ثانیه اول جهان چگونه بود؟ این ذرات می توانند به ما بگویند

آشکارساز آنتی نوترینو دایا بی دایا HA6GE7 8056998030 Departmentofenergy

لحظه ای پس از انفجار بزرگ، باران گسترده ای از ذرات در کیهان منتشر شد. از آن زمان، آنها در فضا سفر کرده اند و رازهایی را از سپیده دم با خود حمل می کنند. چقدر دوست داریم یکی را بگیریم – اما این پیام رسان ها به همان اندازه که می آیند گریزان هستند. آنها به طور تمیز از مواد عبور می کنند: 100000 میلیارد از آنها در هر ثانیه از بدن شما عبور می کنند و شما هرگز متوجه آن نمی شوید.

همه آن چیزی که ما…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25834360-100-what-was-the-universes-first-second-like-these-particles-can-tell-us/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این چیزهای شبح مانند نوترینوها هستند، ذرات بنیادی که ما می دانیم وجود دارند اما تشخیص آنها بسیار دشوار است. در سراسر جهان، آزمایش‌ها امکان گرفتن نوترینوهای ساطع شده از خورشید را در تله‌های وسیعی که بیش از یک کیلومتر در زیر زمین دفن شده‌اند را ممکن می‌سازد. با این حال، نوترینوهایی که بلافاصله پس از انفجار بزرگ آزاد می شوند، انرژی بسیار کمتری دارند و تاکنون تشخیص آنها غیرممکن بوده است.

هر چند اگر بتوانیم آنها را ببینیم، یک جایزه افسانه ای در انتظار است. آن‌ها تصویری بی‌سابقه از کیهان در همان لحظات اولیه‌اش برای ما ترسیم می‌کنند، صدها هزار سال زودتر از آنچه که قبلاً می‌توانستیم ببینیم. کیهان شناسی را متحول می کند.

طبیعت و علم/علمی

برای دهه‌ها، هر طرحی برای شناسایی این ذرات گریزان نیازمند فناوری فراتر از تصور ما بود. اما اکنون همه چیز پیش رفته است و من پیشنهادی دارم که چگونه می توانیم آنها را به دام بیاندازیم. در گذشته ما فقط منتظر بودیم تا نوترینوها به سمت ما بیایند. با این حال، ممکن است راهی برای وادار کردن آشکارسازهای ما به سمت آنها وجود داشته باشد.

آزمایش نوترینو خلیج دایا در چین یک مرکز مدرن تر است که هدف آن بررسی خواص این ذرات شبح مانند است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار