ما به تازگی بخش جدیدی از سیستم دفع مواد زائد مغز را کشف کردیم

مقطعی از جمجمه (بالا) و لایه بیرونی مغز که غشای لنفاوی زیر عنکبوتیه را به رنگ سبز نشان می دهد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353622-weve-just-discovered-a-new-part-of-the-brains-waste-disposal-system/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

ندرگارد می‌گوید در موش‌ها و انسان‌ها، SLYM حاوی سلول‌های ایمنی است که ممکن است به آن‌ها اجازه دهد علائم عفونت را در مایع مغزی نخاعی تشخیص دهند. این مملو از سلول های ایمنی است.

ما قبلاً می دانستیم که بین جمجمه و مغز سه غشاء وجود دارد. ساختار جدید غشای چهارم است که در بالای داخلی ترین غشاء قرار دارد که غشای لنفاوی مانند زیر عنکبوتیه (SLYM) نامیده می شود. این بسیار نازک است، با عرض تنها چند سلول یا، در جاهایی، حتی یک سلول.

لایه نازکی از بافت به نام غشای لنفاوی زیر عنکبوتیه یا SLYM مایع مغزی نخاعی را خنک از مایع حاوی ضایعات سلولی مغز جدا نگه می دارد.

سلامتی


5 ژانویه 2023

مقطع جمجمه (بالا) و لایه بیرونی مغز که غشای لنفاوی زیر عنکبوتیه را به رنگ سبز نشان می دهد.

SLYM قبلاً مورد توجه قرار نگرفته بود، تا حدی به این دلیل که وقتی مغز پس از مرگ از جمجمه جدا می شود، غشاء متلاشی می شود. مایکن ندرگارد در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک، که به کشف این سازه کمک کرد. همچنین بسیار نازک است که در افراد زنده از طریق اسکن مغز دیده نمی شود.

می‌گوید: «این یک یافته شگفت‌انگیز است که پیامدهای مهمی برای درک ما از سیستم گلیمفاتیک خواهد داشت». بررسی سیاست در دانشگاه اکستر انگلستان

محصولات زائد سلول های مغزی شامل پروتئین هایی به نام بتا آمیلوئید و تاو هستند که تصور می شود در صورت تجمع بیش از حد در بیماری آلزایمر نقش دارند.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

در سال 2012، ندرگارد همچنین به کشف شبکه‌ای از لوله‌های نازک کمک کرد که مواد زائد مایع را از سلول‌های مغز جمع‌آوری می‌کنند که به سیستم گلیمفاتیک معروف است. ندرگارد می گوید این لوله ها می توانند به مایع مغزی نخاعی خروجی تخلیه شوند.

این بافت یک غشای نازک است که مغز را پوشانده است و مایع مغزی نخاعی تازه ساخته شده – که در داخل مغز در گردش است – را از مایع “کثیف” حاوی ضایعات سلولی جدا نگه می دارد.

دانشگاه کپنهاگ

این بافت برای اولین بار در موش ها کشف شد، پس از آن که تیم ندرگارد از تکنیک برچسب گذاری ژنتیکی استفاده کردند که سلول های SLYM را سبز فلورسنت می درخشید. بعدها مشاهده شد که او با حل کردن جمجمه در بدن هایی که برای تحقیق اهدا شده بود، مغز انسان را می پوشاند.

ساختار تشریحی جدیدی کشف شده است که بخشی از سیستم دفع مواد زائد مغز است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار