بیشتر شیرهای گیاهی نسبت به شیر گاو پروتئین و کلسیم کمتری دارند


جایگزینی شیر گاو با یک جایگزین گیاهی می تواند باعث شود که افراد مواد مغذی کلیدی را از دست بدهند

AsiaVision/E+/Getty Images

بیشتر شیرهای گیاهی حاوی پروتئین کمتری نسبت به شیر گاو هستند و تقریباً یک سوم آنها در مقایسه با شیر گاو فاقد کلسیم و ویتامین D هستند.

قبلاً ثابت شده بود که شیرهای گیاهی دارای چهار ماده معدنی کلیدی هستند: فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم.

اکنون، ابیگیل جانسون در دانشگاه مینه‌سوتا و همکارانش برچسب‌های تغذیه‌ای ۲۳۷ شیر جایگزین ساخته شده از بادام، جو، برنج و سویا را که در حال حاضر یا تا همین اواخر در ایالات متحده موجود بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها سپس با استفاده از اطلاعات یک پایگاه داده تغذیه، سطح پروتئین، کلسیم و ویتامین D این شیرها را با شیر گاو مقایسه کردند. یافته ها به ارائه شد غذا 2023نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه، در بوستون، ماساچوست.

محققان دریافتند که فقط 19 درصد شیرهای گیاهی از نظر پروتئین با شیر گاو مطابقت دارند یا بیشتر از شیر گاو هستند که برای رشد عضلات، انرژی و هضم مهم است.

به طور متوسط، شیرهای گیاهی حاوی تنها 2 گرم پروتئین در هر 240 میلی لیتر هستند، با تغییرات زیادی بین محصولات، در حالی که شیر گاو حاوی 8 گرم در هر 240 میلی لیتر است، چه بدون چربی، چه نیمه بدون چربی یا کامل. محصولات گیاهی که برابر یا بیشتر از محتوای پروتئین شیر گاو هستند جانسون می‌گوید: تمایل به سویا داشت.

“مهم است که آگاه باشید که مبادله [cow’s milk] جانسون می‌گوید، زیرا شیر گیاهی ممکن است یک جایگزین فردی نباشد، اگرچه ممکن است شما از آن استفاده کنید. او می‌گوید با این حال، اکثر مردم مقدار زیادی پروتئین را از منابع دیگر مانند گوشت، لوبیا و حبوبات دریافت می‌کنند.

شصت و نه درصد از شیرهای گیاهی با کلسیم و ویتامین D غنی شده بودند، به این معنی که آنها مواد مغذی را در سطوحی که به طور طبیعی وجود ندارند، اضافه کرده بودند. در این محصولات، سطح کلسیم و ویتامین D با شیر گاو مطابقت داشت. با این حال، سطوح در جایگزین های تقویت نشده کمتر بود. کلسیم و ویتامین D به تقویت استخوان ها کمک می کنند، در حالی که ویتامین D نیز سیستم ایمنی را تقویت می کند.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده می گوید: نتایج مهم هستند زیرا این مواد مغذی در حال حاضر کمتر مصرف می شوند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2383908-most-plant-based-milks-have-less-protein-and-calcium-than-cows-milk/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار