف کودکان خردسال، افرادی که چنین ایده هایی را قبول می کنند فراموش می کنند که تخصص منابع خود را تأیید کنند، از دانش قبلی خود استفاده کنند و به دنبال شواهد دیگری برای ارزیابی قابلیت اطمینان یک سناریوی بعید باشند.

©Martin Parr/Magnum Photos

همانطور که شخصیت های افسانه می گویند، بابانوئل مدرن ما یک اختراع نسبتاً جدید است. سنت نیکلاس واقعی در قرن سوم پس از میلاد متولد شد، اما حدود 900 سال طول کشید تا او به عنوان قدیس حامی کودکان و آوردن دهنده جادویی هدایا شناخته شود. حتی اون موقع هم بود اغلب به عنوان یک چهره ترسناک به تصویر کشیده می شود. تنها در قرن نوزدهم بود که شکل آشنای پیرمردی شاداب را به خود گرفت که در سورتمه ای کشیده شده از گوزن شمالی نشسته بود.

با این حال، سوال بزرگ این است که چرا ما برای فریب دادن کودکان به شخصیت‌های خیالی تلاش می‌کنیم. وولی می گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که در درازمدت به کودکان آسیب برساند. با بابانوئل، حتی ممکن است به عنوان راهی برای بهبود رفتار آنها منطقی باشد. به هر حال، او دانای کل الهی دارد: او می داند که شما بد بوده اید یا خوب و می تواند به اندازه مناسب مجازات یا پاداش دهد. بررسی های Kapitány نشان می دهد که بسیاری از والدین از این تهدید استفاده می کنند. با این حال، هنگامی که او از والدین در آستانه کریسمس گذشته نظرسنجی کرد، آنها گفتند که فرزندانشان به همان اندازه شیطون هستند و نسبت به هر زمان دیگری از سال خوب نیستند.

دو دهه بعد، کاپیتانی – که اکنون یک روانشناس در دانشگاه کیل، انگلستان است – بار دیگر در حال تحقیق در مورد بابانوئل است. این بار راه هایی را که کودکان واقعیت را از داستان تشخیص می دهند را بررسی می کند. او می‌خواهد بداند چرا برخی از کودکان بیشتر از دیگران به چیزهای ماوراء طبیعی اعتقاد دارند، چه چیزی بابانوئل را نسبت به دیگر شخصیت‌های داستانی قابل قبول‌تر می‌کند و چرا ما به فرزندان خود اینگونه دروغ می‌گوییم. پاسخ ها می تواند پیامدهای شگفت انگیزی برای درک ما از ذهن های جوان، نظریه پردازان توطئه و آیین ها داشته باشد.

کاپیتانی و همکارانش اخیراً این ایده را آزمایش کردند و از کودکان 2 تا 11 ساله خواستند که “واقعیت” اعداد مختلف را در مقیاس 0 تا 9 رتبه بندی کنند. همانطور که ممکن است امیدوار باشید، افراد و حیوانات واقعی – مانند افراد مشهور و دایناسورها – حضور داشتند بالای پانتئون پشت سر بابا نوئل، پری دندان و خرگوش عید پاک قرار داشتند که همگی با آیین های مرتبط همراه هستند. آنها توسط ارواح و بیگانگان و در نهایت توسط شخصیت های خیالی مانند پرنسس السا دنبال شدند. منجمد، که هیچ آیین مرتبطی ندارند. کاپیتانی توضیح می دهد: «کودکان به دنبال این هستند که ببینند آیا رفتار افراد حمایت کننده از اعتقادات آنها است یا خیر. به نظر می رسد بابانوئل در این آزمون موفق شده است.

طرح خود را بررسی کنید

توسط احمد گل کار

احمد گل کار