کرم ضد آفتاب: تلاشی لغزنده برای ابداع SPF ایمن تر و موثرتر

هنگامی که خورشید به ما برخورد می کند، دو نوع اشعه ماوراء بنفش آسیب رسان پوست به نام اشعه های UVA و UVB دریافت می کنیم. اولی ها از این دو کم انرژی هستند، اما به عمق پوست ما نفوذ می کنند، جایی که می توانند مواد شیمیایی به نام…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25934491-500-the-slippery-quest-to-invent-a-safer-more-effective-sunscreen/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

تصویر پیش فرض New Scientist
با این حال، اخیراً نگران این بودم که هوشمند بودن در مورد خورشید ممکن است عواقب ناخواسته ای داشته باشد. من شنیده ام که مواد شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب می تواند به صخره های مرجانی و شاید حتی به سلامتی ما آسیب برساند. بنابراین کنجکاو بودم – نه تنها این نگرانی‌ها واقعاً تا چه حد موجه هستند، بلکه همچنین آیا علم به تولید ضد آفتاب‌های ایمن‌تر و مؤثرتر نزدیک‌تر است یا خیر.

chaiyapruek youprasert/Alamy; برش خلاقانه / تصاویر گتی

من متوجه شدم که اگرچه شواهدی مبنی بر اثرات مضر ضد آفتاب تکه تکه و متناقض است، اما نسل جدیدی از آماده سازی ها از آزمایشگاه ها در حال ظهور است. بسیاری از آنها بر اساس ترکیباتی هستند که در جلبک ها، گیاهان و حتی مرجان ها یافت می شوند و به گونه ای فرموله شده اند که نوید حل مشکلات محصولات امروزی را می دهد. حداقل در یک مورد، حتی دورنمای ضدآفتابی وجود دارد که واقعاً مجبور نخواهید بود آن را با زحمت دوباره در طول روز استفاده کنید.

من در کوئینزلند، استرالیا بزرگ می‌شوم، جایی که حداقل می‌توان گفت، مکانی بسیار آفتابی است – و به صراحت، پایتخت سرطان پوست در جهان است، با بروز سرانه بالاتر از هر جای دیگر. من به‌عنوان یک فرد رنگ پریده، بارها بیش از آنچه که دوست دارم اعتراف کنم، یک مورد آفتاب‌سوختگی را تجربه کرده‌ام، و می‌دانم که برای قفقازی‌ها، حتی یک مورد خطر ابتلا به ملانوم، کشنده‌ترین شکل سرطان پوست را بیش از دو برابر می‌کند. بنابراین کرم ضد آفتاب دوست همیشگی من است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار