یک خشکسالی سه ساله ممکن است امپراتوری هیتی باستان را از بین ببرد

خشکسالی ناگهانی «بی‌تردید باعث ایجاد مشکلات گسترده در تامین مواد غذایی می‌شد. این امر می‌توانست پایه مالیاتی امپراتوری را به شدت تحت تأثیر قرار دهد استورت منینگ در دانشگاه کرنل در ایتاکا، نیویورک.

بارندگی کمتر به معنای رشد کمتر درخت است و در نتیجه فضاهای تنگ‌تر بین حلقه‌های درخت ایجاد می‌شود. گزارش ها نشان می دهد که 80 مورد در دو یا چند سال متوالی با بارندگی کم وجود داشته است، و یکی از آنها سه سال از 1198 تا 1196 قبل از میلاد است – درست زمانی که شهرهای هیتی شروع به متروک شدن کردند.

سرنخ‌هایی از سقوط هیتی‌ها در قرن‌های قبل از کنده‌های درخت عرعر که اتاق دفن را تشکیل می‌دهند به دست می‌آیند. کنده ها از 18 درخت گرفته شده اند که از 1775 تا 748 قبل از میلاد رشد کرده اند.

اکنون تیم منینگ شواهدی از خشکسالی حاد و شدید را در مقبره بزرگ اتاقکی که در شهر گوردیون در سال 748 قبل از میلاد ساخته شده است، یافته است. برخی از باستان شناسان می گویند از آنجایی که تپه مقبره بسیار بزرگتر از سایر تپه های اطراف است و در زمان بر تخت نشستن پادشاه محلی میداس ساخته شده است. می توانست برای پدر میداس ساخته شودحاکم سابق – اگرچه چیزی برای شناسایی اشغالگر باقی نمانده است.

خشکسالی سه ساله ممکن است 3000 سال پیش منجر به سقوط امپراتوری هیتی ها در خاورمیانه شده باشد.

امپراتوری هیتی، که بخش عمده ای از ترکیه کنونی را در بر می گرفت و نزدیک به پنج قرن را در بر می گرفت، یکی از نیروهای عمده ژئوپلیتیکی جهان باستان بود، با تسلط بر آهن کاری، سیستم خط میخی و ارتشی که می توانست مصر همسایه خود را ببرد. .

این کشف از تجزیه و تحلیل چوب استفاده شده برای ساخت اتاق دفن فرمانروای بعدی، که ممکن است پدر پادشاه میداس باشد، که در افسانه های یونانی ذکر شده است، بدست می آید.

متون باستانی و یافته های باستان شناسی حاکی از آن است که در حدود 1200 سال قبل از میلاد، شهرها شروع به متروک شدن کردند و امپراتوری به ایالت های مستقل تقسیم شد که سپس توسط آشوری ها از شرق غلبه کردند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار