فرودگر ماه فضایی: شرکت ژاپنی برای تکمیل اولین ماموریت خصوصی ماه عجله دارد

پس از رسیدن به ماه، حدود دو هفته را در مدار خواهد گذراند و هر حلقه دور ماه آن را به سطح نزدیکتر می کند. در نهایت، اگر همه چیز خوب پیش برود، به آرامی در منطقه ای به نام دهانه اطلس فرود می آید.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348517-japanese-firm-ispace-is-racing-to-put-first-private-lander-on-the-moon/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

یک شرکت ژاپنی به نام ispace قرار است فرودگر ماه خود Hakuto-R را در 30 نوامبر به فضا پرتاب کند. اگر این ماموریت موفقیت آمیز باشد، اولین فضاپیمای با بودجه خصوصی و ساخته شده خواهد بود که روی ماه فرود می‌آید – به شرطی که رقبا در مسیری طولانی‌تر در فضا قرار نگیرد.

مسیر Hakuto-R به ماه یک مسیر مداری است که به سوخت کمتری نیاز دارد تا فضاپیما بتواند محموله‌های علمی بیشتری را روی عرشه حمل کند. به جای پرواز مستقیم به آنجا، از گرانش زمین و خورشید برای ایجاد نیروی رانش بیشتر در طول سفر چهار ماهه خود استفاده می کند. این سفینه 2 متری هنگام پرتاب حدود 1000 کیلوگرم وزن خواهد داشت، اما بیشتر این جرم پیشران است که در طول مسیر سوزانده می شود و فرودگر در هنگام پرتاب فقط 340 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

فضا

فرودگر ماه فضایی در داخل فیرینگ موشک فالکون 9 اسپیس ایکس

فرودگر ماه فضایی

SpaceIL غیرانتفاعی اسرائیل تلاش مشابهی برای فرود در سال 2019 با فضاپیمای Beresheet انجام داد، اما در طول تلاش برای فرود دچار نقص موتور مرگبار شد و در نهایت به سطح زمین برخورد کرد. مانند SpaceIL، ispace کار بر روی فرودگر خود را به عنوان بخشی از جایزه Google Lunar X آغاز کرد، که جایزه نقدی را برای اولین فرود موفقیت‌آمیز ماه که توسط دولت تامین نمی‌شد، ارائه کرد. این جایزه در ژانویه 2018 بدون برنده به پایان رسید و تاکنون تنها دولت ها – ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و چین – موفق به فرود بر ماه شده اند.

هاکامادا می گوید: «ما زیاد به اینکه چه کسی قرار است اول فرود بیاید اهمیتی نمی دهیم. “چشم انداز ما ایجاد یک اکوسیستم ماه با دوام اقتصادی است – من فکر نمی کنم که انجام این کار فقط با یک شرکت امکان پذیر باشد، بنابراین ما می خواهیم چندین شرکت در آنجا تجارت کنند.” این شرکت در حال حاضر دو ماموریت دیگر ماه را در دست توسعه دارد که هدف آن حفظ شتاب با پرتاب در سال‌های 2024 و 2025 است.

از زمان جایزه X، ispace به یک شرکت چند ملیتی با دفاتر در ژاپن، ایالات متحده و لوکزامبورگ تبدیل شده است. تاکشی هاکامادا، بنیانگذار و مدیرعامل ispace، گفت: «ما در حال حاضر کاملاً یک شرکت بین‌المللی هستیم و می‌خواهم ispace را به عنوان پل بین‌المللی بین ایالات متحده و سایر شرکت‌ها قرار دهم. این شرکت اکنون قراردادهایی با ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) برای فرود در سمت دور ماه و جمع آوری نمونه های غبار و آب ماه و همچنین همکاری های دیگر با شرکت ها و آژانس های سراسر جهان دارد.

اولین ماموریت آن، به نام M-1، قرار است در 30 نوامبر با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شود. این فرودگر یک مریخ نورد کوچک برای مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی، یک ربات دو چرخ حتی کوچکتر برای آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و یک نمونه اولیه دوربین و کامپیوتر پرواز برای مشاغل کانادایی حمل خواهد کرد. در صورت موفقیت، نه تنها اولین فرود خصوصی بر ماه خواهد بود، بلکه اولین باری است که یک کشتی از ژاپن یا امارات متحده عربی از سطح ماه بازدید می کند.

فرودگر ژاپنی Hakuto-R در حال رقابت برای تبدیل شدن به اولین فضاپیمای با بودجه خصوصی برای فرود بر روی ماه است.

فضا


28 نوامبر 2022

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

با این حال، یک تغییر جزئی در طرح ispace برای تبدیل شدن به اولین شرکت خصوصی روی ماه وجود دارد: دو رقیب دیگر وجود دارد که هر دو آمریکایی هستند. در حالی که فرودگر Nova-C که توسط Intuitive Machines ساخته شده است، و فرودگر Peregrine متعلق به Astrobotic قرار نیست تا اوایل سال آینده پرتاب شوند، آنها مسیرهای مستقیم تری به ماه خواهند داشت و به طور بالقوه می توانند آنجا پرواز کنند. Hakuto-R.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار