موج گرمای اسپانیا: آیا تغییرات آب و هوایی دلیل گرمای بی سابقه در اروپا است؟

اریک فیشر در ETH زوریخ در سوئیس، خاک های خشک می توانند شدت موج گرما را 2 تا 3 درجه سانتی گراد افزایش دهند. او می گوید: «خشکسالی اساساً یک تقویت کننده موج گرما است. اما، او خاطرنشان می کند، دیدن این اثر در اوایل سال غیرعادی است. او می گوید: «به طور کلی در این زمان از سال، حتی در جنوب اروپا، زمین هنوز مرطوب است.

تاثیر تغییر اقلیم چیست؟

پرتغال همچنین بالاترین دمای ثبت شده خود را در آوریل با 36.9 درجه سانتیگراد (98.4 درجه فارنهایت) در مورا در مرکز این کشور در همان روز ثبت کرد، در حالی که در مراکش، مراکش، دما به رکورد 41.3 درجه سانتیگراد (106) رسید. درجه فارنهایت).

به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، این دماها 10 تا 15 درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین فصلی است.

چرا این اتفاق می افتد؟

خشکسالی مداوم در این کشورها نیز احتمالاً در این امر نقش دارد. کف های مرطوب اثر خنک کنندگی دارند زیرا آبی که در آنها وجود دارد تبخیر می شود. اگر خاک ها خشک باشند، انرژی کمی از خورشید برای تبخیر و تعرق استفاده می شود و تابش خورشیدی بیشتری به عنوان گرمایش سطح تجمع می یابد.

برخلاف گرمای شدید در جنوب اروپا، بسیاری از شمال و شرق اروپا – از جمله بریتانیا – در این هفته با دمای کمتر از میانگین مواجه شدند.

برجا سوارز/رویترز

همانطور که یک موج جت جریان هوای گرم را بر فراز جنوب غربی اروپا می آورد، هوای سرد از قطب شمال به سمت انگلستان و شمال اروپا کشیده می شود. اما پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که سرما در روزهای آینده پایان یابد و تا هفته آینده دمای هوا در بیشتر مناطق بریتانیا به میانگین نزدیک‌تر شود.

موج گرما توسط توده‌ای از هوای بسیار گرم که از شمال آفریقا به جنوب اروپا حرکت می‌کند، همراه با یک سیستم پرفشار آهسته حرکت می‌کند که بارش را مهار می‌کند و آسمان را صاف نگه می‌دارد و به گرما اجازه تجمع می‌دهد.

در 27 آوریل، اسپانیا گرم ترین دمای ماه آوریل خود را در فرودگاه کوردوبا در جنوب اسپانیا ثبت کرد که بر اساس گزارش سرویس هواشناسی اسپانیا به 38.8 درجه سانتیگراد (101.8 درجه فارنهایت) رسید. این رکورد قبلی 37.4 درجه سانتیگراد (99.3 درجه فارنهایت) را که در آوریل 2011 در مورسیا ثبت شده بود، شکست.

موج گرمای سوزان و غیرعادی این هفته جنوب اسپانیا، پرتغال و مراکش را درنوردید و دمای هوا در برخی مناطق به 40 درجه سانتی گراد (104 درجه فارنهایت) نزدیک شد. هوای گرم فشار اقلیمی را بر جنوب اروپا که در حال حاضر خشکسالی شدید را تجربه می کند، افزایش داده است تهدید به افزایش قیمت مواد غذایی است. در اینجا آنچه می دانیم در مورد علت وقوع گرمای بی سابقه و چگونگی ارتباط آن با تغییرات آب و هوایی است.

کدام کشورها رکورد شکسته شده اند؟

غروب خورشید بر فراز جزیره گرن کاناریا، اسپانیا، در 26 آوریل

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2371331-spanish-heatwave-is-climate-change-behind-record-heat-in-europe/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

فیشر می‌گوید هر موج گرمایی امروز به دلیل سرعت گرم شدن پس‌زمینه مرتبط با تغییرات آب و هوایی شدیدتر می‌شود. اما حجم بی‌سابقه رویدادهای گرمای شدیدی که در سال‌های اخیر مشاهده شده‌اند، باید هشداردهنده باشد. در واقع، جنوب اروپا و شمال آفریقا تنها مناطقی از جهان نیستند که در حال حاضر گرمای شدید را تجربه می کنند. جنوب شرق آسیا نیز در هفته های اخیر تحت تاثیر گرمای شدید قرار گرفته است و دمای بالای 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) در ایستگاه های نظارتی در تایلند، لائوس، میانمار و ویتنام در اوایل ماه جاری ثبت شده است. فیشر می گوید: «این روزها رکوردها باید بسیار نادر باشند. “اما آنها در همه جا اتفاق می افتد.”

برخی شواهد در حال ظهور نشان می‌دهند که دمای سرد سطح دریا در اقیانوس اطلس شمالی می‌تواند با تأثیرگذاری بر حرکت جریان جت و جریان‌های اقیانوسی بر شروع گرمای شدید در اروپا تأثیر بگذارد.

آیا این بدان معناست که تابستان نیز گرم خواهد بود؟

موج گرمای کنونی به هواشناسان نشان نمی دهد که در ماه های تابستانی نیمکره شمالی چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال، در صورت تداوم خشکسالی، اروپا و شمال آفریقا در صورت وقوع یک سیستم فشار بالا در اواخر سال جاری، بیشتر مستعد گرمای شدید خواهند بود. پل هاچئون از واحد راهنمای جهانی اداره هواشناسی در بیانیه‌ای گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم این دماهای شدید بهاری چه معنایی برای مقادیر در تابستان خواهد داشت. پست وبلاگ اوایل این هفته. اما خشکی زمین به این معنی است که شرایط موج گرمای بیشتر ممکن است در اواخر سال دمای بیشتری را به همراه داشته باشد.

چرا هنوز در بریتانیا و شمال اروپا سرد است؟

توسط احمد گل کار

احمد گل کار