جنگل زدایی آمازون می تواند برف هیمالیا و یخ قطب جنوب را کاهش دهد

مائورو پیمنتل/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

محققان دریافتند که از سال 1979، دمای گرم در آمازون با دمای گرم در فلات تبت و ورقه یخی غرب قطب جنوب مرتبط است. بارش بیشتر در آمازون با بارش کمتر در این مناطق همراه بود.

فروپاشی صفحه یخی غرب قطب جنوب یک نقطه اوج شناخته شده است. یانگ می‌گوید ذوب برف در فلات تبت اینطور نیست، اما این منطقه سریع‌تر از سایر نقاط کره زمین در حال گرم شدن است و تغییرات برف و یخ می‌تواند بر اکوسیستم‌ها و میلیاردها نفری که به آب شدن برف آن وابسته هستند، تأثیر بگذارد.

با تجزیه و تحلیل تغییرات دما در مناطق بین آمازون و این مناطق دورافتاده، آنها همچنین توانستند مسیری را ردیابی کنند که انرژی یا موادی مانند کربن سیاه منتشر شده در طول آتش سوزی جنگل ها می توانند در هوا حرکت کنند. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که مسیر تحت سناریوهای مختلف گرمایش آینده ثابت باقی مانده است.

آن‌ها به‌ویژه بر جنگل‌های بارانی آمازون به دلیل اهمیت آن به‌عنوان یک مخزن اصلی کربن و به‌عنوان یک «نقطه اوج» آب و هوایی که می‌تواند شاهد تبدیل جنگل به ساوانا فراتر از آستانه معینی از گرمایش جهانی و جنگل‌زدایی ناشی از انسان باشد، تمرکز کردند.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353644-amazon-deforestation-may-shrink-himalayan-snow-and-antarctic-ice/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

تغییرات دما و بارندگی به دلیل تخریب سریع جنگل‌های آمازون می‌تواند اثراتی به اندازه فلات تبت و قطب جنوب داشته باشد.

محیط


5 ژانویه 2023

نمای هوایی از منطقه جنگل‌زدایی جنگل‌های بارانی آمازون در ژوئن 2022

ساینی یانگ در دانشگاه عادی پکن در چین و همکارانش داده های آب و هوای جهانی از سال 1979 تا 2019 را برای شناسایی همبستگی دما و بارش بین جنگل های بارانی آمازون و سایر مناطق تجزیه و تحلیل کردند. این پیوندها “ارتباطات از راه دور” نامیده می شوند.

ویکتور بروکین از موسسه هواشناسی ماکس پلانک در آلمان می‌گوید که اتصالات از راه دور کشف جالبی هستند، اما تردید وجود دارد که تغییرپذیری در آمازون باعث ایجاد تغییرات در جاهای دیگر شود. او می‌گوید آمازون منطقه بسیار کوچکی برای غلبه بر تأثیر اقیانوس‌های استوایی است و محققان مکانیسم فیزیکی برای توضیح هیچ تأثیری ارائه نمی‌دهند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار