کووید-19: مشکلات حافظه در افرادی که حس بویایی خود را از دست می دهند، شایع تر است

گونزالس-آلمان و تیمش به استخدام بیماران و برنامه ریزی برای پیگیری آنها به مدت چهار سال ادامه خواهند داد. امید آنها نه تنها به دانستن بیشتر در مورد اثرات دراز مدت عفونت کووید-19 بر شناخت است، بلکه درک بهتر مکانیسمی است که بوی را به مشکلات حافظه به طور گسترده‌تری مرتبط می‌کند.

علاوه بر این، افرادی که سه ماه پس از عفونت هنوز بویایی خود را به طور کامل از دست داده بودند، حدود 1.5 برابر بیشتر از افرادی که هرگز حس بویایی خود را از دست نداده بودند یا هرگز به دست نیاورده بودند، در معرض اختلالات شناختی طولانی مدت بودند. گونزالس-آلمان می‌گوید که این بدون توجه به شدت عفونت یا اینکه آیا باید در بیمارستان بستری شوند، وجود داشت.

از دست دادن مداوم بویایی نسبت به شدت بیماری، پیش بینی کننده بهتری برای علائم شناختی پایدار پس از عفونت کووید-19 است.

برای دیدن اینکه آیا از دست دادن بویایی به دلیل کووید-19 با علائم شناختی مداوم مرتبط است یا خیر، گابریلا گونزالس-آلمان در دانشگاه پاپی کاتولیک آرژانتین در بوئنوس آیرس و همکارانش داده های 766 بزرگسال 60 ساله یا بالاتر را که هیچ سابقه اختلال شناختی نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند. هر یک از آنها آزمایش PCR را در یک کلینیک آزمایش کووید-19 در آرژانتین انجام داده بودند و تقریباً 90 درصد آنها مثبت بودند.

آنها دریافتند که دو سوم افرادی که آزمایش کووید-19 آنها مثبت بود، نوعی اختلال حافظه داشتند و برای نیمی از این گروه به اندازه‌ای شدید بود که زندگی روزمره آنها را مختل کند.

این تحقیق در 31 ژوئیه در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در سن دیگو، کالیفرنیا.

صرف نظر از شدت بیماری، افرادی که پس از کووید-19 به طور مداوم از دست دادن بویایی دارند، نسبت به افرادی که حس بویایی خود را به دست می آورند یا هرگز از دست نمی دهند، بیشتر در معرض مشکلات شناختی هستند.

سلامتی


2 آگوست 2022

شاتر استوک/دیمابرلین

از آنجایی که اکثر سلول های مغز فاقد گیرنده ACE2 هستند که ویروس به طور معمول از آن برای ورود به سلول ها استفاده می کند، مشخص نیست که آیا علائم شناختی ناشی از عفونت مستقیم مغز است یا خیر. ویروس کرونا سلول‌های بینی را آلوده می‌کند: التهاب ناشی از این سلول‌ها می‌تواند نورون‌های بویایی را که بو را تشخیص می‌دهند مختل کند و باعث از دست دادن ناگهانی بویایی شود. اما یک مطالعه سلولی که ماه گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند تونل‌های کوچکی را در سلول‌های بینی بسازد و از آنها عبور کند تا سلول‌های مغزی را آلوده کند. اگر چنین است، این می تواند توضیحی ممکن برای ارتباط بین از دست دادن بویایی و برخی علائم شناختی ارائه دهد.

زن بیمار سعی می کند بوی پرتقال تازه نارنگی را استشمام کند، علائم کووید-19، عفونت ویروس کرونا را نشان می دهد - از دست دادن بویایی و چشایی، ایستادن در خانه.  یکی از علائم اصلی این بیماری.  کد شاتراستاک 1898515471;  سفارش خرید: -؛  کار: -;  مشتری: -؛  دیگر: -