تصویری دقیق از این سیاهچاله عظیم الجثه جت قدرتمند آن را نشان می دهد

R.-S.Lu (SHAO) و E.Ros (MPIfR)، S.Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2370616-detailed-image-of-supermassive-black-hole-shows-its-powerful-jet/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

M87* حدود 55 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در مرکز یک کهکشان عظیم به نام M87 قرار دارد. در سال 2017، هشت تلسکوپ تلسکوپ افق رویداد (EHT) اولین تصویر از M87* را گرفتند، یک شکل دونات مبهم که شبح سیاهچاله را در مقابل پس‌زمینه‌ای از مواد درخشانی که در آن فرو می‌ریزند نشان می‌دهد. برافزایش

تصویر جدیدی از یک سیاهچاله بسیار پرجرم، میزان بیشتری از قرص موادی که در آن فرو می‌افتد و بادهای قدرتمند ایجاد شده توسط این فرآیند را نشان داده است.  سیاهچاله مورد نظر M87* نام دارد و موضوع اولین تصویر مستقیم از یک سیاهچاله بوده است؟  این داده های جدید به محققان کمک می کند تا تصویر را کامل کنند.

این دو پدیده ممکن است به هم مرتبط باشند، اما مشاهدات و شبیه سازی های بیشتری برای اطمینان لازم است. رفتار دقیق ماده در نزدیکی یک سیاهچاله، از جمله نحوه پرتاب این جت های خارق العاده، برای دهه ها سوال اصلی در اخترفیزیک بوده است.

اکنون تیم دیگری از محققان از آرایه ای از 10 تلسکوپ رادیویی برای گرفتن تصویری دیگر با استفاده از طول موج بلندتر گسیل های رادیویی استفاده کرده اند. آنها شکل مشابهی را مشاهده کردند، اما حدود 50٪ ضخیم تر از شکلی بود که توسط EHT مشاهده شد.

در عوض، تصویر شبح سیاهچاله، جریان برافزایشی و جت خروجی از سیستم را نشان می‌داد. شبیه‌سازی‌های این سیستم دو شگفتی را نشان می‌دهد: پایه جت بر اساس مدل‌های قبلی جت‌های سیاه‌چاله گسترده‌تر از حد انتظار است، و به نظر می‌رسد جریان برافزایش یک باد به‌طور شگفت‌آوری قوی نیرو می‌دهد.

اسدا می‌گوید: «ما قبلاً فقط EHT برای کاوش در مجاورت سیاه‌چاله داشتیم… اکنون ابزار دیگری داریم. با ترکیب اطلاعات به‌دست‌آمده در فرکانس‌های مختلف، می‌توانیم جریان برافزایش و درونی‌ترین ناحیه جت و همچنین خود سیاه‌چاله را درک کنیم. در حال حاضر برنامه ریزی شده است که M87* را در محدوده فرکانس وسیع تری رصد کند، که به محققان اجازه می دهد تصویری “چند رنگ” از سیاهچاله و محیط عجیب آن را بازسازی کنند.

تصویر جدیدی از یک سیاهچاله بسیار پرجرم، میزان بیشتری از قرص موادی که در آن فرو می‌افتد و بادهای قدرتمند ایجاد شده توسط این فرآیند را نشان داده است. سیاهچاله مورد بحث – M87* – اولین سیاهچاله ای بود که چند سال پیش مستقیماً تصویربرداری شد. این داده های جدید به محققان کمک می کند تا تصویر را کامل کنند.

“صادقانه بگویم، من انتظار نداشتم که حلقه را با این مشاهدات ببینم، زمانی که انتظار داشتیم قسمت بیرونی جریان برافزایش را ببینیم.” کیچی اسدا در آکادمی سینیکا در تایوان. از آنجایی که فرکانس رصد این مجموعه از تلسکوپ ها حدود یک سوم فرکانس EHT است، تصویر باید سه برابر تار باشد، که محققان انتظار داشتند سایه را از سیاهچاله به مرکز ناپدید کند.

M87* بلعیدن ماده و پرتاب جریان

توسط احمد گل کار

احمد گل کار