قورباغه های شیشه ای با “پنهان کردن” خون در کبدشان شفاف می شوند

زیر شکم شفاف قورباغه شیشه ای نر (Hyalinobatrachium aureoguttatum)، منطقه حفاظت شده رودخانه Canande، جنگل Choco، اکوادور

شکم شفاف یک قورباغه شیشه ای نر که در جنگل Choco در اکوادور یافت شد

قورباغه‌های شیشه‌ای می‌توانند شفافیت خود را تا ۶۱ درصد با ذخیره بیشتر خون در کبدشان در هنگام خواب افزایش دهند. محققان امیدوارند که درک اینکه چگونه قورباغه ها می توانند خون خود را به این روش جمع کنند بدون اینکه لخته های خونی را تجربه کنند، بتواند بینش جدیدی در مورد جلوگیری از لخته شدن خطرناک در حیوانات دیگر از جمله انسان ارائه دهد.

در بیشتر مهره داران، جمع شدن گلبول های قرمز خون منجر به لخته شدن می شود، اما به نظر نمی رسد این دوزیستان با ذخیره خون در کبد خود عواقب منفی برای سلامتی داشته باشند. دلیا می‌گوید که هنوز نمی‌دانند قورباغه‌های شیشه‌ای چگونه از انعقاد فرار می‌کنند، اما امیدوارند این کار بتواند درمان لخته‌های خون در انسان را توسط محققان پیش ببرد.

می گوید: «شفافیت به طور کلی برای مهره داران نادر است جسی دلیا در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک. تنها چند گونه از ماهی ها و دوزیستان به این شاهکار دست یافته اند، از جمله قورباغه شیشه ای فلیشمن (Hyalinobatrachium fleischmanni). دلیا توضیح می دهد: «اگر پوست سبز روی پشت آنها نبود، احتمالاً می توانستید از طریق آنها روزنامه بخوانید.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353005-glass-frogs-turn-translucent-by-hiding-blood-in-their-liver/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeقورباغه‌های شیشه‌ای با انتقال تقریباً 90 درصد خون خود به کبد در هنگام خواب، شفافیت خود را بیش از دو برابر می‌کنند – بدون عواقب ظاهری برای سلامتی.

زندگی


22 دسامبر 2022

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.abl6620

هنگامی که آنها با استفاده از تصویربرداری فوتوآکوستیک، حرکت خون در حیوانات زنده را در زمان واقعی ردیابی کردند، دریافتند که قورباغه‌های شیشه‌ای می‌توانند حدود 89 درصد از گلبول‌های قرمز خون خود را برای خواب در کبد خود پنهان کنند. برای این منظور، جگر قورباغه ها به طور متوسط ​​40 درصد رشد کرد. هنگامی که قورباغه ها از خواب بیدار شدند و گردش خون آنها افزایش یافت، مات تر شدند و اندازه کبد آنها کوچک شد.

دوزیستان گرمسیری به اندازه گل ختمی روزهای خود را با خوابیدن روی برگ های سبز روشن و جستجوی غذا در زیر پوشش تاریکی می گذرانند. نیمه شفاف بودن به قورباغه های شیشه ای کمک می کند تا توسط شکارچیان لک نشوند، اما این یک کار بیولوژیکی دشوار است، زیرا اکثر حیوانات باید به طور مداوم گلبول های قرمز خون را در سراسر بدن خود پمپ کنند تا اکسیژن را به بافت های خود برسانند.

می گوید: «اینطور نیست که آنها خون را در کبد خود می ریزند – آنها تقریباً تمام خون خود را در کبد خود می ریزند کارن وارکنتین در دانشگاه بوستون که در کار شرکت نکردند. “من این را کاملاً باورنکردنی می دانم.”

مجموعه GFC/Alamy