وسایل نقلیه الکتریکی سریع بلند می شوند، اما آیا این چیز خوبی است؟

نتیجه تحولی در صنعت خودرو است که مصرف انرژی جهانی را تغییر خواهد داد. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت برای حمل و نقل جاده ای در سال 2025 به اوج خود خواهد رسید. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: «موتور احتراق داخلی بیش از یک قرن است که بی‌رقیب بوده است، اما خودروهای الکتریکی وضعیت موجود را تغییر می‌دهند».

THE آخرین آمار منتشر شده در 26 آوریل توسط آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که تقریباً از هر پنج خودروی جدیدی که امسال در سراسر جهان فروخته می‌شود، یکی از مدل‌های برقی تمام باتری یا هیبریدی پلاگین خواهد بود. انتظار می رود در مجموع 14 میلیون دستگاه از این نوع خودروها در سال جاری به فروش برسند که از حدود یک میلیون دستگاه در سال 2017 افزایش یافته است.

برند مسیحی در دانشگاه آکسفورد این گرایش به سمت خودروهای بزرگتر را یک اپیدمی «زیبائی» می نامد. شاسی‌بلندهای الکتریکی هنوز سبزتر از همتایان بنزینی و دیزلی خود هستند، اما اندازه و وزن آن‌ها برخی از دستاوردهای اقلیمی تغییر به خودروهای الکتریکی (EVs) را از بین می‌برد. باتری‌های بزرگ‌تر آن‌ها همچنین به مواد معدنی خام بیشتری مانند کبالت و لیتیوم نیاز دارند که فشار بیشتری را بر ذخایر جهانی از قبل طولانی‌تر وارد می‌کند. برند می‌گوید: «روند به سمت خودروهای بزرگ‌تر قطعاً اصلاً مطلوب نیست.

کلی می گوید: «مزایای حرکت به سمت یک وسیله نقلیه الکتریکی، از منظر انتشار گازهای گلخانه ای، در واقع بسیار ناچیز است. و از آنجایی که خودروهای الکتریکی هنوز از لاستیک‌ها، ترمزها و فرسودگی جاده‌ها آلودگی تولید می‌کنند، آلودگی هوا به طور کامل از بین نمی‌رود. کلی گفت: «ما هنوز در شهرهایمان با یک مشکل بزرگ روبرو خواهیم بود.

در طول پنج سال گذشته، یک انقلاب در بخش حمل و نقل سرعت گرفته است. خودروهای برقی که زمانی محفوظ کسانی بودند که جیب‌های عمیقی داشتند، به جریان اصلی رسیده‌اند.

او سیاست های جدیدی را برای تشویق مردم به روی آوردن به وسایل نقلیه الکتریکی کوچکتر پیشنهاد می کند، مانند افزایش مالیات برای خودروهای شاسی بلند الکتریکی. او گفت: «البته، مورد پسند سیاستگذاران نیست، زیرا آنها از از دست دادن آرا می ترسند. اما اگر چنین کاری را در بریتانیا انجام دهیم، می‌توانیم صدها میلیون تن کربن را در طول زمان ذخیره کنیم، بطور تجمعی تا سال 2050.

به گفته کلی، دولت‌ها باید برای کاهش وابستگی به خودرو، به‌ویژه در مناطق شهری، بیشتر تلاش کنند. او می گوید: «حمل و نقل عمومی تمیز راه حل مشکل آلودگی هوای ما در مناطق شهری است. و واقعاً، ما باید تمام وسایل نقلیه شخصی را تا حد امکان به حداقل برسانیم، نه اینکه افزایش تعداد را جشن بگیریم.»

خودروهای برقی در حال تسخیر جاده ها هستند

این رشد انفجاری گواهی بر نوآوری صنعت و مداخلات دولت است. کاهش هزینه باتری باعث تولید خودروهایی با برد طولانی تر شده و جذابیت آنها را برای مصرف کنندگان افزایش داده است. در همین حال، سیاست های دولت، از جمله ممنوعیت قریب الوقوع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در برخی کشورها، مردم را به استقبال از رانندگی بدون آلایندگی سوق داده است.

اما در حالی که برقی شدن ناوگان خودروهای جهانی برای آب و هوا مزایایی به همراه دارد، جای نگرانی نیز وجود دارد. محبوبیت شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و 42 درصد از کل فروش خودرو در سال 2020 را به خود اختصاص داده است.

آلودگی هوا یکی دیگر از نگرانی هاست. آژانس بین المللی انرژی گزارش می دهد که در کشورهای فقیرتر مانند هند، اسکوترهای برقی و توک توک ها به صورت دسته جمعی جایگزین وسایل نقلیه دیزلی می شوند که منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت هوای شهری می شود. اما در کشورهای ثروتمندتر که خودروهای بنزینی و دیزلی تمیزتر هستند، تصویر چندان واضح نیست. فرانک کلی در امپریال کالج لندن

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2370940-electric-vehicles-are-rapidly-taking-off-but-is-that-a-good-thing/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

CAMimage/Alamy

توسط احمد گل کار

احمد گل کار