کامپیوتر مبتنی بر نور می تواند طرح های تراشه های الکتریکی سنتی را جهش دهد

رویکرد تیم از نور قطبی دایره ای استفاده می کند. این شامل یک موج نوری است که به نظر می رسد حول محور حرکت خود می چرخد، در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد. یک بیت سنتی در یک کامپیوتر شامل یک بار الکتریکی مثبت یا منفی است – که با 0 یا 1 نشان داده می شود – اما در این کامپیوتر نوری جدید، بیت ها یا با نور پلاریزه شده در جهت عقربه های ساعت یا با نور قطبی شده خلاف جهت عقربه های ساعت نمایش داده می شوند.

یی وانگ

نوع جدیدی از رایانه که از نور به جای الکتریسیته استفاده می کند، می تواند محاسبات را سریعتر انجام دهد و انرژی کمتر و فضای کمتری مصرف کند.

تراشه های سنتی با انتقال الکترون کار می کنند، اما یی ژانگ در دانشگاه آلتو فنلاند و همکارانش موفق به ایجاد دروازه‌های منطقی نوری شدند که عملکردهای مشابهی را با نور انجام می‌دهند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2350015-light-based-computer-could-outpace-traditional-electrical-chip-designs/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

ژانگ می‌گوید کار آینده بررسی خواهد کرد که چگونه از گیت‌های منطقی نوری می‌توان برای ایجاد رایانه‌های ترکیبی کلاسیک و کوانتومی یا ایجاد دروازه‌های منطقی کوانتومی نوری استفاده کرد. در واقع، یک شاخه رایج از تحقیقات محاسبات کوانتومی در حال حاضر از فوتون ها برای انتقال داده ها استفاده می کند.

در کامپیوترهای نوری، گیت های منطقی از مواد کریستالی حساس به جهت چرخش این پرتوهای نور قطبی شده ساخته شده اند. با استفاده از فیلترهای نوری و سایر اجزا، این گیت ها را می توان برای بازسازی دروازه های سنتی ساخت.

این تیم گیت‌های نوری فعالی را نشان دادند که دروازه‌های سنتی معروف به XNOR، NOR، AND، XOR، OR و NAND را بازسازی می‌کنند که همگی عملیات‌های مختلفی را روی داده‌ها انجام می‌دهند. محققان همچنین نشان دادند که این عملیات را می توان به صورت موازی و نه سریالی بر روی داده ها انجام داد که به طور بالقوه می تواند راه را برای پیشرفت های بزرگ در کارایی و سرعت محاسباتی هموار کند.

یی ژانگ با کامپیوتر نوری
یی ژانگ با کامپیوتر نوری

کامپیوتری که برای انتقال و دستکاری داده ها به جای برق از نور استفاده می کند می تواند همان وظایف را سریعتر و با مصرف انرژی کمتر انجام دهد.

فن آوری


9 دسامبر 2022